Domaće proizvođače očekuju kupci iz Švajcarske, Velike Britanije, Rumunije, Mađarske i drugih zemalja Evrope, a dolazak je potvrdio i značajan broj regionalnih kupaca uključujući i maloprodajne lance
Šesti Međunarodni sajam voćarstva, povrtarstva i vinogradarstva "Agro Belgrade 2025" biće održan od 30. januara do 1. februara 2025. godine na Beogradskom sajmu. Domaće proizvođače očekuju kupci iz Švajcarske, Velike Britanije, Rumunije, Mađarske i drugih zemalja Evrope, a dolazak je potvrdio i značajan broj regionalnih kupaca uključujući i maloprodajne lance.
"Dolaze nam odlični kupci koji su već jako dugo na tržištu voća i povrća, neki čak i više decenija. Distributeri voća i povrća iz Švajcarske traže profesionalne proizvođače sveže paprike, šljive i bobičastog voća", najavio je direktor Agro Belgrade sajma Vladimir Živanović.
Kako je dodao, ponovo dolazi i kupac iz Rumunije koji već posluje sa najvećim tržištima i ima veoma iskusan tim, kao i distributer svežeg i prerađenog voća iz Velike Britanije.
"Učesnici će imati priliku da se upoznaju sa aktuelnim tržišnim trendovima, prognozama za 2025. godinu, zahtevima kupaca, dostupnim izvorima finansiranja i drugim važnim informacijama."
Kako napominju organizatori, događaj nudi jedinstvenu priliku za izlaganje proizvoda i povezivanje domaćih i regionalnih predstavnika industrije voća i povrća sa ključnim kupcima, vodećim distributerima i maloprodajnim lancima i to putem individualnih sastanaka u okviru B2B zone.
Organizatori sajma su istakli da voće i povrće, uključujući i preradu, učestvuje sa oko četiri odsto u srpskom izvozu, odnosno sa oko 22 odsto u izvozu srpskog agrara, što iznosi oko milijardu evra vrednosti izvoza. Svakako najznačajniji srpski izvozni artikal u ovoj oblasti je smrznuta malina, koje je izvezeno oko 320 miliona evra u 2023. godini, što je pad od blizu 25 odsto uslovljen padom cena i potražnje na evropskom i svetskom tržištu, kao i značajnom konkurencijom iz Ukrajine, Poljske, Maroka i drugih zemalja.
Od svežeg voća još uvek najveći obim u izvozu čine sveže jabuke sa nekih 130 hiljada tona i vrednošću od više od 90 miliona evra, iako je on skromniji nego ranijih godina, jer je opao izvoz u Rusiju, ali se zato otvaraju neka nova tržišta poput Indije, Saudijske Arabije i Bliskog Istoka uopšte.
Lep trend rasta beleže sveže borovnice koje su poslednjih pet godina porasle u izvozu za čak pet puta i trenutno izvoz iznosi 6.000 tona, tj. 33,5 miliona evra. Svake godine Srbija izveze i između 40 i 50 miliona evra smrznutog povrća, ali je bitan i izvoz sušenog povrća sa blizu 30 miliona evra i pečuraka - skoro 22 miliona evra.
Po mišljenju profesora dr Nenada Magazina, dekana Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu, ovaj sektor definitivno ima značajan potencijal za rast, ali i prostora za unapređenje:
"Izneti podaci nam jasno pokazuju da je možda i najznačajnije unapređenje koje je potrebno domaćim proizvođačima i trgovcima efikasniji pristup tržištu. Veoma je značajno pružiti im priliku da to urade na domaćem terenu - da se povežu sa kupcima, saznaju više o zahtevima inostranih tržišta i prilagode svoju ponudu", naveo je on.
Partneri Agro Belgrade sajma su USAID kroz Projekat Velika mala privreda, Ministarstvo poljoprivrede, Sekretarijat za poljoprivredu grada Beograda i Privredna komora Srbije, dok je prijatelj sajma Budimka
Tagovi
Autorka