Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • TotY 2024
  • 03.10.2023. 12:00

Fendt e107 V Vario: Identičan klasičnom vinogradarskom modelu u svim sklopovima, osim motoru

Rad bez izduvnih gasova u zatvorenim prostorima i osetljivim okruženjima, uz vrlo nizak nivo buke i potrošnju sopstvenih izvora električne energije glavne su prednosti električnog traktora.

Foto: Marjan Dolenšek
  • 328
  • 22
  • 0

U ovogodišnjoj trci za prestižni naslov traktora godine TotY Fendt ima dva finalista. Uz nedavno predstavljen kompaktni četvorocilindrični Fendt 620 Vario DP za široki raspon namena na ratarskim i/ili stočarskim gazdinstvima, ponudili su i zanimljivo rešenje za vinogradare, voćare i povrtare - Fendt e107 V Vario, njihovog aduta u kategoriji Best of Specialized.

U nazivu "e" označava električni pogon, "107" predstavlja seriju 100 i 75 konjskih snaga (55 kW), "V" upućuje na vinogradarsku verziju odnosno uske traktore, a "Vario" svakako je ugrađeni tip menjača.

Specijalista za osetljive prostore

Fendtovi su se inženjeri pozabavili električnim odnosno baterijskim pogonom za uskoprofilne traktore koji su, zbog svojih malih dimenzija i niskog nivoa buke i izostanka izduvnih gasova, prvenstveno namenjeni za rad u zatvorenim prostorima (staklenici, skladišta), za komunalne poslove u osetljivim sredinama te za korisnike koji na svojoj farmi imaju sopstvenu proizvodnju električne energije i žele da poboljšaju energetsku efikasnost svog gazdinstva, ali i svakako za voćnjake i vinograde kao i njegova klasična verzija.

Prvenstveno su namenjeni za rad u zatvorenim prostorima

Motor sa unutrašnjim sagorevanjem zamenjen je akumulatorom i elektromotorom, a sve ostale komponente, od Vario menjača, šasije, hidraulike do priključnih ventila za oruđa, ostale su iste kao kod klasičnog traktora s uskim točkovima, uključujući FendtONE sistem upravljanja.

Bolja efikasnost za istu snagu

Kapacitet baterije je 100 kWh, što je dovoljno za četiri do sedam sati lakših i srednje teških poslova, dok je za teške, kao recimo transport, raspoloživo vreme korišćenja naravno kraće. Što se tiče efikasnosti, 100 kWh odgovara otprilike 10 litara dizel goriva, međutim, zbog razlike pretvaranja električne odnosno toplotne energije u mehaničku, za navedenom električnom energijom radi se duže nego sa 10 litara dizel goriva (ugrubo, upotrebu dizela pomnožimo sa 3,5). Ali, treba računati i na minimalno potrebno punjenje baterije za rad mašine, koji je kod Fendta moguć na dva načina.

Brze punionice (DC - Supercharger) retko su dostupne na farmama i u komunalnim preduzećima, pa je eVario opremljen i CCS2 utičnicom za punjenje izmeničnom strujom od 22 kW, koja može da se spoji na obične javne ili kompanijske stanice za punjenje ili čak na 32 A utičnicu za trofaznu struju u kombinaciji sa mobilnim adapterom za punjenje. Na ovaj način se baterija potpuno napuni za pet sati.

Preko CCS utičnice baterija može da se spoji na DC punjač koji sa snagom od 80 kW puni bateriju od 20 do 80 odsto kapaciteta u 45 minuta. Za efikasno korišćenje kapaciteta baterije treba imati na umu optimalnu temperaturu. Za to se brine sistem upravljanja toplotom koji po potrebi hladi ili greje bateriju (zavisno od godišnjeg doba i vremenskim prilikama) kako bi radio u optimalnom temperaturnom rasponu i produžio njen vek trajanja. Ovaj sistem ako je potrebno, recimo zimi, može tajmerom da se programira/uključi i dan ranije i traktor može da se koristi odmah na početku radnog dana.

Pogodni postojeći klasični priključci

Emisija CO2 farme značajno se smanjuje, kao uostalom i sami troškovi održavanja traktora u odnosu na klasičnu verziju. Servisni troškovi su redukovani, jer recimo nema potrebe za menjanjem motornog ulja.

Funkcija Start/stop će značajno da smanji potrošnju energije i broj radnih sati traktora. Za efikasnije korišćenje energije, traktor može da radi u tri moda i to Eco sa snagom od 50 kW (68 KS) za lakše radne zadatke (razbacivanje đubriva) ili vožnju bez opterećenja, "Dynamic" sa 55 kW (75 KS) za intenzivnije radove (zaštita bilja) i "Dynamic+" s kratkotrajno raspoloživom dodatnom snagom od 66 kW (90 KS) za vrlo intenzivne operacije kao što je vožnja uzbrdo. Traktor je dostupan s Profi i Profi+ opremom. Proveren (spomenuti) Vario menjač bezstepenog prenosa glatko dostiže brzinu 40 km/h.

U kabini je dostupan i filter 4. kategorije za maksimalnu zaštitu vozača

Ovaj je finalista opremljen CCLS hidrauličkom pumpom protoka 71 litara u minuti. Kao i kod standardnog traktora s uskim točkovima, i električni model ima priključne ventile, bilo da su uređaji vučeni, s PTO pogonom ili hidraulični, jednako pozicionirane (u sredini i pozadi), pa mogu da se koriste iste priključne mašine. Na raspolaganju su od dva do četiri zadnja i dva do šest srednjih priključnih ventila. Maksimalni podizni kapacitet na zadnjim polugama je 2,8 a prednjim 2,4 tone.

Poseban profil gume za manju potrošnju

Identična je i kabina, standardno opremljena filtracijom 2. kategorije, ali dostupan je i filter četvrte kategorije za maksimalnu zaštitu vozača. Rad elektromotora puno je tiši od klasičnog motora s unutrašnjim sagorevanjem, što je, kako smo već rekli, velika prednost za komunalne poslove u osetljivim urbanim sredinama. Tako je i nivo buke u kabini vrlo nizak, respektabilnih 64 dB pri punom broju obrtaja motora, ali buka ima malo drugačije "zvučne frekvencije".

ISOBUS funkcije odgovaraju ISO 11783 standardnu i omogućavaju rad kompatibilnih priključnih uređaja preko Fendt terminala i poznatih FendtONE upravljačkih kontrola.

Maksimalni zadnji podizni kapacitet je 2,8 a prednji 2,4 tone

Fendt e107 V Vario standardno je opremljen prednjim 280/70R16  i zadnjim 380/70R24 gumama. Trelleborg je posebno za ovaj traktor razvio gume TM1 "Eco Power", specifičnog profila polje - put koji ima niski otpor kotrljanja, a time i manju potrošnju energije, što na kraju omogućava duži rad s jednim punjenjem baterije.

Ovogodišnja će najveća izložba poljoprivredne mehanizacije Agritechnica u Hanoveru otvoriće prijem porudžbina i za traktore e107 V Vario, a početak serijske proizvodnje u Marktoberdorfu očekuje se do kraja sledeće godine. Inicijalno će biti namenjeni za tzv. pilot tržišta Nemačke, Norveške i Holandije, s postupnim širenjem na druga tržišta, zavisno od njihove raspoložive infrastrukture.


Foto prilog


Tagovi

Fendt e107 V Vario Traktor godine E traktor Vinogradarski traktor Baterijski pogon Mali traktor Električni traktor TotY finalista FendtONE sistem Trajanje baterije


Autorka

Renata Prusina

Više [+]

Diplomirana inženjerka agronomije s višegodišnjim novinarskim i uredničkim iskustvom. Članica nekoliko novinarskih asocijacija između kojih je i TotY. Osim perom, voli da beleži i objektivom.


Partner

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Prodajem 10 ha poljoprivrednog zemljišta kat.parcela 880 Sremska rača pored auto puta za Sremsku Raču 063663612