• Lubenice budućnosti
  • 10.08.2015. 17:00

Džepne dinje i lubenice bez semenki?

Kako su najveći izvoznici lubenice u svetu uspeli da zadovolje rigorozne standarde i zahteve evropskog tržišta? Sve više proizvođača se udružuje sa stručnjacima koji poboljšavaju kvalitet celog proizvodnog procesa - ali unose i mnoge inovacije!

  • 424
  • 17
  • 0

Zelene, žute, male ili velike. Dinje i lubenice su osveženje mnogima tokom sve vrućih i sušnijih leta. Vesti nam dolaze iz Bayera da će organizacija nazvana Partnerstva prehrambenog lanca (Food Chain Partnerships) uz prošireni katalog semena dovesti do još veće raznolikosti tog voća u budućnosti.

Pako Gonzalez, Bayerov marketinški stručnjak za seme, zna kada lubenica dozreva baš do prave mere i kada je najpogodnija za branje. Sve dok je kora zelena, lubenica nije spremna za konzumiranje. Kada postigne određenu zrelost, ona za dva dana poprimi svetložutu boju, objašnjava Gonzalez.

Čudesne dinje budućnosti

Tržište je vrlo dinamično i zahteva stalan razvoj varijeteta lubenice.

Čudesna dinja pod imenom Kirene, poseban je tip vrste Galia - okrugla, sočna i veličine rukometne lopte. Jednostavno, promenom boje, Kirene može dati znak kupcu drži li u ruci zrelo ili nezrelo voće.

"Ostaje svežija mnogo duže nego obična Galia dinja!", objašnjava Gonzalez. Ali Kirene nije jedini uspeh među varijetetima dinje i lubenice nedavno razvijenima u kompaniji Bayer CropScience. Stručnjaci za seme razvili su lubenice bez semena jer je potražnja za njima u svetu velika.

Prve lubenice bez semena

"U Španiji, Koreji i Turskoj na primer, upoznali smo kupce s prvim lubenicama bez semena, a Indija je sledeća", kaže Gonzalez. Potrošači cene nove varijetete srednje i manje veličine. Bayerova najmanja lubenica je veličine jabuke i stane u džep.

"Tržište je vrlo dinamično i zahteva neprekidno razvijanje novih varijeteta" nastavlja Gonzalez. Upravo njegove kolege rade na boljoj zaštiti voća od biljnih bolesti. Cilj je i produžiti voću rok trajanja na policama. Jedan od izazova je i taj da lubenice uvek moraju da izgledaju privlačno, da budu ukusne, slatke i da zadovolje potrošača. Berba lubenica u mnogim delovima sveta se i sada obavlja ručno.

Povezati učesnike na tržištu

Stručnjaci za biljnu proizvodnju sve više učestvuju u razvoju kvalitetne proizvodnje poljoprivrednih kompanija.

Uspešno uvođenje novih varijeteta zahteva inovativne ideje, ali i znanje o navikama i potrebama učesnika na tržištu. Stručnjaci kompanije Bayer CropScience pokušavaju da uspostave veze između proizvođača, stručnjaka, konsultanata, prerađivača, preprodavača, uvoznika, izvoznika i maloprodaje, da bi postigli bolje razumevanje zahteva potrošača i industrije.

"Pomoću nepromenljivog kvaliteta lubenica, poboljšavamo svoju reputaciju globalnog top proizvođača", reči su Luisa Barselosa, izvršnog direktora kompanije Agricola Famosa.

"Potrošači širom sveta postaju zahtevniji kada je reč o kvalitetu voća i povrća. Žele da znaju gde i kako je proizvedena njihova hrana", objašnjava Gonzales. To je osnovna ideja programa koji je stvoren za dobrobit kupaca, prevoznika, distributera i proizvođača širom sveta. "Lansirali smo Partnerstva prehrambenog lanca da bismo omogućili benefite za svaku kariku u lancu", kaže Gonzales. Bayer CropScience podstiče uzgajivače voća i povrća da oglašavaju svoje proizvode na stranim tržištima. A to je ono što pokreće ceo lanac.

Agricola Famosa - najveći izvoznik Brazila

Kako su postali najveći izvoznici lubenice?

Uspešan primer Partnerstva prehrambenog lanca, je upravo projekat razvoja raznih varijeteta lubenica u saradnji sa kompanijom Agricola Famosa, koja je najveći proizvođač i izvoznik voća u Brazilu. Na gotovo 6.000 hektara vrućeg severoistoka Brazila, na najvećem uzgojnom području lubenice, ta kompanija stvorila je najbolje uslove za okruglo slatko voće.

Osunčana lubenica naročito je omiljena u Evropi, gde su veliki zahtevi za kvalitetom i zdravstveno bezbednosnim merama. Maksimalni nivoi rezidua zaštitnih sredstava rigorozno se kontrolišu. "Da bismo zadovoljili evropsko tržište, obratili smo se timu stručnjaka u Bayer CropScience kompaniji", govori Luis Barselos iz kompanije Agricola Famosa.

Sigurna zaštita protiv štetočina

Bayerovi stručnjaci su pristali na izazov i otputovali u Brazil. Tamo pomažu radnicima i rukovodiocima u kompaniji Agricola Famosa svojim savetima u zaštiti roda. "Uzimamo uzorke s polja i analiziramo rezidue na biljkama", objašnjava stručnjak za biljnu proizvodnju Kligio Solon koji radi za Bayer CropScience u Brazilu. Uzorci se tada ispituju u spoljašnjoj laboratoriji, a rezidue se otklanjaju ili redukuju efektivnim rešenjima. "Problem je taj što bi prinosu lubenice ozbiljno pretila propast bez efektivne zaštite. Štetočine kao što su lisni mineri i bela mušica mogu da naprave značajne gubitke", objašnjava Solon. "Učimo radnike kako da primenjuju zaštitne proizvode na siguran i ispravan način".

Zadovoljili visoke standarde zdrave ishrane

Proizvodi Bayer CropScience-a mogu da drže štetočine pod kontrolom. Na primer, proizvodi se moraju rotirati da bi se izbegla rezistencija. Ali i ispravan način kultivacije je odlučan faktor u uspešnoj žetvi. "Od početka našeg partnerstva, 2008. godine, lubenice su zadovoljile standarde evropskog tržišta", kaže Barselos. Lubenice sada pokazuju nešto uniformisanije oblike i veličine, ispunjavaju odredbe EU direktiva i zadovoljavaju potrošače ukusom.

"Kroz stalno visok kvalitet naših lubenica, ne samo da smo poboljšali svoju reputaciju globalnog proizvođača, nego i cele zemlje", priča Barselos. Potrošači, takođe, imaju koristi od uske saradnje kroz ceo lanac, voće je puno minerala i vitamina, sigurno za ishranu i ukusno. Naposletku, zdrava ishrana, koja uključuje ukusno voće, poboljšava i kvalitet života.


Tagovi

Lubenice Tržište Bayer CropScience Zaštita voća Zaštitna sredstva Rok trajanja Kvaliteta Brazil Indija Lisni mineri Bela mušica Španija Distributeri Kupci Prevoznici Koreja Kirene Galia Paco Gonzalez Food Chain Partnerships Agricola Fa


Autorka

Ivana Nađ

Ivana Nađ

Ivana je urednica na Agroklub portalu. "Vaša uverenja ne čine vas boljom osobom. Delovanje čini."

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi