Dva najveća tržišta poljoprivrednih traktora u Evropi i dalje su Francuska i Nemačka. Od 10 novoregistrovanih, njih četiri dolaze iz te dve zemlje. Gde je Srbija na listi?
Oko 189.200 traktora registrovano je širom Evrope prošle godine, podaci su Evropskog udruženja poljoprivredne mehanizacije (CEMA). Od toga su 49.340 vozila snage 37 kW (50 KS) i manje, dok ih je 139.900 jačine 39 kW i više.
Analitičari smatraju da se od ukupnog broja njih 149.700 odnosi na traktore, dok ostatak čine kvadovi, teleskopski utovarivači, viljuškari i slično. Kako napominju iz ovog udruženja, taj odnos snaga je važno napomenuti jer je to značajno za zemlje poput Slovačke, Danske, Islanda, Švedske, Luksemburga, Estonije i Hrvatske.
Broj registracija se u pandemijskoj 2020. smanjio za oko tri odsto u poređenju sa godinom pre. Tako je u drugom tromesečju prošle smanjen njihov broj za 20 odsto u odnosu na isto razdoblje 2019. Inače, ovaj period do pandemije bio je vreme kada se najviše registrovalo poljoprivrednih mašina.
S obzirom na snagu traktora, čini se da je Covid-19 uticao na sve kategorije, a neke beleže pad od čak 30 odsto u odnosu na 2019. godinu. Prema ovom izveštaju, 60 odsto registrovanih u Evropi su oni snage između 56 i 129 kW, a lane ih je registrovano osam odsto manje u odnosu na 2019.
Evropska komisija je prvo donela odluku da proizvođači motora snage od 56 do 129 kW moraju da zaključe njihovu proizvodnju do 30. juna 2021. i stave ih na tržište do kraja godine zbog zagađenja životne sredine. Međutim, zbog poremećaja u lancu snabdevanja uzrokovanog pandemijom, od toga je, za sada, odustala.
Dva najveća tržišta poljoprivrednih traktora u Evropi su Francuska i Nemačka. Od 10 novoregistrovanih njih četiri dolaze iz te dve zemlje. Blizu im je i Italija koja ima 12 odsto udela u prodaji, a tu su i Velika Britanija sa osam pa Španija i Poljska - obe po sedam odsto.
Od ovih šest ključnih tržišta samo su Nemačka i Poljska lani zabeležile porast novoregistrovanih traktora u odnosu na 2019. dok sve ostale vodeće zemlje beleže pad.
Prema podacima koje je CEMA dobila od državnih tela, u prvih šest meseci ove godine u Evropi je bilo registrovano oko 115.000 vozila te kategorije. Od toga su njih 32.300 snage 37 kW i manje, dok su 82.800 vozila s 38 kW i više.
Međutim, iz ovog udruženja smatraju da je od ukupnog broja reč o oko 89.000 traktora, dok su ostali kvadovi, teleskopski utovarivači i slična oprema koja pripada toj kategoriji.
Ove brojke potvrđuju visok nivo potražnje jer su poljoprivrednici, izvođači radova i svi drugi akteri evropskog poljoprivredno-prehrambenog lanca uložili velike napore kako bi osigurali pristup sigurnijoj hrani u vreme kada se pandemija nastavila, poručuju iz CEMA-e.
Ukupno je u prvih šest meseci 2021. godine u Evropi registrovano 25 odsto više poljoprivrednih traktora u odnosu na prvu polovinu 2020. Za proizvođače su se proizvodnja i distribucija ograničena virusom korona ove godine ipak postupno poboljšali, ali i dalje nisu vraćeni u normalu.
I dalje se dešavaju značajni izazovi u lancu snabdevanja, a nastaju i novi problemi zbog oskudnog snabdevanja, nedostatka delova i poskupljenja. Prema barometru CEMA-e, čini se da je opšti indeks poslovne klime u industriji poljoprivrednih mašina u Evropi dosegao svoj vrhunac u maju i junu, ali u septembru se treći mesec zaredom blago smanjio. Kako pojašnjavaju iz ovog udruženja, taj je pad rezultat toga što su neke kompanije lošije ocenile svoje poslovanje.
SAD: Vlada nestašica guma i borba za delove poljoprivrednih mašina
Neizvesnost se nastavlja i zavisi od realizacije narudžbina zbog ekstremnih povećanja cena. U međuvremenu, 40 odsto kompanija suočava se s prestankom proizvodnje zbog nedostataka određenih komponenti. S druge strane, čini se da potražnja u Evropi i dalje ostaje velika.
Zbog toga cela industrija vidi potrebu za ulaganjem u gotovo celoj Evropi, pogotovo kada je reč o agraru na srednjem i istočnom delu kontinenta. U skladu s tim, regionalna analiza pokazuje da za svako pojedino evropsko tržište većina učesnika istraživanja očekuje povećanje prometa u sledećih šest meseci, pri čemu su zemlje Zajednice nezavisnih država napredovale na lestvici.
U tom kontekstu, predstavnici evropske industrije uvereni su da će godinu zaključiti s dobrim rezultatima. S obzirom na čitavu 2021., učesnici istraživanja u proseku očekuju povećanje prometa za 10-ak odsto.
Tagovi
Autorka