Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Mladi luk
  • 30.03.2024. 07:30

Mladi luk jedite što češće - evo pet razloga za to

Jeste li znali da su zeleni delovi posebno zdravi? Sa čim se najbolje slaže, kako ga što duže održati svežim, a kako uvrstiti u jelovnik - neka su od pitanja na koje dajemo odgovore. Imamo i recept

Foto: Depositphotos/Mita StockImages
  • 274
  • 68
  • 0

Vesnik proleća, mladi luk, prava je riznica vitamina i minerala zbog kojih bismo ovo povrće trebali da uvrstimo u svoj jelovnik gotovo svakodnevno.

Nije ga potrebno termički obrađivati, jede se sirov i kao takav je najbolji izvor nutrijenata. Može se dodavati u razna jela, jer svojim specifičnim ukusom i mirisom poboljšava njihova svojstva.

Zašto je mladi luk tako dobar za zdravlje?

  1. Deluje povoljno na kardiovaskularni sistem - bogat je vitaminom C koji deluje antioksidativno i protivupalno, kao i mineralom kalijumom koji snižava krvni pritisak i smanjuje rizik od srčanog udara.
  2. Jača imunitet - ima antivirusna i antibakterijska svojstva i zato je izvrstan prirodni lek za oboljenja disajnih puteva, poput prehlade, viroze ili gripa. 
  3. Poboljšava zdravlje očiju - obiluje sastojcima luteinom i zeaksantinom koji dokazano pomažu očuvanju dobrog vida. Osim toga, u njemu se nalazi i vitamin A koji takođe štiti zdravlje očiju. 
  4. Podstiče varenje - sadrži veliku količinu vlakana, pa ćete njegovim konzumiranjem znatno poboljšati svoju probavu. 
  5. Ima antikancerogeno delovanje - zbog velikog sadržaja antioksidanasa moćan je saveznik zdravlja, smanjuje rizik od nastanka raka, a posebno snažnu zaštitu pruža protiv raka debelog creva. 

Ipak, da bi mladi luk delovao lekovito, važno je voditi računa o celokupnoj ishrani. Od značaja je takođe napomenuti da stimuliše lučenje probavnih sokova, pa bi njegovo konzumiranje trebale ograničiti osobe koje boluju od gastritisa i drugih upalnih bolesti želudca i jednjaka, kamena u žuči, pa i celijakije.

Sa čime se najbolje slaže?

Služi se kao prilog uz mesna i jela s roštilja, a najpopularniji je za vreme Uskrsa, kada se kombinuje sa jagnjetinom. Često se služi i uz kravlji sir i pavlaku.

Može se kombinovati i sa rukolom, blitvom i rotkvicom, a odlično će se slagati i uz umak od rena, šunku i jaja.

Plesan na kobasici, slanini, kulenu - poželjna ili ne i kako je ukloniti?

Narezanim kolutićima mladog luka može se obogatiti ukus salata, sendviča i supe od piletine, a možete ga dodati i u omlet. 

Nemojte bacati zeleni deo mladog luka, takozvana pera, jer su ona izuzetno zdrava. Osim što imaju antiinflamatorna i svojstva protiv gljivičnih infekcija, snižavaju krvni pritisak i pomažu kod upale grla. 

Kako ga čuvati?

Trebalo bi ga konzumirati iste nedelje kada je i ubran, a idealno u roku od nekoliko dana od berbe.

Možete ga staviti u plastičnu kesicu ili dobro zatvorenu posudu i tako čuvati dve do tri nedelje u frižideru na temperaturi od 2°C. Treba napomenuti da će on vrlo brzo izgubiti vrednost i neće imati isti ukus i miris ukoliko se duže vreme čuva. Takođe, pre stavljanja u frižider nemojte ga u potpunosti očistiti od korenčića niti prati jer će kraće trajati. 

Recepet sa mladim lukom

Za kraj vam donosimo jedan brzi i zdravi recept sa mladim lukom koji može poslužiti kao inspiracija za doručak.

Sastojci:

  • 2 jajeta;
  • 1 kašičica maslinovog ulja;
  • 1 mladi isečeni luk;
  • 150 g naseckanih šampinjona ili paprike;
  • 10 g naribanog čedar sira;
  • prstohvat soli i paprike.

Priprema:

  1. Na maslinovom ulju dinstajte šampinjone dok ne omekšaju, dodajte mladi luk i još malo dinstajte.
  2. Zatim dodajte jaja, začinite i napravite omlet.

Kako ga vi najradije jedete? Pišite nam u komentaru ispod teksta! 


Tagovi

Mladi luk Riznica vitamina i minerala Recept Recept za doručak Omlet Zeleni deo mladog luka


Autorka

Suzana Jović

Više [+]

Magistra nutricionizma i znanosti o hrani. Ljubiteljica hrane i zaljubljenica u prirodu. Rado potiče svijest o važnosti pravilne i zdrave prehrane.