Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Strategija F2F
  • 01.05.2020. 12:00

Francuska jedina primenjuje strategiju "Od njive do trpeze" - farmeri zadovoljni

U Francuskoj trenutno spoljnotrgovinska razmena jako slabo funkcioniše i zbog toga stanovništvo nije u mogućnosti da kozumira toliko uvoznih, egzotičnih i neobičnih jela, pa se sve više okreću lokalnim proizvođačima.

Foto: Depositphotos/andreaobzerova
  • 191
  • 8
  • 0

Dugo očekivana strategija Od njive do trpeze (Farm to Fork - F2F) čiji je glavni cilj osigurati kratke lance snabdevanja hranom, odložena je zbog trenutne situacije i moguće ekonomske krize za neka bolja vremena. Međutim, Francuska je ipak odlučila da je primeni jer u njoj vidi potencijal za poboljšanje poljoprivrede i prehrambenog sektora.

Trenutno u toj zemlji, kao i u ostalim državama članicama EU, spoljnotrgovinska razmena jako slabo funkcioniše i zbog toga stanovništvo nije u mogućnosti da kozumira toliko uvoznih, egzotičnih i neobičnih jela, a koja su jako popularna, poput soja sosa, algi i sličnog. Zbog toga se sve više okreću lokalnim proizvođačima kojima to ide u korist.

Cene više, posebno kod organskih proizvoda 

Ipak, javlja se i problem povećanja cena kod proizvoda kojih nema dovoljno kao što su to npr. jaja. Ovog proizvoda u trgovinama redovno nema na zalihama, a kada i dođu, brzo se prodaju. Na primer, jaja iz organske proizvodnje se za vreme krize prodaju za jedan evro, a pre su se prodavala za najviše 50 centi.

Lideri francuskog tržišta jaja od nosilja iz slobodnog uzgoja

"Mi, proizvođači, koristimo ovu situaciju, ali ja tu ne vidim ništa loše. Niko ne dolazi po proizvode, nego ih razvozimo sa sela po gradovima. Cena je viša jer nas i prevoz i ambalaža više koštaju“, pojašnjava za Euractiv Paul, jedan od proizvođača organskih proizvoda. 

Opšta slika poljoprivrede u Francuskoj mešovita

Suočeni s krizom, svi sektori za poljoprivredu u Francuskoj ubrzano su radili na platformama za pomoć malim poljoprivrednicima koji sve više dobijaju na značaju. Jedna od najpopularnijih je veb stranica Au rendez-vous des Normands, razvijena u pokrajini Normandiji, a popularna je i inovacija Drive Farmers koja pomaže poljoprivrednicima da dostave robu na kućni prag. Na taj način, oni koji se nalaze na udaljenijim mestima i nemaju prevoz, mogu dostaviti svoje proizvode. Nekima se, zahvaljujući ovakvoj vrsti dostave, od početka krize prodaja čak udvostručila.  

Može li strategija "od farme do viljuške" da spasi evropsku poljoprivredu ?

Uprkos svim naporima, prema mišljenju Poljoprivredne komore te zemlje, opšta slika je mešovita. Promene potrošačkih navika drastično su smanjile potražnju za nekim proizvodima kao što su to meso, sir, vino i žestoka pića koja su se najviše konzumirala u restoranima i kafićima koji su još uvek zatvoreni. Upravo ti proizvođači najviše trpe, jer su većinu svojih proizvoda prodavali u ugostiteljstvu. 

Pozitivna stvar koja se nedavno desila je što je Evropska komisija napokon odlučila da poveća subvencije u mlečnom sektoru i to na mleko u prahu, maslac i sir. 

Treba napomenuti i da je predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lejen ove nedelje poručila kako pandemiju korona virusa treba iskoristiti kao podsticaj da se istraje u borbi protiv klimatskih promena, a koncept F2F je to sigurno. 

Ako ova strategija Francuskoj donese korist, nadamo se da će joj i druge države članice, pa tako i susedna Hrvatska, dati šansu jer se radi o dugo planiranoj metodi koja poljoprivrednicima daje nadu u bolju budućnost. 


Tagovi

Francuska Od njive do trpeze Kriza Poljoprivreda Spoljnotrgovinska razmena Cene Jaja Platforme Subvencije Korona virus


Autorka

Lucija Bencaric

Više [+]

Lucija je magistar agroekonomije. Voli da istražuje novosti u poljoprivredi.