Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Upotreba ulja
  • 30.08.2019. 12:00

Redovno proveravajte ulje u mašinama, u suprotnom gubici su veliki

Planski i stručno obavljeni radovi tehničkog održavanja umanjuju istrošenost, intenzitet habanja, takođe pospešuju ekonomičnost eksploatacije mašine i obezbeđuju kvalitet obavljenih radova.

Foto: Ivana Živanić
  • 1.110
  • 31
  • 0

Zamena ulja vrši se u okviru redovnog tehničkog održavanja. Pod tehničkim održavanjem podrazumeva se skup svih radova nege, kontrole i podešavanja koji se izvode bez rasklapanja glavnih sklopova i mehanizama mašine i čije je periodično obavljanje neophodno u cilju očuvanja radne efikasnosti mašine.

Sve o uzrocima i posledicama upotrebe ulja, kao i neadekvatnog korišćenja, za Agroklub, objasnio je prof. dr Milan Tomić, sa Poljoprivrednog Fakulteta u Novom Sadu. 

Smanjite habanje i pojačajte ekonomičnost mašina

Planski i stručno obavljeni radovi tehničkog održavanja umanjuju istrošenost, intenzitet habanja, takođe pospešuju ekonomičnost eksploatacije mašine i obezbeđuju kvalitet obavljenih radova. "Radi se o preventivnim (ranije propisanim) intervenicijama koje obuhvataju zamenu potrošenih delova (npr. filter, remen, kočione pločice) i tečnosti (npr. motorno ulje ili rashladne tečnosti), kontrole i podešavanja sklopova i sistema motora (npr. zazor ventila, pritisak ubrizgavanja), a prema preporukama proizvođača", kaže Tomić.

Vremensko trajanje posle koga je na nekom tipu mašine izvođenje jedne operacije tehničkog održavanja ponovo aktuelno, predstavlja vreme ciklusa. Dužina ciklusa u najvećoj meri zavisi od tehničkih zahteva, kao i od zahteva radne pouzdanosti. Kako kaže Tomić, utvrđivanje aktuelnosti obavljanja pojedinih radnih operacija tehničkog održavanja, složen je problem. Naime, treba imati u vidu činjenicu postojanja veoma različitih radnih uslova čak i za iste tipove mašina. Da bi bilo koji sistem tehničkog održavanja imao preventivan karakter, vreme ciklusa mora biti jednako ili manje od vremena najranije pojave neispravnosti kao posledice izostanka radova tehničkog održavanja.

Šta kada mašina radi u težim uslovima

Interval zamene ulja kao i njegov kvalitet definisao je proizvođač mašine. Kao što je prethodno rečeno preporučeni interval zamene ulja zavisi od  uslova rada same mašine, kvaliteta korišćenog ulja, kvaliteta goriva (u sličaju motorinh ulja) i neophodno je pridržavati se datih preporuka.

"Ukoliko mašina radi u težim uslovima, kao što je npr. lošiji kvalitet korišćenog goriva, povećana opterećenja, dugotrajan rad na visokim ili niskim temperaturama, period izvođenja potrebno je skratiti, nekada i na 50%", objašnjava profesor.

Zamena filtera je obavezna

Kada se radi o savremenim traktorima ukoliko se koriste ulja premijum kvaliteta i dizel gorivo sa sadržajem sumpora ispod 15 ppm, kako kaže, interval zamene motornog ulja je najčešće 500 mh. S druge strane ukoliko se primenjuju standardna motorna ulja i gorivo sa više od 15 ppm sumpora, neophodno je skratiri dužinu ciklusa na 250 mh. Zamenu motornog ulja obavezno treba da prati i zamena filtera za ulje. Bez obzira na to koliko je časova traktor radio neophodno je zamenu motornog ulja izvršiti najmanje jednom godišnje.

Savremeni traktori koriste ulja premijum kvaliteta

Osim motornog ulja, savremeni traktori koriste hidraulično transmisiono ulje čiji je ciklus zamene najčešće 1500 mh a zamene filtera 750 mh. "Ovde je neophodno posebno skrenuti pažnju na to da su savremene poljoprivredne mašine opremljene sa radnim elementima sa pogonom na hidraulični motor i radnih cilindara a koji ulje dobijaju od  spoljnih izvoda hidraulike traktora. Ovde problem nastaje u slučaju kada se ista radna mašina agregatira sa različitim traktorima (modelima različitih proizvođača) koji koriste različita za njega posebno dizajnirana ulja. U tim slučajevima dolazi do mešanja različitih ulja što može da naruši njihove fizičko - hemijske karakteristike", navodi sagovornik.

Koliko je važna primena ulja kod poljoprivredne mehanizacije ?

Ukoliko se govori o motornim uljima traba napomenuti da je motor u vozilu izložen velikim opterećenjima, a na njegovu trajnost utiče mnogo faktora. Pri tome maziva igraju odlučujuću ulogu. Savremeno motorno ulje mora posedovati sledeće:

  • sposobnost podmazivanja pokretnih delova u kontaktu koji su izloženi visokim temperaturama i visokim promenljivim pritiscima;
  • sposobnost zaptivanja toplih (izduvnih) gasova pod pritiskom;
  • sposobnost odvođenja toplote sa klipova, turbokompresora, ležaja itd.;
  • sposobnost održavanja čistoće motora razgrađivanjem produkata sagorevanja i njihovom održavanju u raspršenom stanju;
  • sposobnost neutralizovanja kiselina koje nastaju u procesu rada motora i zaštita delova motora od korozije i
  • sposobnost održavanja kvaliteta podmazivanja bez obzira na zagađenje produktima sagorevanja - gorivom, sve do trenutka zamene.
Voditi računa o visokim temperaturama i produktima sagorevanja goriva

Kada se javljaju problemi podmazivanja motora?

Problemi podmazivanja motora uglavnom nastaju zbog neizbežnog izlaganja ulja i delova motora visokim temperaturama, vazduhu i produktima sagorevanja goriva. Osim toga, u motor dospeva nesagorelo gorivo, prašina, voda. Te materije izazivaju promene u motornom ulju.

Kontrola nivoa ulja je operacija svakodnevnog tehničkog održavanja. Kako kaže Tomić, nivo ulja izmeren šipkom za merenje nivoa ulja mora biti takav da dostigne sredinu rastojanja između oznake "minimum" i "maksimum" na mernoj šipki. Suviše nizak nivo ulja može prouzrokovati teška oštećenja motora. Suviše visok nivo ulja ima za posledicu brizganje ili penjenje ulja, a ukoliko motorno ulje sadrži suviše vazduha, mogu se pojaviti oštećenja ležajeva.

"Ukoliko motor radi sa premalo ili uopšte bez ulja, mehanički gubici značajno se povećavaju i dolazi do oštećenja kliznih ležajeva radilice. Loš kvalitet ulja izaziva koksovanje prstenova i žljebova klipnih prestenova. Zaglavljeni prstenovi više nemaju funkciju zaptivanja", navodi on.

Ulje kao rashladni medijum

Ulje takođe ima funkciju rashladnog medijuma naročito kod klipa. Ako motor radi na previsokoj temperaturi, usled velikog zagrevanja dolazi do pada viskoznosti ulja i ovako ulje slabije podmazuje. Ako se motor pregreje, ulju će toliko opasti viskoznost i ono će izgubiti sposobnost podmazivanja (zbog pada viskoziteta), da će doći do topljenja ležajeva i zaribavanja cilindra.

Poklopac oduška na karteru motora mora stalno da se kontroliše jer ukoliko je neispravan omogućava prodor prašine u karter i prašina se meša sa uljem. Zaprljano ulje izaziva pojačano habanje motora. U slučaju da je odušak potpuno zapušen, dolazi do opstrukcije u ventilaciji, odvođenju, karter gasova, a koji sadrže kiseline, što dovodi do kondenzacije i kontaminacije motornog ulja. Usled toga povećava se sadržaj kiseline u ulju i dolazi do intenziviranja korozionih procesa delova motora. Pojačani pritisak u karteru, prema njegovim rečima, može probiti zaptivke na krajevima kolenastog vratila pa će ulje na tim mestima curiti iz kartera, a ulje koje dospe u kućište spojnice, zamastiće njene obloge.

Filter za ulje treba održavati u ispravnom stanju. Zaprljan i zapušen filter ne izvršava funkciju za koju je namenjen, pa se stoga mora menjati prema preporukama proizvođača, a u predviđenim nivoima tehničkog održavanja. U zoni između klipnih prstenova, primarni produkti sagorevanja izloženi su daljim hemijskim reakcijama i kao glavni proizvodi javljaju se oksikiseline i sumporna kiselina. Oksikiseline polimerizuju stvarajući naslage lakova i smola.

Kiseline stvaraju koksne naslage

Pored toga, ove kiseline degradirane u većoj meri, uz vezivanje čađi, stvaraju koksne naslage. Deo sumporne kiseline reaguje sa gvozdenim materijalima klipno cilindarskog sklopa stvarajući sulfate gvožđa i uzrokujući koroziono habanje. Oko 90% ovako nastalih produkata odlazi u karter dok se ostatak zadržava na raznim površinama, a naročito u žljebovima klipa i poljima između klipnih prstenova. U karteru se nastavlja dalja oksidacija i transformacija oksida azota u više oksidacione forme, aktivnije kao oksidanti. Porastom oksidacije dolazi do daljeg povećanja nerastvorenih materija u ulju. Od smola, vode i čađi formira se izvesna količina rastresitog taloga - mulja.

Na klipu mogu postojati naslage ugljenika, crnog ili amber laka, a u kućištima kolenastog vratila naslage u vidu muljevitog materijala. Smole su proizvodi oksidacije ugljovodonika. Najviše nastaju zbog visoke temperature oksidacije i prisustva sumpora iz goriva.

Za taloge je tipično da sadrže i produkte raspadanja aditiva koji su nastali eksploatacijom motornog ulja. 


Tagovi

Motorno ulje Naslage ugljenika Koksne naslage Viskoznost ulja Oštećenje ležajeva Milan Tomić Tehničko održavanje Vreme ciklusa


Autor

Ivana Živanić

Više [+]

Ivana Živanić, dipl.ing-master poljoprivrede, rado istražuje aktuelnosti u poljoprivredi. Pristalica zdrave i bezbedne hrane.