Mi pravimo matični sok. Dakle, samo ono što se iscedi iz voća i povrća. Proizvodimo sok od jabuke, zatim, jabuke, cvekle, šargarepe i jabuke i šargarepe. Najnovije kombinacije su jabuka i višnja, kao i jabuka i aronija, kaže Nikola Tišma
Limanska pijaca u Novom Sadu. Vikend. Tradicionalno, gužva. Ljudi se na ovoj, jednoj od najpopularnijih pijaca u glavnom gradu Vojvodine vikendom jedva mimoilaze. Za jednom tezgom prodavac sipa bordo crvenu tečnost i okrepljuje prolaznike. Po prirodi radoznao, potpisnik ovih redova stao je u red i probao. Jutarnja pospanost je brzo nestala a nalet energije se ubrzo proširio celim telom. I tako je započela priča o Nikoli Tišmi proizvođaču izvrsnih sokova iz Begeča.
"Ideja je potekla zahvaljujući snajinoj tetki, čiji muž se u Nemačkoj bavi proizvodnjom sokova. Po njegovim rečima mi smo po kvalitetu uspeli da nadmašimo njegove sokove", kaže Tišma i dodaje, “Mi pravimo matični sok. Dakle, samo ono što se iscedi iz voća i povrća. Proizvodimo sok od jabuke, zatim, jabuke, cvekle, šargarepe i jabuke i šargarepe. Najnovije kombinacije su jabuka i višnja, kao i jabuka i aronija. Posebno bih istakao cveklu. Ljudi, ona je jednostavno "božiji dar." Puno je primera gde su ovi sokovi pomogli ljudima da prevladaju tegobe".
Matični sokovi se proizvode na jednostavan način. Voće se samelje, ispresuje i ono što se icedi se pasterizuje. Pasterizacija je neophodna kako bi se eliminisale bakterije koje bi mogle da izazovu vrenje soka.
"Zatim se sok sipa u flaše ili u aseptik kese koje imaju ventil, kod nas poznatije kao "bag in box" ambalaža. Reč je o pakovanju od tri litre koje je smešteno u kartonsku kutiju na kojoj je slavinica. Benefiti ovakvog pakovanja su veliki. Prednost takve ambalaže je u tome što danas možete da popijete čašu matičnog soka, pa potom za dve nedelje da nastavite da pijete. Znači ne mora odmah da se potroši sve kada se pakovanje otvori," kaže Tišma.
U porodici Tišma godišnje proizvedu od 20.000 do 30.000 litara sokova. Nikola je zadovoljan prodajom s obzirom na tešku ekonomsku situaciju i ispražnjene novčanike potrošača. Kupovna moć limitira obim proizvodnje. Konstatuje, da na žalost, ljudi ovakve proizvode sa izuzetnom nutritivnom vrednošću počinju da koriste tek kada ljudi dospeju u zdravstvene probleme.
Sok se u porodici Tišma proizvodi porodično.
Nikoli pomažu dva sina i snaje za koje konstatuje da je "jedna tu, a druga je na putu." Konstatuje da je posvećenost ključna za dobro urađen posao. Kada je o tržištu reč, matične sokove prodaje u nekoliko prodavnica "zdrave hrane" u Beogradu, zatim u Novom Sadu, a dosta se pošalje i brzom poštom. Domaćin kaže da su sokovi završili i u inostranstvu, širom evropskog kontinenta.
I reč-dve o motivaciji. Iako je do pre dve i po decenije, kako sam kaže "lepo živeo i imao sve" u Udbini u Hrvatskoj ratna dešavanja su porodicu primorala da se preseli u Vojvodinu. Nije klonuo. Vedar duhom, nasmejan, pleni optimizmom. To je preneo i na porodicu i uz vredan rad sve se isplatilo. Od ovakvih ljudi treba učiti kako se "pravi rezultat". Jer kako stara poslovica kaže "nije važno da li padneš, važno je da ustaneš".
Autor
Đorđe Simović
pre 6 godina
500-550 dinara 3 litre u bag in box ambalaži. Sa slavinom.
Vedran Stapić
pre 6 godina
To su pravi proizvodi. Kolko košta litra?