Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Dobrobit životinja
  • 22.04.2023. 15:00

Lokalnim klanicama i višim cenama mesa do dobrobiti životinja?

Evropski revizorski sud objavio je podatke o transportu životinja unutar EU i izvan nje. Što su zaključili i kakva rešenja predlažu?

Foto: Depositphotos/sanddebeautheil
  • 79
  • 18
  • 0

Svake godine milijarde goveda, svinja, ovaca, koza, živine kao i konja prevoze se unutar EU-a i izvan nje za potrebe priploda, tova ili klanja jer poljoprivrednici i proizvođači mesa nastoje da iskoriste regionalne razlike u troškovima kako bi ostvarili dobit. 

Razlike u troškovima 

Razlike u troškovima priploda, tova ili klanja među regijama razlog su što se svake godine milijarde goveda, svinja, ovaca, koza, živine i konja prevoze unutar EU i izvan nje. 

Međutim, više od trećine ovog transporta traje duže od osam sati i ne poštuju se uvek standardi dobrobiti životinja, pokazalo je istraživanje Evropskog revizorskog suda (ERS) koji u svom saopštenju postavlja pitanja prikladnosti tih standarda te komentarišu kako bi ih donosici EU politika trebalo da razmotre u okviru predstojećeg preispitivanja pravila EU-a.  

Pojašnjavaju da stočarski uzgoj nije jednako rasprostranjen u različitim zemljama i regijama EU-a te da se poljoprivredna gazdinstva obično specijalizuju za jednu vrstu životinja ili jednu fazu proizvodnje. 

Osim toga, postoji tendencija prema smanjenju broja poljoprivrednih gazdinstava i klanica uz istovremeno povećanje njihove veličine. U tom kontekstu poljoprivrednici i proizvođači mesa nastoje u najvećoj mogućoj meri da smanje troškove proizvodnje i klanja, ostvare najveće moguće prihode i optimizuju ekonomiju, ali tako da koriste razlike u troškovima među državama članicama. Na taj način se podstiče transport, posebno u slučajevima u kojima troškovi prevoza čine mali deo maloprodajne cene mesa.  

"Prevoz živih životinja na velike udaljenosti može imati štetne učinke na njihovu dobrobit", izjavila je Eva Lindstrum, članica ERS-a zadužena za ovaj pregled. Ona upozorava na to da bi prevoznici mogli da iskoriste rupe u zakonu koje proizlaze iz različitih nacionalnih sistema sankcija.

Na primer, mogu se odlučiti za dužu rutu kako bi izbegli prolazak kroz zemlje koje su strože sprovođenju EU pravila i imaju strože sankcije. Kršenje pravila ujedno može finansijski pogodovati proizvođačima, na primer, kad je reč o prevozu životinja koje nisu za to sposobne. 

Trećina transporta traje duže od osam sati (Foto: Depositphotos/Fahroni)

Lokalne i pokretne klanice jedno od rešenja

Revizori kao rešenje, osim smanjenjem broja i dužine putovanja te boljim uslovima, vide i u obavljanju klanja bliže mestu proizvodnje i to upotrebom lokalnih i pokretnih klanica, što bi bilo prihvatljivije i za životnu sredinu. 

Potrošači takođe imaju važnu ulogu u podsticanju promena. Tako se u jednoj anketi pokazalo da su neki spremni da plate više za mesne proizvode, ali samo ako su obavešteni o dobrim uslovima u pogledu dobrobiti životinja. Revizori poručuju da bi se pružanjem boljih informacija potrošačima pomoglo u donošenju informisanih odluka o kupovini. To bi se moglo činiti s pomoću sistema EU-a za označavanje dobrobiti, što bi donelo veću transparentnost i usklađenost širom Unije. 

Nova bi pravila na kraju mogla da budu prilika za promovisanje strukturnih promena za prelaz na održiviji lanac snabdevanja hranom. Na taj bi se način proizvođači i potrošači podsticali na održivo ponašanje. 

Donosioci politika EU-a mogli bi da razmotre uključivanje patnje životinja u troškove prevoza i cene mesa.  

Iskoristiti tehnologiju

Ali, ističu i da su podaci o prevozu u EU-u fragmentisani te da EK ne raspolaže celovitim i centralizovanim pregledom. Naglašavaju da bi se informacijska tehnologija i tehnološki napredak mogli bolje iskoristiti u tom području. Na primer, IT sistemom na nivou EU-a za praćenje moglo bi se doprineti centraliziranju podataka te bi se kamerama i senzorima mogla pratiti premeštanja i meriti dobrobit.  

Treba ponoviti kako životinje u prevozu mogu patiti od gladi, žeđi, vrućine te nedostatka prostora i odmora. Tokom svog životnog veka jedna životinja može se prevoziti nekoliko puta pa su tako svinje tovljene i zaklane u Nemačkoj često oprašene u Danskoj ili Holandiji, dok su goveda oteljena u Francuskoj, Irskoj ili Litvaniji često tovljena i zaklana u Španiji ili Italiji. 

Što transport traje duže to je veća mogućnost zaraze životinja

Većina ove trgovine među državama članicama odvija se saobraćajnicom. Prema dostupnim podacima 63 odsto prevoza životinja u razdoblju 2017. - 2021. činila su kratka putovanja u trajanju do osam sati, zatim duga putovanja (33 odsto) i vrlo duga putovanja duža od 24 sata (četiri odsto). 

Poslednjih godina građani EU-a sve su više zabrinuti za ovaj problem. Parlament je osnovao istražni odbor za zaštitu životinja tokom prevoza. Zajednička poljoprivredna politika dosad nije bila usmerena na ovu temu, ali, najavljuje se kako Komisija do kraja ove godine namerava da predloži izmenu pravila o njihovoj dobrobiti. 


Tagovi

Dobrobit životinja Patnja životinja Rupe u zakonu Prevoz životinja Eva Lindstrum Evropski revizorski sud


Autorka

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi baštovanka s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.