• Braća Bjankardi
  • 29.10.2019. 18:00

Braća Bjankardi sa limuzinkama postižu odlične finansijske rezultate, ali i genetiku

Čak 1.100 goveda i ratarska proizvodnja hrane za stoku na 800 hektara, formula su uspešne limuzin priče iz Italije. U nju smo se uverili prilikom posete imanju Antonia i Matea Bjankardija. Hrana koju pripreme na tim površinama besprekorna je i kada je u pitanju seno, silaža, ali i senaža.

Foto: Damir Rukovanjski
  • 500
  • 74
  • 1

Priču je započeo deda, ali kao uzgajivač mlečnih krava za proizvodnju sira Grano Padano. Otac je taj koji je uz mlečno govedarstvo uveo i tov, ali i bikove u proizvodnju i započeo sa uzgojem limuzin goveda. Danas njegovi sinovi Antonio i Mateo Bjankardi u mestu Makastorna, imaju uzornu farmu od 1.100 grla limuzin goveda, odnosno 800 krava u sistemu krava - tele, ali u stajama, a ne na paši. 

Čak 1.100 goveda i ratarska proizvodnja hrane za stoku na 800 hektara, formula su uspešne limuzin priče iz Italije. U nju smo se uverili prilikom posete imanju sa grupom stočara, od kojih mnogi imaju u uzgoju ova goveda i na svojim farmama. Ipak, daleko manjima, svakako. Ogromne nadstrešnice, staje. Sve na otvorenom i u slobodnom držanju.

Farma profitabilna i bez državnih davanja 

Mateo i Antonio imaju i uzornu ratarsku proizvodnju pa tako na farmi vidimo traktore raznih marki, plugove i drugu mehanizaciju jer tu ne sme da bude grešaka. Baš tokom naše posete, jedan Mek Kormik traktor sa prikolicom, pravio je silažu čitavog zrna i stabljike kukuruza. Hrana koju pripreme na tim površinama je besprekorna i kada je u pitanju seno, silaža, ali i senaža. Pored ove ogromne farme teče reka, a i inače to je područje sliva reke Po i voda nije problem, uprkos sušnim razdobljima. Uverili smo se u odlično stanje kukuruza početkom jeseni upravo zbog geografskog položaja. Pri tom, taj kukuruz je iz druge žetve. Nakon što su skinuli otkos italijanskog ljulja, posejan je silažni kukuruz.

Braća Bjankardi su i vrhunski ratari

Farma je profitabilna i bez nekih velikih davanja od strane države. Kako je rekao vlasnik, ima 160 evra godišnje po kravi. Po teljenju. Čak nije neophodno da ima tele, već za teljenje pa makar i uginulo. Na farmi je mortalitet sedam odsto i smatraju da imaju mogućnosti da to još i poprave. Dobiju i još 300 evra po hektaru. Vlasnike tele do odbijanja košta 700 evra. Prodaju tele muško od 300 do 320 kilograma, a žensko približno 280 kilograma, kao i rasplodni materijal, a na toj farmi cena je 1.650 do 1.700 evra za takvo tele.

Za taj novac dobijete vrhunsku genetiku. Od fantastičnih bikova, šampiona. Jedan od njih je dve godine za redom šampion u Veroni. Za tov, pak, prodaju jako malo. Od deset do 20 odsto i to je stoka koja nije genetski najvrednija.

Bjankardi se bave i proizvodnjom industrijskog paradajza i biogasa, iako kažu da su profitabilni i bez ta dva vida proizvodnje. Uz dvojicu braće, na farmi je zaposleno devet radnika za rad na svim poslovima, kako na farmi tako i u ratarstvu.

Mesna francuska pasmina 

Inače, limuzin goveda su pasmina odličnih tovnih karakteristika, mesna francuska pasmina koja potiče iz regije Limuzin i Marše u Francuskoj. Pasmina je u Francuskoj poznata kao Limuzin. Ova goveda su se u početku koristila uglavnom kao životinje za vuču, a interesovanje za limuzin rasu, kao izvor visokokvalitetnog mesa raslo je pre oko 200 godina. Prva matična knjiga Limuzina osnovana je tada u Francuskoj 1886. godine, kako bi se osigurala čistoća i poboljšanje pasmine samo beleženjem i uzgojem životinja koje su zadovoljile strogo propisane standarde pasmine. Limuzini su postali popularni zbog male težine rođenja što je i razlog genetski nasledne lakoće teljenja.

Rasa je popularna i zbog odnosa trupa i žive mase i prinosa (odnosa mesa u trupu). Velika multibriding studija izvestila je da limuzin goveda pretvaraju hranu u meso brže od popularnih britanskih pasmina i neznatno brže od ostalih popularnih pasmina kontinentalne Evrope. Suprotno tome, ostale pasmine goveda proizvele su proporcionalno više jeftinih nusproizvoda i otpada, što je rezultiralo tim da je njihov rast žive mase bio brži od limuzina. Limuzin su posebno omiljene za ukrštanje sa govedima poput Angusa, Hereforda i Šorthorna, zbog njihove sposobnosti da daju hibridnu energiju i poboljšaju efikasnost prinosa i iskorišćavanja hrane za ove britanske pasmine, koje proizvode više nivoe masnoća i mramornog mesa.

Vrhunska grla na farmi braće Bjankardi

Iskreno, reč je o ogromnoj farmi koja je najbolji primer za one koji nemaju velike pašnjačke površine. Ovakav sistem iziskuje da morate da budete i vrhunski ratar. Jasno, na našim prostorima ne trebamo se svi baviti proizvodnjom rasplodnog materijala, ali moramo imati nukleus stada gde će se proizvoditi rasplodni materijal.


Foto prilog


Tagovi

Limuzin Bjankardi Italija Goveda Antonio i Mateo Bjankardi


Autor

Damir Rukovanjski

Diplomirani agronom - dugogodišnji dopisnik, novinar i urednik. Urednik EU agro info od 2008 do 2013., urednik Agrotehnike, izdavač brojne stručne poljoprivredne literature. Kolumnista Agrokluba od 2008. godine.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi