Vrednost svetskog izvoza svežih jaja u 2018. godini iznosila je 2,3 milijarde dolara. Iz godine u godinu vrednost izvoza postepeno se povećava, a samo je od 2017. do 2018. godine njegov udeo povećan za 4,2%.
Tržište jaja je složeno i zavisi od mnogo različitih faktora, bilo da se radi o konvencionalnoj ili integrisanoj proizvodnji. Proizvođači svakako moraju da paze na kvalitet jaja, o unutrašnjem ali i spoljnjem izgledu. Označavanje mora da sadrži veličinu, težinu, vrstu i obavezno mora da uključuje datum isteka.
S obzirom na njihovu ključnu ulogu u proizvodnji hrane, činjenica da su jedan od glavnih izvoznih proizvoda i ne iznenađuje.
Vrednost svetskog izvoza svežih jaja u 2018. godini iznosila je 2,3 milijarde dolara. Iz godine u godinu vrednost izvoza postepeno se povećava, a samo je od 2017. do 2018. godine njegov udeo povećan za 4,2%.
Najviše jaja plasiralo se na evropsko tržište, u vrednosti od 1,4 milijarde dolara ili približno dve trećine (62,9%) ukupnog globalnog iznosa. Na drugom mestu su azijski izvoznici sa 31,1% dok je 5,1% svetskih pošiljki za sveža jaja poreklom iz Severne Amerike. Manji udeo dolazi iz Latinske Amerike (0,5%).
Na vrhu liste izvoza, prema Weltexportu nalazi se Holandija. Država godišnje izvozi jaja u iznosu od 786.193.000 dolara. Izvozi se oko 66% jaja proizvedenih u zemlji i to najviše u Nemačku.
Podsetimo kako je Holandija pre par godina imala veliku aferu oko jaja, nakon što je u njima pronađen fipronil. Ipak, izgleda kako im to nije nanelo veliku štetu jer se još uvek drže na samom tronu u izvozu.
Na drugom mestu lestvice našla se Sjedinjena Američka Država. Ajova, Ohajo i Indijana su najveće zemlje proizvođači, a najviše američkih jaja uvozi se u Meksiko, Hong Kong, Trinidad i Tobago, kao i u Kanadu.
Odmah iza SAD, našla se Turska. Ova država napredno je radila na poboljšanju svoje industrije jaja, a napravila je veliki napredak u proizvodnji infrastrukture od 1970-ih. Ima jedinstvenu geografsku prednost što je čini brzim izvoznikom svojim glavnim tržišnim partnerima, odnosno Iraku i Siriji, nakon kojih slede države članice EU.
Najveći potrošači jaja, kako navodi Weltexporte su Japanci, koji u proseku potroše 19,15 kilograma jaja po glavi stanovnika godišnje. Sledi ih Paragvaj, Kina, Meksiko i Ukrajina sa 18,01 kg po stanovniku.
Tagovi
Autorka