• Aronija
  • 02.12.2018. 11:00

Sertifikovana aronija konkurentnija od neorganske u izvozu

Proces sertifikacije dugotrajan je i skup, ali ukoliko uzgajivači žele da prate svetske standarde proizvodnje, moraće da ispoštuju sve zahteve koje se pred njih stavljaju, jer možda baš u tome leži budućnost njihovog biznisa.

Foto: Pixabay / januszwietecha
  • 147
  • 104
  • 0

Standardno niske i promenljive otkupne cene jagode, maline i kupine više ne iznenađuju, ali lekovito voće aronija u koje su proizvođači polagali velike nade i optimistično podizali svoje plantaže, u poslednjim sezonama nije uspelo da pokrije ni osnovne troškove. "Crno zlato" sada nema ko da bere, a ni da kupi. Zbog nepostojanja organizovanog otkupa od preprodavaca dobijaju 100 dinara po kilogramu, pa već dve godine ne uspevaju da prodaju svež proizvod i snalaze se na različite načine.

Cilj je bila prodaja bobica

Željko Dimitrić, medicinski tehničar po struci, na porodičnom imanju u Maloj Vranjskoj 2013. godine na 70 ari posadio je 1.400 sadnica. Te godine, otkupna cena bila je neverovatnih 800 dinara, a do prvog ploda nakon tri godine sav trud otišao je u bescenje.

"Ništa ne ide kao sirovo. To nije bio cilj, već da se prodaju bobice, svež proizvod. Nema otkupa ili ako ima, cena je nikakava. Na dan kada sam sadio, kilogram aronije mogao je da se proda za 800 do 1.000 dinara. Nijedne godine nisam uspeo da prodam svež proizvod. Tri godine sam čekao da dođe do prikladnog roda, a u međuvremenu je cena pala“, priča Željko.

Dodaje da je ova godina bila bez sunca, sa previše kiše, pa rod nije bio očekivan, što ih je u neku ruku i spasilo i podmirilo troškove berbe i prerade: "Ne čuvamo preko zime, već taj dan koliko možemo da flaširamo toliko i beremo. To je izvodljivo dok je rod manji. Ove godine smo imali tri tone, iako smo očekivali mnogo više, ali je godina bila takva".

Željko
Željko voli svoj posao, ali nije ni na nuli, kada je reč o zaradi

Ne postoji zadovoljavajući obrt uloga i povrata novca

Iako vlada mišljenje da za aroniju ne treba mnogo novca, računica je jasna - minimalno startno ulaganje za hektar ovog voća iznosi 10.000 evra, što je ozbiljan kapital. Takođe, rad na održavanju zasada potražuje novac za nadnice. Dimitrić kaže da ne postoji zadovoljavajući obrt uloga i povrata novca.

"Godine 2013. počeo sam da ulažem u aroniju, a na današnji dan, posle pet godina, sve ukupno me košta 12.000 evra i još novac nisam izvukao, nisam još uvek ni na nuli“, razočaran je Dimitrić, pored sveg truda i ozbiljnog pristupa proizvodnji.

Sertifikovana aronija konkurentnija

Organska hrana znatno je skuplja od neorganske, ali kada je aronija u pitanju, to nije slučaj. Litra soka od organske aronije u maloprodaji iznosi 900 dinara, dok je neorganska 800. Razlika mala, i demorališuća. Da bi se uspostavio pravilan odnos cene proizvoda i prinosa, cena bi morala biti barem tri puta veća, jer je i prinos na neorganskoj plantaži tri puta veći. Ipak, ukoliko razmišljamo u izvozu na strano tržište, sertifikovana aronija daleko je konkurentnija. 

Zemljište Željka Dimitrića 15 godina unazad nije tretirano hemijskim sredstvima, pa je ove godine dobio sertifikat za organsku proizvodnju. Međutim, cenu aronije podešavaju sami preprodavci, a proizvođači od toga nemaju preterane koristi, više su na gubitku, jer imaju mnogo manji prinos zbog nemogućnosti tretiranja i neophodne zaštite.

Sok
Sok od aronije

"Postoje određene olakšice pri prodaji sertifikovanog proizvoda, ali nažalost ne mogu da prodam po odgovarajućoj ceni. Čak moram da dam jeftinije da bi ljudi kupili moj proizvod i videli šta je pravo organsko“, kaže Željko i objašnjava otežavajuće okolnosti ovakve proizvodnje :"Ne možemo nikakvu zaštitu da primenimo, pa nam je dosta ploda stradalo zbog vode i jakog sunca. Velika je razlika u količini dobijene aronije, jer onaj ko tretira biljke hemijskim sredstvima, dobio je mnogo više, a ja sam imao samo tri tone“.

Proces sertifikacije dugotrajan je i skup, ali ukoliko uzgajivači žele da prate svetske standarde proizvodnje, i uklope se u tokove, kako domaćeg, tako i inostranog tržišta, moraće da ispoštuju sve zahteve koje se pred njih stavljaju, jer možda baš u tome leži budućnost njihovog biznisa.

Delotvoran čaj od aronije

Prema najnovijim istraživanjima, čaj od aronije izuzetno je delotvoran, a cena mu je neuporedivo niža od soka."U čaju je sva suva materija iz biljke. Kako saznajemo od stručnjaka u ovoj oblasti, čak je i učinkovitiji nego sok. Kupuje se jer je povoljan. Ko nema para da kupi sok koji je 700 dinara, kupi čaj koji je 100 grama samo 100 dinara“, kaže Željko.

Čaj
Sušenje aronije za čaj

On redovno posećuje poljoprivredne sajmove, edukativne seminare, pa na taj način stiče nova poznanstva i prilike za plasman proizvoda. Njegova aronija prodaje se u nekoliko maloprodajnih objekata u Šapcu i okolini.

Foto: Željko Dmitrić


Povezana biljna vrsta

Aronija

Aronija

Engleski naziv: Chokeberry | Latinski naziv: Aronia melanocarpa

Aronija je višegodišnja listopadna voćna vrsta poreklom iz Severne Amerike, a pripada porodici ruža (Rosaceae). Na evropskom se kontinentu najviše gaji u Rusiji, Poljskoj,... Pročitaj više »

Tagovi

Aronija Čaj od aronije Organska aronija Neorganska aronija Sertifikat Željko Dimitrić


Autorka

Ana Marić

Ana Marić

Master profesor srpske književnosti, kojoj proizvodnja "ispod vedrog neba" nije strana. Onlajn novinarka, koja se bavi istraživačkim temama iz sfere poljoprivrede.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi