• Bezbedan traktor
  • 22.09.2021. 19:00

Projekat zaštitnog rama traktora do kraja godine

U Srbiji ima oko 650.000 traktora, a od tog broja registorovano je samo njih 204.000. U ovom trenutku negde oko 150.000 nema ramove ni kabinu.

Foto: Depositphotos/diyan_nenov
  • 590
  • 51
  • 0

Traktori su u saobraćaju zastupljeni uglavnom na područjima gde je razvijena poljoprivreda i u periodu godine kada se obavljaju poljoprivredni radovi, što je potrebno imati u vidu kada je planiranje mera i aktivnosti za unapređenje bezbednosti traktorista u pitanju.

Okrugli sto na temu "Bezbedan traktor" organizovali su Agencija za bezbednost saobraćaja i Poslovno udruženje uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije na 88. Međunarodnom poljoprivrednom sajmu.

V.d. direktora Agencije za bezbednost Duško Pešić istakao je da po njihovoj statistici, traktoristi u Srbiji najviše stradaju pored puteva i to pretežno u šumama, ali stradaju i na njivama. I to se evidentira kao saobraćajna nezgoda.

"U lokalnoj samoupravi Kuršumlije imali su čak četiri slučaja stradanja traktorista u šumi. Svi su poginuli nakon što su se prevrnuli, a nisu imali kabinu", napomenuo je Pešić.

Mali broj traktora u Srbiji bezbedan

Prema njegovim rečima, od 2013. godine definisan je sistem ispitivanja traktora i kabina. I to danas može da radi jedino Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu i Mašinski u Beogradu. Pešić napominje da je samo 597 kabina i ramova ispitano, a na osnovu podataka sa seminara koji su organizovali.

"To je izuzetno mali broj. U Srbiji ima oko 650.000 traktora, a od tog broja registrovano je samo njih 204.000. U ovom trenutku negde oko 150.000 traktora nema ramove ni kabinu."

Nezgode na njivi mogu biti tragične - šta uraditi da do toga ne dođe?

U skladu sa ovim informacijama, Agencija je razmišljala poslednjih godinu, dve kako da reši taj problem.

"Došli smo na ideju da uradimo jedan projekat, a to je univerzalni zaštitni ram, gde bi smo s jedne strane smanjili troškove. Konkretno, ram je 40.000 dinara, a procenjujemo da kada sprovedemo taj projekat, da bi on koštao oko 16.000 din", otkrio je Pešić.

Moguća nabavka rama i za nula dinara?

Drugi deo projekta koji će se sprovoditi jeste da se troškovi ispitivanja svedu na minimum, odnosno da Agencija omogući da ramovi budu puno dostupniji ljudima i po dosta prihvatljivijim cenama. Plan je i da se Ministartsvo poljoprivrede uključi i da se nađe način da pomenuti ram uz subvencije učini još dostupniji možda i za nula dinara, predloženo je na ovom okruglom stolu.

Iz Agencije smatraju da će već za neke dve tri godine biti omogućeno domaćim poljoprivrednicma da reše pitanje bezbednosti po pristupačnim cenama.

"Postoji još jedan način finansiranja preko kog je, na primer, Opština Bajina Bašta obezbedila deset ramova za svoje traktoriste i za nekoliko dana će te ramove i podeliti."

Ova lokalna samouprava će od naplaćenih kazni odvajati 30 odsto za subvencije tako da se i to može smatrati jednim načinom finansiranja. Iz Ministarstva poljoprivrede potvrdili su da će na narednim sastancima precizirati na koje će se načine uključiti u finansiranje.

Kako je to rešeno u komšiluku?

Istraživanja sa Mašinskog fakulteta u Beogradu pokazuju da kada je reč o zemljama u okruženju, Hrvatska primenjuje ROPS (Rollover protection system) na registrovanim traktorima. Oni traktori koji su proizvedeni 1984. i kasnije moraju ga imati. Oni koji su proizvedeni do te godine, mogu a i ne moraju imati zaštitnu strukturu. Takođe tarktori koji se prvi put registruju, bez obzira na godinu proizvodnje moraju imati ovu zaštitu.

Dan sve kraći: Obezbedite svetlosnu signalizaciju na svojim mašinama

U Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, nema definisanih obaveza ugradnje ROPS-a, tu je ostavljeno na izbor traktoristima da sami procene da li im je to potrebno.

Ram na 53,5 odsto traktora

U Srbiji je primena ROPS-a tako uređena da za traktore proizvedene i prvi put registrovane nakon 1, januara 1983. godine, najkasnije do 1. januara 2022. godine moraju posedovati ovu zaštitu. Novi traktori koji se prvi put registruju u našoj zemlji, nakon 1. januara 2017. godine moraju imati zaštitnu strukturu prema EU direktivama ili odgovarajućim OECD zahtevima.

Na sastanku je zaključeno da je sasvim opravdana ideja o realizaciji zaštitnog rama, a prema procenama stručnjaka ovaj ram mogao bi biti ugrađen na oko 53,5 odsto traktora, što je preko 60.000 traktora kao potencijalnih korisnika.

Očekuje se da se projekat univerzalnog zaštitnog rama traktora realizuje do kraja godine.


Tagovi

Traktor Bezbedan traktor Univerzalni zaštitni ram Duško Pešić


Autor

Ivana Živanić

Više [+]

Ivana Živanić, dipl.ing-master poljoprivrede, rado istražuje aktuelnosti u poljoprivredi. Pristalica zdrave i bezbedne hrane.


Partner

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Dronovi igraju sve važniju ulogu u različitim oblastima života. Osim što se sa njima mogu praviti slike sa visine, mogu se koristiti i u poljoprivredi, i to sa izuzetno velikim uspehom. Arpad Pletikosić iz sela Orom, nedaleko od Kanjiže na... Više [+]