Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Adeco d.o.o
  • 03.04.2017. 14:00

Preventivna primena maziva

Motorno ulje ima zadatak da podmazuje, hladi, ispira, zaptiva i da vrši antikorozivnu zaštitu motora. Sastoji se od baznog ulja, paketa aditiva i modifikatora indeksa viskoznosti.

  • 1.889
  • 269
  • 0

Pod mazivima se podrazumevaju ulja (motorna, univerzalna traktorska tzv. UTTO i STOU, hidraulična i transmisiona), kao i tehničke masti.

Motorno ulje ima zadatak da podmazuje, hladi, ispira, zaptiva i da vrši antikorozivnu zaštitu motora. Sastoji se od baznog ulja, paketa aditiva i modifikatora indeksa viskoznosti.

Prema vrsti baznog ulja, motorno ulje se deli na:

  • mineralno,
  • polusintetičko
  • sintetičko

Prema viskoznosti, motorna ulja se dele na monogradna i multigradna. Monogradna ulja se dele na tzv. zimska (imaju oznaku npr. SAE 20W) i letnja (imaju oznaku npr. SAE 40). Multigradna motorna ulja su namenjena za sve sezone, jer sadrže polimerne aditive od kojih je najznačajniji modifikator indeksa viskoznosti.

Prema kvalitetnom nivou motorna ulja su klasifikovana prema podeli:

  • API (American Petroleum Institute), koja je uvedena 1947. godine,
  • ACEA (Association of Europen Automotive Manufactures), uvedena 70-tih godina i
  • Originalnih specifikacija proizvođača motora, npr. MAN, Volvo, MB, VW i drugi

Adeco nudi visokokvalitetna motorna ulja za poljoprivrednu mehanizaciju, kao što su:

Univerzalna ulja za traktore (UTTO ulja) nastala su kao odgovor na zahteve tržišta. Pojavu univerzalnih traktorskih ulja uslovila je težnja korisnika traktora za što manjim brojem vrsta ulja u traktoru, odnosno želja da se jedno ulje može koristiti u svi sistemima.

Od 1.000 do 1.500 radnih časova - preporuka za zamenu ulja kod traktora

Za podmazivanje u traktoru, postoje sledeća rešenja:

  • STOU (super univerzalno traktorsko ulje) koristi se za podmazivanje svih sklopova traktora: motor, transmisija, hidraulika i mokre kočnice
  • UTTO (univerzalno traktorsko ulje) koristi se za podmazivanje transmisije, hidraulika i mokrih kočnica
  • ERTTO univerzalno ulje za traktore na bazi biorazgradljivih baznih ulja

STOU i UTTO ulja se definišu po:

  • Viskoznosti (SAE 80W; SAE 15W-40; SAE 10W-30)
  • Kvalitetom (API GL-4 ili API CD/CE)
  • Specifikacijom proizvođača (JD J14C; JD M20A/B i C/D; Case MS 1207; MF 1143)

Period zamene ulja preporučuje proizvođač traktora ili ulja, a koja važe kod normalnih uslova eksploatacije i kreće se, u zavisnosti od više faktora, od 1.000 do 1.500 radnih časova.

Adeco UTTO ulja: Traktol HT SAE 80W i Traktol HT Extra SAE 10W-30.

Ulja za podmazivanje zupčastih prenosnika (hipoidna ulja) proizvode se od visokokvalitetnog baznog ulja i odabranog paketa aditiva. Ova ulja se mogu podeliti na monogradna i multigradna, kao i na osnovu kvaliteta (SAE J 308-1989), a takođe i na osnovu viskoznosti.

Traktol motorno ulje

Kvalitet hipodinih ulja, koja se koriste u poljoprivrednoj mehanizaciji:

  • API GL-4 - ulje sa EP aditivima visoke efikasnosti za rad bez udarnih opterećenja
  • API GL-5 - ulje sa EP aditivima visoke efikasnosti, za teške uslove rada

Period zamene ovih ulja je, u normalnim uslovima eksploatacije, od 1.500 do 2.000 radnih časova. U slučaju havarijskog oštećenja, abnormalne degradacije (prodor vode ili drugih tečnosti), pregrevanja, odmah treba izvršiti zamenu ulja.

Adeco hipodina ulja: HIPO EP GL-4; HIPO EPX GL-5.

Hidraulična ulja su namenjena transformaciji i prenosu energije (mehaničku u hidrostatičku ili hidrodinamičku u mehaničku). Proizvode se od baznih ulja i odabranih paketa aditiva. Podela hidrauličnih ulja izvršena je na osnovu viskoznosti (ISO VG 22, 32, 46, 68, itd.) i kvaliteta. Specifikacije kvaliteta hidrauličkih ulja po nemačkom DIN standardu, koja se najčešće koriste u hidrauličnim sistemima poljoprivrednih mašina su prikazane u donjoj tabeli:

DIN 51524 tip 1 (HL)

HL ulja sa aditivima protiv rđe i korozije

DIN 51524 tip 2 (HLP)

HM ulja sa aditivima protiv rđe, korozije i habanja

DIN 51524 tip 3 (HVLP)

HV ulja sa aditivima protiv rđe, korozije, habanja i aditivima za poboljšanje indeksa viskoznosti

Period zamene hidrauličnih ulja u uslovima normalne eksploatacije je određen preporukom proizvođača poljoprivredne mehanizacije i kreće se od 1.000 do 2.000 radnih časova. Hidraulično ulje je potrebno zameniti u slučaju prodora vode i nečistoće u ulje ili u slučaju kvara pojedinih elemenata hidrauličnog sistema (pumpa, hidromotor, hidroravodnik i slično).

Adeco hidraulična ulja: Hidra HM (HLP) i Hidra HV (HVLP).

Tehničke masti su polutečna ili polučvrsta maziva koja se koriste za podmazivanje delova mehaničkih sistema gde tečna maziva iz tehničkih ili ekonomskih razloga ne zadovoljavaju. Dobijaju se procesom ugušćivanja baznih ulja i paketa aditiva sa ugušćivačem. Podela tehničkih masti izvšena je prema vrsti ugušćivača i tvrdoći (000, 00, 0, 1, 2,3, 4, 5, 6). Prema vrsti ugušćivača, tehničke masti se dele na sapunske i nesapunske masti.

Sapunske masti, koje se najčešće koriste u poljoprivrednoj mehanizaciji dele se na:

Litijumske masti imaju veoma široku primenu. Mogu im se dodavati i EP aditivi ili MoS2. Imaju temperaturni raspon primene od -24°C do +123°C.

Kalcijumove masti imaju dobra niskotemperaturna svojstva (od -35°C do +60°C), kao dobru otpornost na vodu. Može im se dodavati i grafit, pa se onda zovu "grafitne masti".

Adeco tehničke masti: Litijum 1, 2; Litijum EP 2; Grafitna mast; Kalcijum 2.

Rashladni fluidi (antifrizi) sprečavaju smrzavanje u sistemu za hlađenje i imaju funkciju da štite sistem od pojave kamenca, da spreče pojavu kavitacije u rashladnom sistemu, da spreči pojavu korozije u sistemu i da dobro odvodi toplotu (sprečava pregrevanje motora). Svaki antifriz je proizveden od baznog fluida (Monotilen glikol), paketa aditiva inhibitora korozije i vode. Koncentrovani antifriz se, po pravilu, pre upotrebe, razblažuje vodom, u odnosu 50:50.

Paketi aditiva inhibitora korozije su obavezni dodaci antifrizu. Bez ovih aditiva čist antifriz bi bio agresivan i štetan za sistem i delove motora. Aditivi u antifrizu se troše, pa vremenom postaju kiseli i agresivni. Svaki antifriz ima svoj eksploatacioni vek.

Podela antifriza:

  • Tradicionalni antifriz (IAT) sadrži inhibitore korozije na bazi silikata. Period zamene ovog antifriza je jedna do dve godine (ASTM D3306-08a, AFNOR R15601) i plave je boje
  • Hibridni antifriz (HOAT) sadrži silikate i soli organskih kiselina ili tzv. G11 antifriz. Period zamene ovog antifriz je tri godine (ASTM D4985; AFNOR NF R 15601) i zelene je boje
  • Organski antifriz (OAT) ili tzv. G12+ (Long Life), ne sadrže amine, fosfate, silikate, niti nitrite. Period zamene ovog antifriza je pet godina ili 250.000 km (za putnička vozila), ljubičaste je boje.

Adeco antifrizi: Frizantin 100% i -40; Frizantin G11 100%; Frizantin G12 100% i -40.Adeco proizvodi AdBlue® pod komercijalnim nazivom AdBlue® BlueBasic™.

Za dodatne informacije o svim vrstama motornih ulja, maziva i antifriza obratite se kompaniji Adeco na dole navedene kontakte!

Autor: Kekić Aleksandar, sci. dipl. ing.
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške


Tagovi

Adeco d.o.o Aleksandar Kekić Motorna ulja DIN standard Tehnička mast Antifriz AdBlue


Partner

Adeco d.o.o

Temerinski put 109, 21000 Novi Sad, Srbija
tel: +381 (0) 21 678 00 80, e-mail: prodaja@adeco.rs web: http://adeco.rs

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Fruška gora se uveliko budi. Među skrivenim lepotama je i jezerce u Rivičkom potoku. Ljubičasti cvet je lekoviti plućnjak (Pulmonaria) od kojeg se prave čajevi protiv kašlja. Da li ste znali za ovo jezerce? Foto: Zoran Grco Grčić