• Prehrambene navike
  • 28.09.2021. 18:00

Dali vuku da čuva ovce: Deca "bombardovana" reklamama o nezdravoj hrani

Istraživanje koje je sprovela evropska organizacija za zaštitu potrošača BEUC pokazalo je da veliki proizvođači nezdrave hrane i pića zaobilaze pravila EU kodeksa o reklamama kojim "gađaju" decu.

Foto: Depositphotos/DanielGonzalezPhoto
  • 62
  • 3
  • 0

Veliki proizvođači nezdrave hrane i pića reklamiranjem ciljaju decu i to putem interneta koji nije dovoljno regulisan. Igrice, aplikacije, razni videi, ali i posrednici poput influensera kanali su za reklamiranje ove vrste proizvoda - zaključak je velikog istraživanja koji je sprovela krovna evropska organizacija za zaštitu potrošača BEUC. 

Važno je napomenuti da su 23 najveća proizvođača koji predstavljaju 80 odsto takve hrane u Uniji uključena u sporazum o ograničavanju ove vrste marketinga. Kako bi izbegli da im EU zakonom ograniči reklamiranje, oni su se 2007. obavezali na samoregulaciju, dobrovoljno poštovanje pravila reklamiranja koje utiče na decu u sklopu takozvanog EU Kodeksa o reklamiranju koji se odnosi na televizijski i radijski program, štampani i kinematografski sadržaj kao i internet u svim svojim oblicima. 

Konkretno, kodeks od proizvođača traži da se nezdrava hrana i piće, prema kriterijumima poput sadržaja šećera, soli i masti, ne prikazuje deci mlađoj od 13 godina te da se takve reklame ne puštaju u programima i sadržajima za decu.

Ali, kako znamo, najmlađi itekako prate program koji nije namenjen njima, a internet sam po sebi nije dovoljno regulisan. 

Zaobilaze pravila 

Spomenuto istraživanje pokazalo je upravo to, da je dobrovoljni pristup neefikasan jer se pravila zaobilaze ili, kako komentariše članica Evropskog parlamenta, dr Biljana Borzan, "ne možeš dati vuku da čuva ovce". 

"A deca su nam sve deblja, trećina osmogodišnjaka u Hrvatskoj je preteška, vidimo da se radi psihološkog pritiska ukida zajedničko merenje u školama", kazala je evroparlamentarka i specijalistica medicine rada i sporta.

Kao primer navela je emisije poput "The Voice" i sličnih koje deca obožavaju, ali one same po sebi nisu dečije pa stoga mogu da sadrže reklame i za nezdravu hranu. Dalje upozorava da, kako bi zaobišli ograničenje reklamiranja nezdravih proizvoda deci, proizvođači umesto proizvoda reklamiraju brendove.

"U istraživanju se ističe Mekdonalds, koji reklamira svoj Hepi mil kroz igračku koja je unutra. U reklami nema burgera, pomfrita i slatkiša, ali šta mislite da će dete jesti kad ga odvedete u fast fud po Hepi mil?

Deca ugroženija od odraslih

Sprovedeno istraživanje dokazalo je kako su reklamirana hrana i piće koja se prikazuju deci u najvećoj meri slabije hranljiva i manje zdrava od onih koji su namenjeni odraslima. Na primer, u Španiji je trećina proizvoda reklamiranih odraslima bila nezdrava, dok se taj broj penje na neverovatnih 89 odsto kada su u pitanju reklame prema deci. U Francuskoj je odnos sličan, 43 odsto nezdravo prema odraslima, naspram 88 odsto prema deci.

Onlajn reklamiranje je posebno problematično, ističe Borzan (Foto: EP)

Posebno se problematičnim smatra onlajn reklamiranje jer algoritmi lako identifikuju da je korisnik dete i onda mu upućuju sadržaje koji ciljaju decu, između ostalog slatkiše, džank fud i gazirana pića. Na Tik Tok-u, platformi koju uglavnom koriste deca i mladi, čak 25 odsto svih reklama je upravo hrane i pića. 

Takođe, kako direktno ne bi uticali na decu kroz reklame i tako prekršili Kodeks, proizvođači koriste influensere i jutjubere koje prate milioni njih da posredno reklamiraju njihove proizvode. Kako kaže Borzan, time ubiju dve muve jednim udarcem, jer mladi pratitelji influensera više veruju njima nego reklamama proizvođača.

"Milioni dece igraju igrice poput Fortnite-a, koji je nedavno održao turnir kojem je glavni sponzor bio Pringles i igra je bila puna reklama za taj čips, što Kodeks ne pokriva", istakla je i dodala da eksperiment samoregulacije nije dao rezultate. 

Traže se zabrane

Stoga smatra da je dobrovoljna pravila nužno pretvoriti u EU propise te bolje regulisati onlajn oglašavanje prema deci.

Upravo to traži i BEUC - zabraniti marketing nezdravih prehrambenih proizvoda, uključujući i veb stranice kao i profile na društvenim mrežama takvih kompanija; zabraniti emitovanje takvog sadržaja na televiziji u vremenu od šest do 23 sata; zabraniti korišćenje likove iz crtića i maskote robnih marki na ambalažama za hranu; pravila primenjivati na decu do 18 godina i koristiti preporuke Svetske zdravstvene organizacije o tome koju reklamu hrane prikazivati deci. 

"U nekoliko generacija smo prešli put od toga da je gojaznost dece postala mnogo veći problem od neuhranjenosti. Moramo delovati, jer, obzirom koliko imamo predebele dece, prava eksplozija bolesti poput dijabetesa i raka nas tek čeka", zaključila je Borzan.


Tagovi

Nezdrava hrana Deca Tik Tok Internet Fortnite Reklame EU kodeks o reklamiranju


Autorka

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi baštovanka s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Berba jabuke sorte zlatni delišes je u punom jeku. Jabuka je u prepodnevnim satima vlažna od rose i izuzetno osetljiva, pa svaka nepažnja tokom rada dovodi do oštećenja ploda.