• Lanci snabdevanja
  • 30.03.2021. 18:00

Nasukani brod "nasukao" i probleme sa dugim lancima snabdevanja hranom

Šest dana je trajalo da se Suecki kanal "otčepi" te da brodovi sa kontejnerima hrane, ali i živom stokom, uopšte krenu prema svojim odredištima.

Foto: Depositphotos/Jasonrow
  • 149
  • 7
  • 0

Već danima svetski mediji izveštavaju o brodu "Ever Given" koji je ostao blokiran u Sueckom kanalu te uzrokovao kolaps zbog čega drugi teretni brodovi nisu mogli da prođu kroz jednu od najprometnijih trgovačkih ruta sveta. Osim što vest gotovo nedelju dana, koliko je trajalo njegovo "odsukavanje", nije silazila sa naslovnica svetskih medija, ovaj događaj pokazao je koliko su krhki lanci snabdevanja hranom, posebno oni dugi, gde roba dolazi sa drugog kraja sveta.

Jedan od problema je prevoz žive stoke kao što je ovde bio slučaj. Kako piše topagrar, u Sueckom kanalu ostalo je zaglavljeno i 11 rumunskih brodova sa oko 130.000 ovaca. 

Vlasti u Bukureštu objavile su da je u subotu uveče uspostavljen kontakt sa prevozničkim kompanijama koje su ih uverile da na plovilu ima dovoljno stočne hrane i vode za dane koji su usledili. Takođe, obližnje luke "Said i Suez" trebalo bi da posluže za njihov utovar ako bi ponestalo zaliha.

Osim toga, guardian je izvestio da je u plovidbi bilo sprečeno još pet plovila koja su prevozila stoku iz Španije. Sveukupno ih je bilo 425 koji su sa obe strane čekali prolazak.

AI: Situacija je vrlo ozbiljna

Iako zastoj od nekoliko dana ne bi trebalo da predstavlja opasnost za životinje jer brodari prilikom ukrcavanja hrane računaju na mogućnost kašnjenja, aktivisti za njihova prava su i dalje sumnjičavi kada je reč o dobrobiti.

"Situacija je vrlo ozbiljna", nedavno su upozorili u organizaciji Animals International uz zahtev da Rumunija mora istog trena da zaustavi izvoz živih životinja i umesto toga izvozi isključivo meso.

O transportu stoke se sve češće govori kao ozbiljnom problemu, a posebno je bio u fokusu nakon što su dva španska broda sa govedima više od tri meseca plovila tražeći luku u kojoj će ih primiti. Na kraju je 2.500 grla moralo da bude eutanazirano

Pre tačno godinu dana više od 40 članova Evropskog parlamenta zajedno sa koalicijom nevladinih organizacija tražilo zabranu prevoza životinja na duže relacije za vreme pandemije. 

Engleska i Vels krajem prošle godine najavili su plan o zabrani izvoza živih životinja za klanje i tov što će ih učiniti prvima u Evropi koji su okončali tu praksu. Svake godine milijarda grla živine i desetak miliona ostalih uzgajanih životinja prevozi se unutar i izvan EU kako bi se dalje uzgajali, tovili ili klali.

Zabrana u EU daleka budućnost?

Čini se da je slična zabrana u EU ipak "daleka budućnost", izjavila je tada za euractiv evroparlamentarka Tili Mec dodajući da je ohrabrujuće što sve više evropskih zemalja razmišlja o ovakvoj zabrani i da su sve popularnije alternative poput prevoza mesa i trupla.

I Januš Vojčehovski izrazio je podršku značajnom smanjenju prevoza živih životinja, ali se još uvek nije izjasnio o potpunoj zabrani.

Ipak, akteri u poljoprivredi i prehrambenoj industriji upozoravaju na složenost problema te da se ovaj način poslovanja ne bi smeo ocenjivati na osnovu primera loše prakse jer "postoje stroga pravila koja se primenjuju u većini slučajeva", izjavili su tada u Evropskom stočarskom glasu (ELV). 

Razloga je više, uključujući i verske u slučaju proizvodnje halal i košer mesa, ali i zbog toga jer su neke zemlje naprednije u pogledu selektivnog uzgoja. 

Nedostatak kontejnera 

Kada je reč o dugim lancima snabdevanja hranom, posebno tokom pandemije, problem u transportu čini i nedostatak brodskih kontejnera za prevoz robe. Oko 60 odsto globalne robe prevozi se u njima, a prema trgovinskim podacima Ujedinjenih naroda u svetu ih je blizu 180 miliona.

Na tržištu ih nedostaje i cena im je sve veća, što je takođe uzrokovano pandemijom, odnosno smanjenjem međunarodnih letova, ali i pojačanim izvozom iz Kine koji je u novembru porastao za 21 odsto, u odnosu na godinu pre, piše reuters

Nasukani brod u Sueckom kanalu samo je potencirao ovaj problem poremećaja u globalnom lancu snabdevanja hranom. 


Tagovi

Suecki kanal Brodovi Prevoz stoke Dobrobit životinja Kontejneri


Autorka

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi baštovanka s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

#mojepovrće Razvijaju se prvi pravi listići, šargarepa se jedino poprilično neravnomerno razvija. Kod mene u vojvodini je trenutno više jesen nego proleće, pa su i biljčice poprilično smorene. No radujem se jagodama polako ali sigurno prist... Više [+]