• Bobičasto voće
  • 23.11.2021. 07:30

Sve veći apetit potrošača za bobičastim voćem - šta je sa cenama?

Kvalitet voća je od izuzetne važnosti da bi se zadržala potražnja, ali treba i ojačati proizvođače kako bi se nosili sa izazovima kao što je rastuća konkurencija, troškovi i problemi sa radnom snagom.

Foto: Depositphotos/bellena
  • 122
  • 26
  • 0

Međunarodna trgovina bobičastim voćem zabeležila je veliki rast poslednjih godina. U njegovom uzgoju napravljen je veliki iskorak, a apetit potrošača čini se nezaustavljiv, navodi Rabobank u svojem izveštaju.

Tvrde da je za celu tu industriju kvalitet od velike važnosti da bi se zadržala potražnja te da u isto vreme proizvođače treba ojačati kako bi se nosili s izazovima kao što je rastuća konkurencija, troškovi i problemi sa radnom snagom.

Novo izdanje "Global Berry Congressa" (GBC) donosi pet glavnih tema za tu granu voćarstva. Sveprisutna je rast tržišta i dobri potencijali za uzgoj tog voća, pogotovo borovnica. Nivoi potrošnje po glavi stanovnika variraju od zemlje do zemlje, čak i unutar tržišta kao što je ono u Evropskoj uniji, dok na primer u Aziji potrošnja gotovo da nije uzela maha.

Kako se navodi u izveštaju, nekoliko je učesnika koji će podstaknuti dalju potrošnju. To su povećanje dostupnosti, dokazan kvalitet i doslednost, ali i rastuća svest o zdravlju kao i prefrencija za praktičnost i pristupačnost. 

Problem sa ambalažom

Ponuda borovnica na tržištu EU nastavila je da se širi poslednjih godina. Takođe, ono američko stvara sve veće zalihe. Iz Rabobanka tvrde da su primetili pad cena u Evropi u periodu od septembra do marta, a u SAD-u od juna do avgusta i oktobra do marta.

Narednih godina analitičari očekuju širenje globalne ponude uz pad cena čim novi zasadi postignu svoj prvi rod, što bi potencijalno moglo da podstakne potrošnju. 

Još jedan problem sa kojim se suočava ova grana je intenzivna upotreba plastične ambalaže. Španija i Francuska nedavno su najavile zabranu pakovanja svežih proizvoda na taj način, iz čega je bobičasto voće isključeno. Međutim, pitanje je vremena kada će i ostale zemlje slediti strože propise. Još nije pronađena alternativa za pakovanje ovih voćnih vrsta jer kartonska ambalaža ima puno nedostataka. 

Pitanja u vezi sa rastućim troškovima nisu ograničena samo na pakovanje već i distribuciju, energiju, rad, transport i đubriva. Globalni problem je nedostatak radne snage. Neki proizvođači su za to rešenje pronašli u mašinskoj berbi, a pojedini prelaze na sorte sa boljim prinosima.

Da li će se više cene odraziti na potrošnju?

Uzgajivači jagoda sve više prelaze na uzgoj u zaštićenim prostorima zbog toga što tako postižu više cene i produktivnost. Nivo povećanja troškova rezultiraće nižim maržama ili višim maloprodajnim cenama bobičastog voća. Jedno od pitanja postavljenih tokom GBC-a je hoće li više cene uticati na njihovu potrošnju?

Mišljenja su podeljena. Pojedini u ovoj industriji smatraju da bi se potrošači mogli okrenuti pristupačnijem voću poput jabuka ili banana. Ali, ima i onih koji veruju da će ukus i prednost sa nutritivnog aspekta nastaviti da podstiče rast potrošnje i to uprkos potencijalnom povećanju cena.


Tagovi

Bobičasto voće Borovnice Tržište Cene Troškovi rada Potrošači Ambalaža Pakovanje


Autorka

Martina Popić

Više [+]

Martina je magistar agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.