Motorno ulje ima zadatak da podmazuje, hladi, ispira, zaptiva i da vrši antikorozivnu zaštitu motora. Sastoji se od baznog ulja, paketa aditiva i modifikatora indeksa viskoznosti.
Pod mazivima se podrazumevaju ulja (motorna, univerzalna traktorska tzv. UTTO i STOU, hidraulična i transmisiona), kao i tehničke masti.
Motorno ulje ima zadatak da podmazuje, hladi, ispira, zaptiva i da vrši antikorozivnu zaštitu motora. Sastoji se od baznog ulja, paketa aditiva i modifikatora indeksa viskoznosti.
Prema vrsti baznog ulja, motorno ulje se deli na:
Prema viskoznosti, motorna ulja se dele na monogradna i multigradna. Monogradna ulja se dele na tzv. zimska (imaju oznaku npr. SAE 20W) i letnja (imaju oznaku npr. SAE 40). Multigradna motorna ulja su namenjena za sve sezone, jer sadrže polimerne aditive od kojih je najznačajniji modifikator indeksa viskoznosti.
Prema kvalitetnom nivou motorna ulja su klasifikovana prema podeli:
Adeco nudi visokokvalitetna motorna ulja za poljoprivrednu mehanizaciju, kao što su:
Univerzalna ulja za traktore (UTTO ulja) nastala su kao odgovor na zahteve tržišta. Pojavu univerzalnih traktorskih ulja uslovila je težnja korisnika traktora za što manjim brojem vrsta ulja u traktoru, odnosno želja da se jedno ulje može koristiti u svi sistemima.
Za podmazivanje u traktoru, postoje sledeća rešenja:
STOU i UTTO ulja se definišu po:
Period zamene ulja preporučuje proizvođač traktora ili ulja, a koja važe kod normalnih uslova eksploatacije i kreće se, u zavisnosti od više faktora, od 1.000 do 1.500 radnih časova.
Adeco UTTO ulja: Traktol HT SAE 80W i Traktol HT Extra SAE 10W-30.
Ulja za podmazivanje zupčastih prenosnika (hipoidna ulja) proizvode se od visokokvalitetnog baznog ulja i odabranog paketa aditiva. Ova ulja se mogu podeliti na monogradna i multigradna, kao i na osnovu kvaliteta (SAE J 308-1989), a takođe i na osnovu viskoznosti.
Kvalitet hipodinih ulja, koja se koriste u poljoprivrednoj mehanizaciji:
Period zamene ovih ulja je, u normalnim uslovima eksploatacije, od 1.500 do 2.000 radnih časova. U slučaju havarijskog oštećenja, abnormalne degradacije (prodor vode ili drugih tečnosti), pregrevanja, odmah treba izvršiti zamenu ulja.
Adeco hipodina ulja: HIPO EP GL-4; HIPO EPX GL-5.
Hidraulična ulja su namenjena transformaciji i prenosu energije (mehaničku u hidrostatičku ili hidrodinamičku u mehaničku). Proizvode se od baznih ulja i odabranih paketa aditiva. Podela hidrauličnih ulja izvršena je na osnovu viskoznosti (ISO VG 22, 32, 46, 68, itd.) i kvaliteta. Specifikacije kvaliteta hidrauličkih ulja po nemačkom DIN standardu, koja se najčešće koriste u hidrauličnim sistemima poljoprivrednih mašina su prikazane u donjoj tabeli:
DIN 51524 tip 1 (HL) | HL ulja sa aditivima protiv rđe i korozije |
DIN 51524 tip 2 (HLP) | HM ulja sa aditivima protiv rđe, korozije i habanja |
DIN 51524 tip 3 (HVLP) | HV ulja sa aditivima protiv rđe, korozije, habanja i aditivima za poboljšanje indeksa viskoznosti |
Period zamene hidrauličnih ulja u uslovima normalne eksploatacije je određen preporukom proizvođača poljoprivredne mehanizacije i kreće se od 1.000 do 2.000 radnih časova. Hidraulično ulje je potrebno zameniti u slučaju prodora vode i nečistoće u ulje ili u slučaju kvara pojedinih elemenata hidrauličnog sistema (pumpa, hidromotor, hidroravodnik i slično).
Adeco hidraulična ulja: Hidra HM (HLP) i Hidra HV (HVLP).
Tehničke masti su polutečna ili polučvrsta maziva koja se koriste za podmazivanje delova mehaničkih sistema gde tečna maziva iz tehničkih ili ekonomskih razloga ne zadovoljavaju. Dobijaju se procesom ugušćivanja baznih ulja i paketa aditiva sa ugušćivačem. Podela tehničkih masti izvšena je prema vrsti ugušćivača i tvrdoći (000, 00, 0, 1, 2,3, 4, 5, 6). Prema vrsti ugušćivača, tehničke masti se dele na sapunske i nesapunske masti.
Sapunske masti, koje se najčešće koriste u poljoprivrednoj mehanizaciji dele se na:
Litijumske masti imaju veoma široku primenu. Mogu im se dodavati i EP aditivi ili MoS2. Imaju temperaturni raspon primene od -24°C do +123°C.
Kalcijumove masti imaju dobra niskotemperaturna svojstva (od -35°C do +60°C), kao dobru otpornost na vodu. Može im se dodavati i grafit, pa se onda zovu "grafitne masti".
Adeco tehničke masti: Litijum 1, 2; Litijum EP 2; Grafitna mast; Kalcijum 2.
Rashladni fluidi (antifrizi) sprečavaju smrzavanje u sistemu za hlađenje i imaju funkciju da štite sistem od pojave kamenca, da spreče pojavu kavitacije u rashladnom sistemu, da spreči pojavu korozije u sistemu i da dobro odvodi toplotu (sprečava pregrevanje motora). Svaki antifriz je proizveden od baznog fluida (Monotilen glikol), paketa aditiva inhibitora korozije i vode. Koncentrovani antifriz se, po pravilu, pre upotrebe, razblažuje vodom, u odnosu 50:50.
Paketi aditiva inhibitora korozije su obavezni dodaci antifrizu. Bez ovih aditiva čist antifriz bi bio agresivan i štetan za sistem i delove motora. Aditivi u antifrizu se troše, pa vremenom postaju kiseli i agresivni. Svaki antifriz ima svoj eksploatacioni vek.
Podela antifriza:
Adeco antifrizi: Frizantin 100% i -40; Frizantin G11 100%; Frizantin G12 100% i -40.Adeco proizvodi AdBlue® pod komercijalnim nazivom AdBlue® BlueBasic™.
Za dodatne informacije o svim vrstama motornih ulja, maziva i antifriza obratite se kompaniji Adeco na dole navedene kontakte!
Autor: Kekić Aleksandar, sci. dipl. ing.
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške
Tagovi
Partner
Temerinski put 109,
21000 Novi Sad,
Srbija
tel: +381 (0) 21 678 00 80,
e-mail: prodaja@adeco.rs
web: http://adeco.rs