Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Socijalno odgovorno preduzeće
  • 20.05.2017. 11:00

Zadruga: 70% prihoda vraća se proizvođačima

Suština socijalno odgovornih preduzeća nije bogaćenje pojedinca ili vlasnika, već da udruženi proizvođači uvećaju cenu svoje sirovine. Oko 30 odsto zajedničkog prihoda ostaje firmi da se dalje razvija.

Foto: Biljana Nenković
  • 2.789
  • 138
  • 0

Prvo socijalno-odgovorno preduzeće u Srbiji u oblasti agrara, ne samo je ponelo prve medalje za kvalitet svojih proizvoda na ovogodišnjem Sajmu poljoprivrede u Novom Sadu, već je dokazalo da udruženi poljoprivrednici mogu da opstanu.

Naime, preduzeće "Agro Iris" iz Šapca, osnovalo je Udruženje građana IDC iz Beograda u okviru projekta "Ruralni razvoj nakon poplava" u saradnji sa austrijskoj Razvojnom agencijom ASB. U drugoj godini poslovanja, udruženi poljoprivrednici razvili su svoj brend, a njihov čips od jabuke i suve šljive već su osvojile priznanje za kvalitet.

Kako funkcioniše socijalno- odgovorno preduzeće?

U ovom preduzeću udružilo se 20 kooperanata iz četiri sela iz okoline Šapca. Oni su svoje voće sušili u četiri mobilne sušare, koje su opsluživale zadrugare. Bili su im plaćeni energenti i rad. Tako su, umesto da prodaju sirovinu, odnosno sveže voće, dobili prerađen proizvod, koji prodaju po znatno višoj ceni.

"Socijalno odgovorno preduzeće funkcioniše po principu zadrugarstva, gde se 70 odsto prihoda vraća proizvođačima. Preostalih 30 odsto profita pripada zajedničkoj firmi da bi mogla i dalje da radi. Suština je u takozvanoj uvećanoj ceni sirovine. Umesto svežeg voća, prodaju sušeno, koje se bolje kotira na tržištu", kaže Igor Kojčić, menadžer projekta u IDC-u.

Proizvođačima se vraća 70 odsto profita

U Evropi ovakva preduzeća nisu nikakva novina, a prvo srpsko socijalno odgovorno preduzeće osnovano je baš po ugledu na inostrane, kakvih ima u skoro svim evropskim zemljama. Šabački zadrugari su i obišli nekoliko takvih u Austriji.

"Nije cilj da se pojedinac obogati, niti stvaranje što većeg kapitala vlasniku firme, već da zadrugari mogu sebi da obezbede egzistenciju. Dakle, višak novca se vraća u zajedničku kasu iz koje se preduzeće dalje razvija", dodaje Kojčić.

Čips od jabuke osvojio je Zlatnu medalju na 84. Novosadskom sajmu, a suva šljiva Veliku zlatnu medalju. Firma je za brend "ZaDruga" ponela titulu šampiona kvaliteta grupe proizvoda od suve šljive.

Umesto 20, nabavili četiri sušare

Kooperanti su u ovom slučaju uz pomoć austrijske Razvojne agencije nabavili četiri sušare, koje su mobilne i selile su se iz domaćinstva u domaćinstvo. Tako je ostvarena ušteda, jer nije svaki proizvođač morao da ulaže u istu opremu. Sirovine su već imali, i svako ko je bio nezadovoljan cenom voća, nije bio primoran da ga prodaje, već ga je pretvorio u dugotrajniji proizvod sa kojim može da čeka cenu.

Zadrugari sada polako uče kako se pravi brend, ambalaža, kako nastupati na tržištu i kako ući u maloprodajne objekte.

Foto: Biljana Nenković


Tagovi

Socijalno odgovorno preduzeće Ruralni razvoj Zadrugarstvo Suva šljiva Čips od jabuke Igor Kojčić Sušare za voće Novosadski sajam Zlatna medalja Zadruga


Autorka

Biljana Nenković

Više [+]

Biljana Nenković je više od dvadeset godina novinar izveštač iz Kragujevca i Šumadije za nacionalne medije. Preferira afirmativne priče koje podstiču pozitivnu energiju. Moto kojim se rukovodi - Koliko možeš, toliko se usuđuj, i malo više od toga!