Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Potrošnja goriva
  • 11.09.2022. 07:30

Kako smanjiti potrošnju dizela za rad traktora?

Načinom rada i vožnje vozači uzrokuju i do 20 odsto razlike u potrošnji, što je jedna od najvećih poluga za uštedu tog goriva.

Foto: Ranka Vojnović
  • 390
  • 100
  • 0

Cene energenata svakodnevno su na vetrometini aktuelnih događanja, čega nisu pošteđene niti cene dizela. Svi troškovi u poljoprivredi su porasli, a još uvek se ne zna šta donose jesen i zima. Svaka, i najmanja ušteda odraziće se na poslovanje. A kako pametno trošiti dizel, savetuje prof. dr Ludvig Volk za Agrarheute

Tvrdi da poljoprivrednici za traktore i poljoprivrednu mehanizaciju troše između 40 do 200 litara po hektaru godišnje. Na primer, to je tek oko četiri odsto dizela koji se koristi u Nemačkoj.

Bitna je veština vozača

Način vožnje može diktirati potrošnju, čak oko 20 odsto. Žustro ubrzanje i vožnja s 40 km/h uz najmanji broj obrtaja motora će rezultirati uštedom. Veće brzine dovode do habanja guma i kočnica pa povećavaju potrošnju.

Takođe, izbegavanje vožnje po tragovima na putevima i smanjenje proklizavanja smanjuje potrošnju do 20 odsto. Treba pametno odrediti je li vreme prikladno za rad na polju. Ušteda se može realizovati i upotrebom električnih utovarivača i automobila, ako postoji fotonaponski sistem postavljen na farmi. 

Izbor proizvođača

Razlike u potrošnji među proizvođačima traktora su oko 10 odsto. Traktori s pogonom na sva četiri točka i motorom visokog broja obrtaja do 2.200 o/min, složenim menjačem, sofisticiranom tehnologijom pogona, s relativno niskim pritiskom u gumama troše za oko 40 odsto više.

Konvencionalna, duboka obrada zemljišta plugovima i rotacionim drljačama troši najveću količinu dizela.

Proklizavanje i tragovi

Visok pritisak u gumama od oko dva bara za tvrde puteve smanjuje otpor kotrljanja i štedi dizel. Traktori rade efikasnije kada su dubina traga i klizanje niski. Duboki tragovi, proklizavanje, rad i vožnja na vlažnom i blatnjavom zemljištu povećavaju troškove.

Pazite na pritisak u gumama (Foto: M.C.Celić)

Izbor guma

Dobar izbor guma značajno poboljšava efikasnost mehanizacije. Proizvođači nude nove radijalne gume veće nosivosti s istim pritiskom ili opterećenjem, više prianjanja i ravnijim tragovima s nižim pritiskom. Označene su slovima "IF" i "VF".

Uz isto opterećenje točka, "IF" gume mogu raditi s 20 odsto manjim pritiskom koji štite zemljište, dok "VF" gume rade s do 40 odsto nižim pritiskom. One bolje podržavaju efektivnu vučnu snagu, posebno s varijabilnim pritiskom u gumama.

Štedljivi sistemi pritiska

Jedan centimetar dublji trag košta 10 odsto više dizela, dok tragovi duboki 10 centimetara udvostručuju potrošnju. Vozači postižu bolji kontakt guma i zemljišta s pritiskom u gumama od 0,8 bara, pravim izborom guma i mogućim balastiranjem. Prevelikim pritiskom u gumama i bez prednjeg tega gubi se efikasnost.

Sistemi za kontrolu pritiska u gumama su isplativa investicija. Manje je trošenje guma, a dizela približno 10 odsto.

Pravilnim pritiskom vazduha u pneumaticima sprečite zbijanje zemljišta

Kvalitetno zemljište bogato organskom materijom, sistemi upravljanja koji sprečavaju preklapanje redova, bolje polaganje semena i ravnomerno đubrenje štedi dizel i poboljšava kvalitet rada.

Parkiranje traktora i redovno održavanje

Oko 20 odsto sati se potroši na rad motora u praznom hodu. Zbog toga je bolje parkirati traktor. Vozila i mašine je potrebno redovno održavati i menjati ulja što će poboljšati efikasnost i performanse. Hladnjaci treba da budu čisti, jer prljavi povećavaju potrošnju do pet odsto.

Odaberite lagan, snažan traktor s jednostavnim podizanjem balasta pomoću prednjeg pogonskog podizača. Korišćenje upravljačke hidraulike ili pojačivača vuče štedi balast i vreme ugradnje.

Svaka kap dizela je bitna

Spojnica - priključni uređaji

Kada investiraju, poljoprivrednici mogu preferirati zadnje priključke jer su osovinska opterećenja konzistentnija u odnosu na mašine s tri tačke, a za kačenje i otkačenje je potrebno manje radnog vremena. Prilikom obrade zemljišta, na primer kultivatorom, fokus je na pritisku od 0,8 do 1,2 bara u radijalnim gumama, prednjem balastu za horizontalnu vuču i radnoj širini mašine koja odgovara vuči traktora.

Duboki tragovi, proklizavanje više od 10 odsto, prevelika brzina motora i pogrešna podešavanja priključka će umanjiti naša finansijska sredstva.

Poznavanje načina rada

Računa o poboljšanjima mogu voditi samo oni koji znaju način rada i performanse traktora i priključne mehanizacije.

Prikaz potrošnje dizela na terminalu, posmatranje procenta klizanja kao gubitka prednosti prolaza i pokrivenosti područja je važna osnova za efikasniju upotrebu dizela.


Tagovi

Potrošnja goriva Potrošnja dizela Traktor Ušteda goriva Savet Kako uštedeti


Autorka

Ranka Vojnović

Više [+]

Ranka je diplomirani inženjer poljoprivrede sa dugogodišnjim iskustvom u povrtarstvu, zaljubljenik u organsku poljoprivredu i druge oblike alternativne poljoprivrede poput biodinamike i permakulture.