Iako su zahtevne po pitanju održavanja, zelene skulpture jedan su od najlepših ukrasa u vrtovima i ujedno, način umetničkog izražavanja.
Kada se vešte ruke, podstaknute kreativnošću, udruže sa prirodom mogu da nastanu topijari. Oni predstavljaju umetnost dekorativnog oblikovanja biljaka.
Topijarna umetnost je veoma stara. U Evropi, prvi sačuvani tragovi o topijarima pojavljuju se u Starom Rimu, ali je ovakav način oblikovanja biljaka razvijen pod uticajem kultura Dalekog Istoka, posebno kineskog penzaia i japanskog bonsaia. Ipak, topijari su najveću popularnost stekli u vreme renesanse, kada su vešti baštovani dekorativnim oblikovanjem biljaka ulepšavali vrtove bogatih, najpre u Italiji, a zatim se taj uticaj, širenjem renesanse, prenosio i na ostale države.
Danas se zelene skulpture sreću, kako na bolje uređenim površinama gradskog zelenila, tako i u privatnim vrtovima.
Pri izboru biljaka za izradu topijara, pre svega, neophodno je poznavati način i brzinu njihovog rasta. Tradicionalno, koriste se zimzelene vrste sporijeg i gustog rasta, otporne na intenzivno orezivanje. Brzorastuće, posebno listopadne biljke, iako se mogu koristiti, nisu najpogodniji izbor, jer za kratko vreme izgube željeni oblik.
Jedan od najkorišćenijih i najpogodnijih za oblikovanje je šimšmir. Neizostavni su i četinari nižeg rasta, kao što su mnogobrojni varijeteti tuja, tisa, pačempresa, kleka, kao i drugo zimzeleno drveće: božikovina, lovor višnja, japanska kurika. Među puzavicama, za topijarno oblikovanje najzastupljeniji je bršljen.
Dodatan estetski efekat, u zavisnosti od veličine i oblika zelene skulpture, može se postići ako se uz njih posade cvetnice i ukrasne trave.
Topijarnim oblikovanjem mogu se dobiti najrazličitije figure, počev od najjednostavnijih, geometrijskog oblika, kao što su kocke, kupe, kugle i spirale, pa do skulptura ljudi, životinja, predmeta i apstraktnih motiva.
Nekada su vrtlari, da bi postigli željenu formu, uz strpljivost, morali da se pouzdaju i u svoju veštinu, a danas je oblikovanje znatno olakšano, jer se koriste kalupi - žičane konstrukcije. Mlade biljke se sade unutar kalupa, a kada dovoljno izrastu i njihove krošnje prekriju kalup, orezuju se prema njegovom obliku. U odnosu na oblikovanje zasnovano na slobodnoj proceni, oblikovanje pomoću kalupa sprečava greške, koje bi umanjile lepotu skulpture.
Trajnost topijara uslovljena je životnim vekom biljke od koje je napravljen, ali i od intenziteta održavanja. Ukoliko se zanemare, vrlo brzo gube oblik.
Topijarno oblikovane biljke su osetljive na vetrove i snežne padavine, što ponekad prouzrokuje lomljenje grana ili deformacije oblika. Zato je od važnosti, ukoliko postoji mogućnost, obezbediti im položaje zaštićene od jakih udara vetrova i redovno otresati sneg sa njih. Zalivanje i prihhana primenjuju se prema vrsti od koje je topijar napravljen.Po prailu, sa formiranjem oblika počinje se dok je biljka još mlada i elastična, i često je potrebno nekoliko godina da bi se postigao željeni oblik. Formirana zelena skulptura zahteva stalno orezivanje više puta tokom vegetacione sezone, s tim što je potrebno izbegavati rezidbu u kasnu jesen, da novoizrasli izdanci ne bi nastradati od mraza.
Foto naslovna: morguefile.com/Clconroy
Foto:Topijari zahtevaju redovno održavanje: pixabay.com/Ron Porter;
Foto:Topijarnim oblikovanjem stvaraju se najrazličitije figure: pixabay.com/Terimakasih
Tagovi
Autorka