Na ovogodišnjem Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu predstavlja se 28 kompanija iz Bosne i Hercegovine, koja je partner manifestacija, a njih 14 je iz Republike Srpske. Sajam je prilika za jačanje izvoza ove zemlje u region, ali i na rusko tržište.
Kada je reč o poljoprivrednoj proizvodnji, 70% u odnosu na 30% je prednost Republike Srpske u odnosu na Federaciju Bosne i Hercegovine. Zajednički se predstavljaju na Sajmu sa 28 kompanija, od čega je 14 iz Srpske.
Ti proizvođači imaju kapacitete, bave se izvozom i ispunjavaju određne standarde - spremni su za nastup na inostranom tržištu, rekao je Vladimir Blagojević, portpalor Privredne komore Republike Srpske:
"Srbija je najznačajniji spoljno-trgovinski partner BIH, kada je pitanju izvoz na dugom mestu, a uvoz na prvom mestu. Ovo tržište je jako povezano sa Republikom Srpskom, a prostor za unapređenje saradnje svakako postoji, posebno kada je u pitanju izvoz naših proizvoda".
U ukupnom izvozu Srbije u 2016. godini, BIH je na trećem mestu. Izvoz iznosi 1.118,6 miliona evra, za 6% više u odnosu na 2015. godinu. Uvoz je povećan za 5,3% - 406 miliona evra. Suficit u robnoj razmeni iznosi 712,6 miliona evra.
Na ovogodišnjem Sajmu predstavlja se ukupno 40 firmi, a ostatak je došao u samostalnoj organizaciji.
"Sajam je bitan podstrek firmama u jačanju izvoznih mogućnosti u Srbiju i region. Agro i prehrambeni sektor BIH iz godine u godinu beleži značajan deficit. Najznačajniji partneri su nam Srbija i Hrvatska, a one su u suficitu u robnoj razmeni u ovim sektorima sa nama", rekao je Amir Hujić, iz Spoljnotrgovinske komore BIH.
Najviše je prehrambenih proizvođača
Obe zemlje su potpisnice CEFTA sporazuma, koji omogućava slobodnu trgovinu među njima. Ipak, problema i dalje ima sa necarinskim barijerama za izvoz BIH proizvoda. Pojedini proizvođači su zbog toga i odustali.
Objasnio je da je dodatna šansa za izvoz Vojvodina, jer se veliki broj stanovnika doselio baš na ovaj prostor.
Izlagači iz BIH izlažu: mlečne proizvode, suhomesnate proizvode, sadnice voća, konditorske proizvode, med, sokove, džemove, kafu i drugo.
Prošle nedelje štand BIH posetio je predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež, a razgovaralo se i o dodatnom uspostavljanju saradnje kroz zajedničke nastupe.
Zajednički cilj svih izlagača je izvoz
Cilj je i da se iskoriste prednosti koje ima Srbija, posebno kada je reč o slobodnoj trgovini sa Rusijom. BIH za sada može da izvozi na ovo tržište proizvode biljnog porekla.
Foto: Aleksandra Kekić
Tagovi
Autorka
Partner
Novi Sad,
Srbija
e-mail: info@sajam.net
web: http://www.sajam.net