• Švajcarska agencija za razvoj
  • 27.06.2016. 12:00

Za četiri okruga u Srbiji 2.5 miliona evra

Švajcarska agencija za razvoj i saradnju započeće u novembru ove godine pilot projekat u kome će pokušati da spoji poljoprivrednike, zadruge, lokalne samouprave i regionalne agencije. Njihov zadatak je da osmisle projekte koji će i posle tri godine biti održivi i koristiti ruralnom području.

  • 3.629
  • 566
  • 0

Četiri okruga u Srbiji u naredne tri godine mogu da računaju na 2.5 miliona evra (2.7 miliona švajcarskih franaka) za razvoj ruralnih područja.

Ovaj novac će kroz projekte dati Švajcarska agencija za razvoj, čiji su predstavnici prošle nedelje gostovali u Kragujevcu i poljoprivrednicima i zadrugama predočili svoj pilot projekat. Međutim, Švajcarci ne daju samo novac, već i novi koncept ulaganja i nov način razmišljanja, koje tek treba da naučimo.

Neka se spreme četiri okruga

Pomoć mogu da očekuju poljoprivrednici i zadruge sa teritorije Šumadijskog, Kolubarskog, Sremskog i Mačvanskog okruga. Džon Galager iz Švajcarske agencije za razvoj i saradnju kaže da će se kroz projekte posebna pažnja posvetiti selima i potrebama poljoprivrednika i zadruga. "Naši projekti namenjeni su ruralnim područjima u ova četiri okruga i namera nam je i da ih povežemo, koliko je to moguće. Osnovni principi projekta su da poljoprivrednici i zadruge sami osmisle šta im je najpotrebnije kako bi kvalitet njihovog života ili uslova rada bio bolji. Ne donosimo neko novo znanje, već želimo da pronađemo nove mogućnosti", rekao je Džon Galager.

Poljoprivrednici u ovom projektu trebalo bi da sarađuju sa lokalnom samoupravom i sa Regionalnim agencijama za ekonomski razvoj. Prema rečima Nenada Popovića iz Regionalne agencije za razvoj Šumadije i Pomoravlja, posebno su značajni principi na kojima se program zasniva.

Osmišljavanje projekta od presudne važnosti

"Poenta je da svi zajedno dizajniramo projekat koji će nam pomoći da poboljšamo situaciju u ovom sektoru. To je za Srbiju mala nepoznanica i zbog toga je pomoć iz Švajcarske dobrodošla. Posle tri godine neke stvari moraju da ostanu, odnosno ono što napravimo mora biti održivo", kaže Popović.

Još jedna odrednica je bitna, koja u Srbiji nije uobičajena, a to je da se uvede novi koncept planiranja. "Potrebno je napraviti projekte koji su specifični za određene teritorije. Ono što je održivo, recimo u Vojvodini, ne može da uspe u Šumadiji. Cilj ovog programa je i da na nov način doprinesemo jačanju demokratskog odlučivanja o prioritetima na lokalnom nivou", dodaje Popović.

Rok za formiranje partnerstva do oktobra

Formiranje i selekcija partnerstva trajaće do polovine oktobra ove godine. To je rok do kada poljoprivrednici i zadruge mogu u svojim okruzima i regionalnim agencijama za ekonomski razvoj da se informišu na koji način i po kojim kriterijumima mogu da konkurišu. Informativni seminar u Kragujevcu bio je prilika da poljoprivrednici iz ovog okruga razmisle šta bi unapredilo njihove uslove rada.

Šta nedostaje Šumadincima?

"Najviše nam nedostaje stručna podrška u proizvodnji, da bismo bili konkurentni na inostranom tržištu. Od presudne važnosti nam je, recimo, praćenje bolesti voća i povrća. Ali nedostaju nam i sistemi za navodnjavanje, o protivgradnoj zaštiti da ne govorimo. Skoro svake godine trpimo štetu. Oštećeni plodovi imaju manju cenu, i to devalvira naš trud", kaže Mihajlo Janković, voćar iz Šumadije.

Za koje programe će Šumadinci konkurisati i tako iskoristi donatorski novac, ostaje da se vidi. Pogotovu što Šumadija već pet godina nije imala stručnu i finansijsku podršku iz inostranstva. Poslednji put ruralnim područjima u ovom okrugu pomagala je Južnomoravska regija iz Češke. Realizacija projekta počinje u novembru ove godine i trajaće do januara 2019. godine.


Tagovi

Švajcarska agencija za razvoj Regionalna agencija za ekonomski razvoj Kragujevac Šumadija Kolubarski okrug Mačvanski okrug Sremski okrug Džon Galager Nenad Popović Ruralni razvoj Protivgradna zaštita


Autorka

Biljana Nenković

Više [+]

Biljana Nenković je više od dvadeset godina novinar izveštač iz Kragujevca i Šumadije za nacionalne medije. Preferira afirmativne priče koje podstiču pozitivnu energiju. Moto kojim se rukovodi - Koliko možeš, toliko se usuđuj, i malo više od toga!