Traktor koji je dobio, sada već legendarni status, a "član" je skoro svakog seoskog domaćinstva, jeste IMT-539.
Prvi traktor iz ove serije je imao 35 konjskih snaga i nosio je oznaku IMT-533. Međutim, njegov mlađi brat je izrađen s motorom IMR 533/T od 39 konjskih snaga i dobio je oznaku IMT-539. Iako nosi epitet neuništivog, postoje elementi u samoj transmisiji koji se kvare i koji stvaraju problem našim seljacima.
Sam proizvođač mašine predviđa da se posle određenog vremena menja ulje u menjaču, odnosno, ulje koje koristi i diferencijal, i hidraulika, i menjač, jer ako se to ne obavlja pravovremeno, dolazi do određenih problema u sistemu. Ako se ne zameni, dolazi do mehaničkog trošenja zupčanika i opiljci koji se stvaraju dolaze do pumpe za hidrauliku, koja se kod ovog traktora nalazi u kućištu diferencijala. U njenom kontaktu s opiljcima, povećano se haba, što dovodi do kvara pumpe.
Preporuka našim ljudima, koji koriste ovaj traktor je da u letnjim vremenima, posle obavljanja agrotehničke mere, dok je ulje još zagrejano, postave traktor na ravnu površinu i ispuste svo mazivo iz njega otvaranjem čepa na dnu korita.
Od ispuštenog, preko 90 odsto je i dalje ispravno i zadržalo je svoj viskozitet, pa se ono može vratiti u sistem, dok se ono nataloženo s opiljcima odstranjuje. Proces bi trebalo ponavljati barem jednom u sezoni.
"Ulje na niskim temperaturama postane gusto, smanji se viskozitet i tako gusto s opiljcima stvara masu smolaste strukture. Ta smesa u sistemu, u vidu smole ili paste, ošteti diferencijal, uništi hidrauličnu pumpu i semeringe, te se zbog toga češće mora menjati ulje.", savetuje Renato Crnomarković, poljoprivrednik iz Stanišića.
Pored pumpe, usled gubitka ulja u menjaču može da strada i gornje vratilo. Zbog neadekvatnog izbora priključne mašine, kojoj je potreban veći broj konjskih snaga nego što ima IMT-539, dolazi do gubitka ulja u menjaču.
Svo ulje iz menjača pređe u centralno kućište, a elementi u menjaču se podmazuju zapljuskivanjem maziva pomoću zupčanika.
"Kada menjač ostane bez ulja, dolazi do povećanog zagrevanja i deformisanja samog vratila", naglašava Crnomarković.
U tom slučaju postoji mogućnost da se menjač zaglavi i tada vozač neće moći menjati brzine. Ovo se dešava kada se traktor optereti, kada svoje konjske snage troši i na sopstveno kretanje, s teretom priključne mašine, a i na obrtanje i rad kardanskog vratila. Savet poljoprivredniku je da obrati pažnju na to i da pažljivo bira odgovarajuću mehanizaciju za svoj traktor.
Kvar moze biti i usled subjektivne prirode samog vozača, jer u slučaju brzog i naglog menjanja brzina dolazi do pucanja zupčanika u reduktoru broja obrtaja.
Tagovi
Autor