Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Traktor
  • 09.12.2020. 16:00

Šta sve može biti uzrok - zašto traktor neće da upali?

Prvo se odmah vidi akumulator, klema, priključci, jer možda je klema labava, pa neće da upali. Posle toga alnaser - elektropokretač može da bude drugi mogući problem, četkice, bendiks, biksne, kaže Vekoslav Tanasković, autoelektričar iz Topole.

Foto: Julijana El Omari
  • 8.809
  • 234
  • 0

Da li vam se desilo nekad da pre nego što krenete od kuće na njivu, normalno pokrenete traktor, a kad stignete na polje, mašina više neće da "upali"? Šta je uzrok mogućeg kvara pitali smo autoelektričara Vekoslava Tanaskovića iz Topole, koji se popravkom elektronike na automobilima i traktorima bavi više od 40 godina.

"Možda se klema pomerila, jer traktor je taj koji ide svuda, pa nema dobar kontakt. Ako poljoprivrednik stavi šrafciger između kleme i stubića akumulatora, motor zavergla, zavarniči - to znači da je klema. Ona se skine, očisti, stegne lepo, ako nema čime da se podmaže u njivi, onda je bitno da se samo malo očistiti nožem, toliko da se stigne do kuće bez zvanja majstora na njivu, onda po dolasku kupi se nova klema i zameni", kaže Tanasković za Agroklub.

Akumulator, alnaser i punjenje

Ipak, postoje tri moguća uzroka problema kod paljenja traktora.

"Prvo se odmah vidi akumulator, klema, priključci, jer kako napomenusmo možda je klema labava, pa neće da upali. Posle toga alnaser - elektropokretač može da bude drugi mogući problem, četkice, bendiks, biksne..."

Kad traktor neće da upali, prvo proverite akumulator

Treći uzrok može da bude punjenje: ako je prazan akumulator mora da se vidi šta je razlog njegovog pražnjenja, a da nema dopune. Tada je u pitanju alternator, a najveći uzrok je regler (regulator napona), a moguće je da su četkice "pri kraju". Takođe, može doći do prevelikog punjenja akumulatora, koji pri tom može da pukne, odnosno eksplodira, što rezultira opasnim ozledama na čoveku, a i na samom traktoru.

"Sam poljoprivrednik treba da vidi akumulator, klemu skine, očisti, vidi, proba - a, to su sve sitnice", navodi Tanasković.

Neznanje može mnogo da košta

Na pitanje, da li poljoprivrednici iz neznanja, ili pak manjka vremena i alata mogu da naprave veći problem samostalnim popravljanjem, nego što je prvobitno nastao, majstor iz Topole, naveo nam je jedan interesantan primer.

Dan sve kraći: Obezbedite svetlosnu signalizaciju na svojim mašinama

"Ono što sam viđao da poljoprovrednici sami 'čačakaju' oko elektronike, jeste da je jedan stavio ekser na akumulator između kleme i stubića plus, jer navodno nije imao ništa da nađe u livadi, na njivi, pa je falilo vrlo malo 'da uhvati' haubu. Da je ekser bio dugačak dodirnuo bi haubu i onda bi 'otišao' akumulator i izgoreo kabal ili bi eksplodirao da je bio pun struje."

Trojke, devetke i "mazga"

S obzirom da je u Srbiji i dalje u velikoj meri zastupljena zastarela mehanizacija, a pored toga najviše gazdinstava ima bar jednu "trojku" ili "devetku" od IMT-a - takvi traktori se po prirodi stvari najčešće i kvare. Tačnije, u našoj zemlji prema podacima Republičkog zavoda za statistiku iz 2018. godine, postoji preko 450.000 traktora od kojih je 83 odsto starije od 20 godina.

Proverite alnaser i punjenje i šta može da bude razlog pražnjenja akumulatora

"Najpouzdaniji i najizdržjivi po pitanju struje su traktori marke Ursus - to su kao 'mazge', može da ima i pola veka, instalacija i dalje radi, lampice, pozcija, sve radi. Landini, Džon Dir i druge slične ne radim, jer za njih postoji kompjuter koji detektuje svaki problem, a svaka dijagnostika se plaća 50 evra", kaže ovaj autoelektričar iz Topole.

Kod menjanja instalacije, postaviti sklopku

Korozija kablova na instalacijama može da bude veliki problem. Na klemi se uoči bela skrama, što je znak većeg punjenja, a koja napravi izolaciju, pa ne daje kontakt prilikom startovanja motora.

"Pošto su kod starih traktora stari i kablovi, izolacija se pojela, dolazi do varnjičenja, isprazni se i akumulator, nezgodno je jer dođe do nekog spoja. Ti, zatim moraš da skineš klemu, a da bi skinuo klemu, moraš da podigneš haubu, a to sve traje - u slučajevima kada su sekunde bitne. Ovako je najbolje namestiti sklopku, uz pomoć koje odmah isključiš struju jednim potezom, pre nego što kreneš sa popravkama, ili kad ugasiš i parkiraš traktor isto tako možeš da isključiš sklopku", ističe Tanasković i navodi da se dešava da "zalepi" automat i sam se traktor upali i ako je u brzini, gura napred i tako može doći do velikih nezgoda.

Vekosalv Tanasković: "Najbolje namestiti sklopku, uz pomoć koje isključiš struju jednim potezom!"

Stavljanjem novih instalacija na stare traktore, dobija se ne samo na dužem veku upotrebe mašine, već pre svega na bezbednosti. Svi oni kablovi koji su unutra, a koje čovek ne vidi mogu da korodiraju, naprave spoj, a samim tim i neželjenu štetu.


Foto prilog


Tagovi

Elektroinstalacije Traktor Startovanje motora Vekoslav Tanasković Popravka traktora Kvarovi na traktoru Alnaser na traktoru Pražnjenje akumulatora


Autorka

Julijana Kuzmić

Više [+]

Diplomirani novinar specijalizovan za agro novinarstvo. U poslu i životu vodi se Ničeovom formulom sreće: jedno "da", jedno "ne", jedna prava linija, jedan cilj...

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Narodnu nošnju krasi prelep ukrasni kaiš.