• Šumadijska šljivovica
  • 28.06.2018. 18:30

Građevinac sada "gradi" premijum rakije

Kvalitetno voće, savremena tehnologija i zaštita geografskog porekla - otprilike su tri puta kojim se stiže do kvalitetne i cenjene rakije, koja će stati na crtu elitnim žestinama iz drugih krajeva sveta.

Foto: Biljana Nenković
  • 882
  • 55
  • 0

Miloš Čolić je godinama bio građevinac u inostranstvu. Kako se pravi rakija, prvi put je video u detinjstvu. Onda je odlučio da se vrati kući i da umesto betona i cigala, svoje vreme ugradi u šumadijsku rakiju. Znao  je da u ovom poslu važan dobar temelj, ali i liga u kojoj se igra. Odlučio je da odmah krene sa premijum, jer tvrdi da će svet samo tako saznati sve na pravi način o šumadijskoj šljivovici.

Tri puta ka kvalitetnoj i cenjenoj rakiji

Kvalitetno voće, savremena tehnologija i zaštita geografskog porekla - otprilike su tri puta kojim se stiže do kvalitetne i cenjene rakije, koja će stati na crtu elitnim žestinama iz drugih krajeva sveta. Time se rukovodio Miloš Čolić kada je napuštao inostranstvo, gde je godinama radio i odlučio da se vrati u Šumadiju.

"Dugo godina sam živeo van zemlje, radio sam u građevinskoj firmi i potpuno sam bio u drugoj branši, koja nema nikakve veze sa tehnologijom proizvodnje rakije. Dolazio sam kući na odmor i iz hobija sam pravio rakiju. Ali vremenom je taj hobi počeo da mi oduzima dosta vremena, kasnije i novca. Samim tim je prestao da bude hobi i sve je postalo primarna delatnosti", kaže Čolić, jedan od vlasnika deset destilerija u Šumadiji, koje su krenule u bitku za zaštitu geografskog porekla šljivovice.

Rakija
Rakija koja može da stane na crtu elitnim žestinama 

Od Vlakče do Havaja

Miloš je rodom iz Vlakče, ali rakiju pravi u Kutlovu, selu na putu između Kragujevca i Gornjeg Milanovca. Svoje voćnjake još nema, ali plodove otkupljuje od proverenih proizvođača iz ovog kraja. Tvrdi da proizvodnja premijum rakije počinje upravo sa odabirom kvalitetnog voća. Druga etapa su savremeni aparati, sudovi i kazanima, u kojima se postiže čistoća i aroma.

"Želja mi je da uspešno nastavim tradiciju naših dedova i da se za našu rakiju čuje po celom svetu. Slao sam flaše po celoj Evropi, Australiji, čak i do Havaja. Svi se slažu da naša rakija nosi u sebi neverovatne mirise i ukuse podneblja, koje do sada nisu imali priliku da probaju. Naravno, oduševljeni su. Smatram da ako radite bilo koji posao, najbolje je da on bude vrhunski. Zato sam se i odlučio za premijum rakije, jer tako ćemo biti prepoznati u ligi najuspešnijih", kaže Miloš.

Do svetske klase - premijum rakijama

A šta je premijum rakija i kako se do nje stiže? To objašnjava tehnolog Vidosav Teodosijević. Ona kaže da je presudna savremena tehnologija:

"Destilacija premijum rakija se obavlja na kazanima koji imaju četiri poda ili kolone. Na svakom od njih se obavlja pojedinačna destilacija, ali tako da kod jednog procesa na ovom kazanu imate rezultat kao kod četiri destilacije na običnom. Zbog toga je rakija čistija od domaće, a zadržava veći deo arome. Dakle, ne radi se prepek, nego se odjednom dobija gotov destilat, koji kasnije odležava u podrumima".

Vidosav
Teodosijević: Destilacija premijum rakija se obavlja na kazanima koji imaju četiri poda ili kolone

Cilj - zaštita geografskog porekla Šumadijske šljivovice

Miloš Čolić sa još desetak proizvođača u Šumadiji uključen je u projekat zaštite geografskog porekla rakije šljivovice. Povezani u udruženje "Šumadijska rakija" žele da naprave i jedinstvenu rakiju regiona.

"Imamo na umu nekoliko opcija, ali ćemo kao udruženje izabrati recepturu, odnosno jedinstvenu rakiju koja će predstavljati Šumadince. Možda će to biti šumadijska ranka, ali još uvek nismo ni ime izabrali. Zaštitićemo geografsko poreklo i po tome ćemo biti prvi u Srbiji. Mada, mislim da niko na Zapadnom Balkanu to nije učinio do sada", kaže Miloš Čolić


Tagovi

Šumadijska šljivovica Rakija Šumadijska rakija Miloš Čolić Kutlovo Destilacija premijum rakija


Autorka

Biljana Nenković

Više [+]

Biljana Nenković je više od dvadeset godina novinar izveštač iz Kragujevca i Šumadije za nacionalne medije. Preferira afirmativne priče koje podstiču pozitivnu energiju. Moto kojim se rukovodi - Koliko možeš, toliko se usuđuj, i malo više od toga!