Od plastenika za uzgoj konja, do drvenih varjača koje su stigle do Novog Zelanda, šta nude i kakva su potraživanja od firmi iz naše zemlje na sajmu u komšiluku.
Na sajmu u Mostaru (BiH) predstavilo se 14 firme iz Srbije, koje su se našle među ukupno 700 izlagača iz 30-ak država sveta. Jedna od njih je i "BHK Green House" iz Kruševca koja se bavi proizvodnjom, izgradnjom, opremanjem i konsultantskim uslugama u vezi sa staklenicima i plastenicima.
"Imamo našu proizvodnju od metalne konstrukcije do kompletne opreme koja je potrebna za standardni plastenik i hajtek ili klasičan hobi varijanta. S obzirom da plastenička proizvodnja kod nas nije toliko razvijena kao na Bliskom Istoku, trudimo se da podignemo svest na našem prostoru na viši nivo", rekla je Katarina Đorđević ispred ove firme, smatrajući da u BiH ima potencijala za ovaj tip proizvodnje.
"Samo treba uložiti malo truda, novca i vremena da se malo istraži i krene sa projektovanjem i izgradnjom. Treba osmisliti i pravi koncept. Interesovanje postoji, juče (2.5.) smo sedeli sa dvadesetak ljudi što iz BiH, što iz Hrvatske, pa čak i iz Holandije, pa se nadam da će sve to uroditi plodom", rekla je izražavajući nadu za potencijalno sklopljenim poslovima.
Potencijalni kupci mogu da se jave direktno kruševačkoj firmi koja obavlja distribuciju svojih proizvoda u bilo koju državu u koju klijent želi da postavi plastenik ili staklenik. Kako prevoz više nije toliko skup, otkrila nam je da za vikend putuju za Katar gde su se klijenti odlučili da uzgajaju rasne konje.
"Treba im sunce, ali i kontrolisana sredina što se tiče temperature", kaže Đorđevićeva.
Saša Stojanović iz firme "Wood Holz" iz Malosišta u Niškom okrugu bavi se proizvodnjom predmeta od drveta, ali ne bilo kakvih već kuhinjskih proizvoda za svako domaćinstvo. Od materijala dominira orah, hrast, trešnja, maslina, javor i bukva od kojih nastaju razne posude, varjače, daske za sečenje, avani, kašičice...
"Dok maslinu uvozimo iz Italije, ostali materijali su isključivo iz Srbije", otkriva Stojanović čija firma broji 10 radnika i 1.200 kvadrata.
"Naše tržište je Zapadna Evropa: Francuska, najviše Nemačka, Švajcarska, Irska i Danska, a imamo nešto i na dalekom Istoku poput Novog Zelanda", kaže naš sagovornik koji je na sajmu u Mostaru prvi put predstavio svoju bogatu ponudu sa nadom da će naći distributera i za tržište regiona, kako tu trenutno ne ostvaruju prodaju.
Prvi put se pred mostarskom publikom predstavila i "Gruža agrar" koja je svojim učešćem animirala stare klijente, ali i nove.
"Već smo ostvarili nove kontakte. Nama su ovakvi sajmovi veoma značajni da se upoznamo sa potencijalnim kupcima i kolegama. Za sada poslujemo samo direktno, sa svima koji pokazuju interes u oblasti voćarstva, vinogradarstva, povrtarstva i cvećarstva", rekao je za Agroklub Miroslav Nikolić, vlasnik ove kompanije koja zainteresovanima nudi elemente za konstrukciju protivgradnih mreža za voćnjake, vinograde i povrtnjake...Pored toga u asortimanu imaju mrežu za senčenje, pet modela voćarskih platformi, kolica za berbu.
"Smanjujemo prazan hod značajno i povećavamo učinak berača, sam transport, logistiku...", objašnjava i otkriva da ove godine od novih proizvoda imaju Gružanska kolica za berbu voća, grožđa i cveća, ali i hidrauličnu platformu "Šumadinka" koja može da se koristi za rezidbu voćnjaka, berbu i sklapanje i rasklapanje mreže u voćnjacima.
Šesti put zaredom predstavila se Privredna komora Srbije (PKS) koja je okupila pod svojim okriljem upravo naše izlagače iz sektora od drvne do hemijske i metalske industrije. Iako Mostarski sajam po veličini i popularnosti ne može da se poredi sa nekim poznatim sajmovima starog kontinenta, poslodavcima iz regiona je on iz jednog razloga bitniji. Manje je više, kažu - važno je naći ciljano tri ili četiri partnera i sa njima graditi svoje poslovanje i polako se širiti.
"Mi smo članica evropske mreže preduzetništva i kroz nju koja povezuje države Evrope i delom Azije firme koje održavaju B2B sastanke", rekla je viši savetnik u Centru za regionalnu saradnju PKS Tatjana Beuk naglašavajući da je promet između Srbije i BiH u odnosu na prošlu godinu porastao na 3,3 milijarde evra.
PKS sa Razvojnom agencijom Srbije objavljuje javne pozive na svojim sajtovima i preko svoje meiling liste obično dva, dva i po meseca pre održavanja sajma.
"Da bi se učestvovalo sa nama, uslov je da je proizvođač iz Srbije, a proizvodi pretežno proizvedeni u našoj zemlji, da nije iz sektora duvanske industrije i naoružanja. Svake godine organizujemo zbirni štand u kome kompanije participiraju nekim skromnijim udelom, a veći deo pokrivamo PKS i agencija", objašnjava Beuk, naglašavajući da oni brinu o smeštaju, a da kompanije same organizuju prevoz.
U zadnjih 10 godina je udvostručena trgovinska razmena između Srbije i BiH, pri čemu je Bosna i Hercegovina naš drugi izvozni partner, odmah posle Nemačke, rekla je premijerka Srbije Ana Brnabić na otvaranju sajma koji će biti otvoren za posetioce do 6. maja.
Foto prilog
Tagovi
Autorka
Partner
Rodoč bb,
88000 Mostar,
Bosna i Hercegovina
tel: +387 36 350 194,
e-mail: info@mostarski-sajam.com
web: http://www.mostar-fair.com/