David Blaževski i Mihajlo Milenković pokrenuli su startap "Fresh Agriculture Technologies" pre nepune dve godine. Njih dvojica nikada nisu imali svoju poljoprivrednu proizvodnju, ali imaju veliko znanje o proizvodnji jabuka kako kod nas, tako i u regionu i u svetu.
David Blaževski i Mihajlo Milenković, stvaranjem startapa razvili su mobilnu softversku aplikaciju MapMyApple. Ta aplikacija ima za cilj da pomogne malim i srednjim proizvođačima jabuka da povećaju svoje prinose. Takođe im pokazuje kako da optimizuju troškove i vode evidenciju o radovima na svojim plantažama.
David je iz Skoplja, a Mihajlo iz Niša. Kažu da su do ideje da stvore ovaj startap došli neplanirano u kafiću.
"Prateći veštačku inteligenciju i startape, uvideli smo da se dosta toga automatizuje da bi se skratio proces. Naša inovacija je procesna inovacija koja pomaže malim i srednjim proizvođačima jabuka. To znanje koje fali malim proizvođačima, dajemo na telefonu, u svakom trenutku, i jeftiniji smo, jer je izlazak agronoma na teren 90 evra“, objašnjava David.
Njih dvojica želeli su da stvore nešto što može da pomogne drugima, a nije im teško palo da se upuste u nešto potpuno neizvesno.
"Meni je bilo lakše da sve napustim jer sam već bio u startapu. Nije nam teško palo, hteli smo sami da stvorimo nešto, to nas je oduvek vuklo," kaže Mihajlo.
David je napustio svoj posao u Rumuniji iako je, kako kaže, u firmi u kojoj je radio imao osiguranu dobru karijeru, kako bi se posvetio stvaranju nečeg novog i drugačijeg.
Prijatelji i okolina nisu verovali da će se njih dvojica zaista posvetiti samo ovom poslu i da će napustiti sve ostalo. Malo su bili skeptični i po pitanju uspešnosti njihovog startapa.
"Kad sam došao kući iz Bukurešta za vikend, rekao sam da dajem otkaz. Ljudi vam kažu: "Vi niste normalni". Što biste davali otkaz u multinacionalnoj kompaniji gde ne brinete kad će plata i ulazite u poljoprivredu koja ima potencijal, ali neiskorišćen. Taj rizik nije bilo lako prihvatiti. Ali, oduvek sam hteo startap i da radim nešto oko novih tehnologija," objašnjava David.
Za jabuke su se odlučili jer su, kako kažu, najrasprostranjenije i prinosi su veoma zadovoljavajući. Ocenjuju da je proizvodnja jabuka u Srbiji na veoma visokom nivou ističući da su naši agronomi potkovani svetskim znanjem i da se u domaćoj proizvodnji koristi najmodernija tehnologija.
"Sa svim promenama zemljišta i klime vrlo je teško malom jabukaru da ima znanje, kako da se odnosi prema svim tim promenama. Mi pratimo trend smart farminga i pomažemo proizvođačima da donose dobre odluke na odnosu podataka iz njihovih voćnjaka," navode Mihajlo i David.
Njihova kampanja fokusirana je najviše na Srbiju i Severnu Makedoniju. Međutim, polako svoj posao šire i na Mađarsku i Hrvatsku, a u planu im je da prošire svoje tržište. Na domaćem tržištu, kako kažu, imaju dosta prepreka
"Problem sa kojim se suočavamo je tehnološka pismenost. Zatim, postoji pitanje poverenja u aplikaciju. Teško je ubediti voćare da prate ažurirane planove preko telefona, jer više veruju agronomu uživo. Sa druge strane, oni koriste planove agronoma zapisane u svesku, koji su možda i generički, ali i dalje više veruju tome samo zato što je neko došao u voćnjak jednom mesečno," navode Mihajlo i David.
Mihajlo i David kažu da nije lako doći do samih proizvođača jabuka u našoj državi. Ipak, uspeli su da ostvare kontakt sa "US Apple Assocition" - asocijacijom koja okuplja 7.500 malih i srednjih jabukara.
U Severnoj Makedoniji još uvek ne postoji takva asocijacija, navode njih dvojica. S obzirom na to da se bliži zima, posao će usmeriti više ka Australiji. Takođe su okrenuti i ka Americi i zbog većeg tržišta, ali i zbog toga što, kako kažu, Amerika kasni za našom zemljom deset godina u modernizaciji zasada, piše Nova ekonomija.
Izvori
Tagovi
Autorka