Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Priprema traktora
  • 18.10.2023. 16:30

Kako da pripremite traktor za "zimski san"?

Bez obzira na starost, očuvanost, sofisticiranost, cenu, opremu i druge stvari - što bolje spremite traktor pred zimu, manje ćete posla i problema da imate na proleće.

Foto: Depositphoto/fotokostic
  • 238
  • 41
  • 0

Traktor, ukoliko se ne koristiti zimi, trebalo bi posebno da se pripremi za duži period mirovanja. Naravno, kada ćete da ga spremite za "zimski san", kako i koliko temeljno ćete da ga spremite, zavisi od raznih faktora - od regiona u kojem živite i poslova koje treba da završite pre zime, preko vremenskih uslova, do samog traktora, prenose Polovni automobili

Neki poljoprivednici će i zimi da ga koriste, što na njivi, što za čišćenje snega, što za razne druge stvari, ali to ne znači da ga ne treba pripremiti za rad pri niskim temperaturama. Na "minusu" će se mnogo brže i lakše pokazati da je akumulator loš, da postoje problemi sa diznama, grejačima, itd.

Bolja priprema za zimu - manje problema na proleće

Postoji razlika za pripremu starijih i novijih generacija. Te razlike mogu da budu zaista velike, pa je zato potrebno pročitati i uputstvo za korišćenje traktora. 

Priprema mehanizacije za novu sezonu: Na šta posebno obratiti pažnju?

Bez obzira na starost, očuvanost, sofisticiranost, cenu, opremu i druge stvari - što bolje spremite traktor pred zimu, manje ćete posla i (eventualnih) problema imati na proleće.

  1. Detaljno pranje i čišćenje. Ovo nije stvar estetike - na čistom i "odmašćenom" traktoru mnogo je lakše proveriti limariju i druge delove po pitanju korozije, proveriti da li curi neko ulje (motorno, hidraulično, iz menjača) ili tečnost (kočiona, antifriz), proveriti u kakvom su stanju creva. Budite pažljivi ukoliko koristite perač pod visokim pritiskom, pošto suviše jak mlaz vode može da izazove oštećenja. Kompresorom izduvajte vodu sa nezgodnih mesta iz kojih voda ne može da iscuri. Posebno pažljivi budite prilikom pranja motora, pošto savremene mašine imaju mnogo osetljive elektronike.
  2. Nakon pranja treba krenuti redom i proveriti kompletan traktor. Pametno je da se preventivno uradi i kompjuterska dijagnostika.
  3. Popravka kvarova. U zavisnosti od vrste kvara, traktora i vaših mogućnosti, kvarove rešavajte sami ili ga odvezite u servis. Idealno je da se sve popravke završe odmah, kako bi se potpuno ispravan parkirao.
  4. Gume takođe treba detaljno oprati i proveriti da li postoje neka oštećenja. Proveriti pritisak vazduha u njima - ukoliko je manji od fabrički predviđenog, obavezno ih naduvajte. Korisno je pomeriti traktor malo bar jednom ili dva puta mesečno kako se gume ne bi deformisale usled dugog stajanja.
  5. Treba podmazati sve što je po fabričkom uputstvu predviđeno za podmazivanje.
  6. Treba sipati gorivo u rezervoar do vrha jer će se tako sprečiti kondenzacija vode u samom rezervoaru i korozija kod metalnih rezervoara. Takođe treba imati u vidu da se dizel vremenom "kvari" pod uticajem vazduha, mikroorganizama, itd. Rok trajanja dizela u rezervoaru znatno je kraći nego u dobro zatvorenom kanisteru. Ukoliko dođe do ozbiljnijih promena u gorivu, to može da izazove razne probleme, od nepravilnog rada motora do ozbiljnih kvarova. Stoga nije loša ideja da se u rezervoar doda stabilizator goriva koji može značajno da redukuje negativne uticaje kojima je gorivo izloženo. Nije dovoljno samo sipati stabilizator u rezervoar, već treba ispratiti uputstvo, pošto ukoliko nakon dodavanja stabilizatora ne startujete motor, stabilizator neće proći kroz sve delove dovoda i ubrizgavanja goriva. Rezervoar treba napuniti tzv. zimskim dizelom, koji zahvaljujući dodatim aditivima može da se koristi i na veoma niskim temperaturama. 
  7. Ukoliko poseduje nešto od osetljive tehnologije koja može da se skine, kao što su GPS, monitori i slično, izvadite ih iz i stavite na neko mesto gde neće biti izloženi niskim temperaturama i naglim promenama temperature.
  8. Akumulator proverite na vreme, sami uz pomoć unimera ili u servisu. U specijalizovanim servisima za akumulatore mogu da obave vrlo detaljne provere i da daju preciznu dijagnozu zdravlja akumulatora. U svakom slučaju, veoma je korisno da imate svoj punjač. Povremenim dopunjavanjem možete znatno da mu produžite životni vek i to ne samo zimi, već tokom cele godine.
  9. Ni jedna mašina "ne voli" da suviše dugo ne radi, stoga je dobro upaliti ga bar jednom mesečno, ali samo pod određenim uslovima. Izbegavajte to ukoliko su veoma niske temperature ili ako u motoru nije odgovarajuće ulje, a i ukoliko postoji bilo kakav problem sa paljenjem, sa motorom i slično. 
  10. Preko zime je idealno da traktor bude u što toplijoj garaži ili hangaru. Ukoliko nemate odgovarajući prostor za smeštaj preko zime, kupite ceradu i pokrijte ga. Poslužiće i najmanja i najjeftinija cerada. 
  11. Podrazumeva se da nivo antifriza treba redovno proveravati tokom cele godine, ali pred zimu je naročito korisno da mu proverimo tačku smrzavanja, što može da se obavi meračima koji mogu lako i relativno jeftino da se kupe. Ne dolivajte čist (koncentrovan) antifriz ukoliko ste tokom sezone dolivali samo vodu, pošto tako ne možete da odredite odgovarajuću koncentraciju. 
Kvarovi mogu da nastanu zbog držanja na otvorenom (Foto: Depositphoto/gv11ng)

Kvarovi na traktoru i drugoj mehanizaciji koji mogu da nastanu zbog držanja na otvorenom mogu da nanesu veću finansijsku štetu nego što bi koštala izgradnja objekta u kojem biste ih držali.


Tagovi

Traktor zimi Priprema traktora za zimu Pranje traktora Kvarovi na traktoru Podmazivanje Provera akumulatora Provera antifriza Garažiranje traktora


Autor

Đorđe Lalić

Više [+]

Zaljubljenik u poljoprivrednu mehanizaciju i pionir agrarnog novinarstva