Eskalacija sukoba, raskid crnomorskog ugovora, visoke stope osiguranja i potraga za brodovima. Da li će doći do poskupljenja žitarica na globalnom nivou?
Nedostatak brodova u Rusiji i manja potražnja zapadnih trgovaca za ruskim žitom povećala je troškove transporta, izveštava Reuters. Nakon što nije došlo do obnavljanja crnomorskog ugovora predsednik Rusije Vladimir Putin je obećao da će ruske pošiljke zameniti ukrajinsko žito u pošiljkama za Afriku.
Ukrajinci su na blokadu dogovora odgovorili napadima dronova na ruski naftni tanker i ratni brod u pomorskoj bazi Novorosijsk. Iako izvoz poljoprivrede ne podleže direktnim evropskim i američkim sankcijama Moskva kaže da su ograničenja postavljena na bankarstvo, ruske pojedince i skrivene sankcije na trgovinu hranom.
Eduard Zernin, šef ruske unije izvoznika žitarica, naveo je potencijalno pogoršanje i skrivene sankcije koje mogu dovesti do povećanja troškova transporta i osiguranja što će se odraziti na nivo cena pšenice i drugih žitarica na svetskom tržištu. Dešavanja dovode to upotrebe starih i manjih brodova kojima upravljaju manje poznati brodski operateri.
Postavlja se pitanje da li mogu da izdrže rekordni tempo izvoza i da bi to ostvarili moraće da povećaju globalne cene pšenice. Globalne robne kuće više ne pomažu Rusiji u mehanici trgovine njenim žitom.
Prošle godine Rusija je izvezla rekordnu količinu pšenice na brodovima iznajmljenim od međunarodnih kompanija i trgovaca.
Izvoz je i dalje velik, ali se u poslednje vreme oslanjaju i na flotu starijih brodova iz Turske i Kine. Zahtevi za brodovima su se udvostručili na 257 u julu u poređenju sa istim mesecom prošle godine, prema podacima pomorske platforme Shipfix koja prikuplja stotine učesnika na tržištu. Podaci ne pokazuju koliko je zahteva ispunjeno, niti koji su brodari bili uključeni. Danska NORDEN i dve druge zapadne brodarske grupe su odbile saradnju sa Rusijom u februaru 2022. godine.
Bez uspostavljanja crnomorskog koridora, i Rusija i Ukrajina upozorile su u julu da bi se brodovi mogli tretirati kao legitimni vojni ciljevi. Osiguranje za brodove koji idu u ruske crnomorske luke trenutno košta i do 10.000 dolara ili oko 9.097 evra dnevno za ruske terete nego za terete koji napuštaju luke iz Bugarske i Rumunije. Crno more ostaje kritično područje za ruski izvoz, dok su druge lokacije složenije i skuplje.
Rusko ministarstvo poljoprivrede predviđa da će izvoz žitarica pasti za oko osam posto tokom sezone 2023/24. u odnosu na prošlogodišnji maksimum od 60 miliona tona. Izvoz pšenice će biti nešto manji, na 44-45 miliona tona, rekao je Zernin, u skladu sa procenama Međunarodnog saveta za žitarice. Objavili su i plan izgradnje flote od 61 novog broda za žito. Ruskim izvoznicima su potrebna 34 broda za žitarice nosivosti 60.000 tona i 27 brodova kapaciteta 40.000 tona, saopštilo je ministarstvo u decembru.
Tagovi
Autorka