Ovu super hranu treba da jedete...

Naziv “superhrana” se često koristi da bi se određeni artikli prodali po visokoj ceni. Ne morate, međutim, da ispraznite novčanik da biste jeli superhranu... jer neke od svakodnevnih namirnica jesu superhrana u pravom smislu te reči.
Superhranom se obično nazivaju namirnice pune antioksidanasa, polifenola, vitamina i minerala, izrazito dobre po zdravlje. Svih devet namirnica koje slede su izrazito dobre po zdravlje, a pri tom i izrazito jeftine – možda je jedini izuzetak maslinovo ulje. Ipak, što se zdravlja tiče, maslinovo vredi više od svoje cene, ma kolika ona bila.
Jagode, borovnice, maline. Ove voćke sadrže moćne antioksidanse i niz drugih korisnih fitohemikalija. One doprinose boljem radu mozga, pozitivno utiču na rad srca, a imaju i antikancerogeni efekat. Smrznute jagode, borovnice i maline su jeftine, a zdravstveno su gotovo isto dobre koliko i sveže. Najbolje se mogu upotrebiti ako ih dodate u jogurt ili jutarnji musli.
Cimet. Smatra se jednim od najzdravijih začina. Dodajte malo cimete u kafu, jogurt, na voće, u musli. Cimet pomaže regulaciji šećera u krvi, deluje antibakterijski i ublažava upale.
Paradajz. Leti svež, zimi mleveni, ili u obliku soka. Paradajz sadrži dosta vitamina C, kalijuma i biljnih vlakana (ako je mleven). Sadrži likopen (sastojak koji se ne nalazi u mnogo drugih namirnica) koji pomaže da se reguliše nivo holesterola i štiti krvne sudove, srce i mozak. Popijte šolju mlevenog paradajza uz doručak ili večeru – ne može biti jeftinije, a zdravije.


Brokoli. Izgleda kao obično povrće, ali sarži fitonutrijente koji mogu da smanje rizik od razvoja raka i da uspore rast tumora. Zahvaljujući vitaminu C i folnoj kiselini, pomaže i u prevenciji prehlava. Odličan je kratko kuvan na pari.

Kurkuma. Kurkuma je čudo od začina. Brojna istraživanja su pokazala da ima moćna antiupalna svojstva. Pomaže u ublažavanju simptoma reumatoidnog artritisa, cistične fibroze, upalne bolesti creva, a inhibira i rast malignih ćelija. Dodajte ga u supu, na kuvano povrće ili pečeni krompir. I dodajte i malo bibera (pojačava dejstvo kurkume i do 1000 puta) i kokosovog ulja (poboljšava apsorpciju korisnih materija iz kurkume).
Blitva. Preskočite skupu zelenu salatu u kupite vezu blitve. Ovaj zeleniš sadrži 22 vitamina i minerala; a samo jedna šolja blitve daje nam 700% preporučenog dnevnog unosa vitamina K. Sjajan je izvor hlorofila, fitonutrijenata i luteina, jedinjenja koje doprinosi zdravlju očiju. Blitva spada u najzdravije vrste lisnatog povrća.
Cvekla. Crvenkasta boja cvekle potiče od antocijanina, izuzetno zdravih jedinjenja. Ona doprinose sniženju krvnog pritiska i doprinose procesu detoksikacije, pročišćujući krv i jetru.
Maslinovo ulje. Neverovatno je zdravo (ovde govorimo, naravno, o ekstra devičanskom hladno ceđenom maslinovom ulju). Sadrži mononezasićene masti koje hrane ćelije i pomaću sniženju holesterola. Dokazano je korisno za zdravlje srca i krvnih sudova. Ako treba da birate koju masnoću da koristite u ishrani, ovo je izbor br. 1
Pasulj. Da, naša tradicionalna, srpska hrana istovremeno je i superhrana. Jedno istraživanje je pokazalo da su osobe koje jedu pasulj četiri puta nedeljno za 22% manje izložene riziku od srčanih oboljenja u odnosu na one koje ga jedu manje od jednom nedeljno. Pasulj obiluje biljnim vlaknima i fitonutrijentima. Malo se teže vari, istina je; ako vam to pravi problem, propasirajte kuvani pasulj da uklonite ljusku (koja je i najteža za varenje).