• Organska proizvodnja
  • 26.03.2020. 16:30
  • Raški okrug, Kraljevo

Restorani organske hrane su korak dalje?

Diversifikacija poljoprivredne proizvodnje nije baš čest termin. Primer našeg sagovornika, Marka Orlovića, najbolje objašnjava njeno značenje i predstavlja način za uvećanje prihoda.

Foto: Marko Orlović
  • 409
  • 104
  • 1

Za Kraljevčanina Marka Orlovića slobodno možemo reći da je ispred svog vremena za okruženje u kojem živi. To se moglo reći i 2013. godine, kada je rešio da se okrene organskoj poljoprivrednoj proizvodnji, a i sada, kada je otišao korak dalje i svoje proizvode ponudio turistima koji dođu na njegovo gazdinstvo. Osim toga, u planu je i otvaranje prodavnice u centru grada gde će kupci moći da kupe sveže proizvode i gotova jela od organski proizvedenog voća, povrća i pilećeg mesa.

Vojo Pepić, povratnik iz inostranstva veliku šansu vidi u kozjim proizvodima

Gosti na Markovom gazdinstvu su različitih profila, ima onih koji žele mir ili onih kojima prosto odgovara lokacija

"Osim poljoprivredne proizvodnje, na našoj farmi imamo i prenoćište za šest osoba, gde gosti mogu kupiti organske proizvode, kao i obroke pripremljene od njih. Raspolažemo konferencijskom salom koja može da primi do 30 osoba. Mogućnost za seoski turizam imamo od sredine apila do sredine septembra, kada je lepo vreme, tada je i najlepše na selu", kaže Marko.

Voće, povrće i meso - organsko

Na gazdinstvu se odvija sertifikovana organska proizvodnja, kontrolisana od strane ovlašćene kontrolne organizacije. Jedino je voćnjak u periodu konverzije. Marko Orlović uzgaja povrće, voće i našu banatsku autohtonu sortu kokoši rase gološijan.

Za izuzetke od metoda organske proizvodnje podnosi se zahtev

Petlovi se koriste za proizvodnju mesa, dok se koke koriste za proizvodnju jaja. Kaže da najviše posla ima oko povrća, dok je voću najmanje posvećen. I pored toga zadovoljan je rezultatima koje postiže u ovoj proizvodnji. Čak i jabuka, koja zahteva najviše tretiranja i za koju važi da se ne može uspešno gajiti bez sredstava za zaštitu, dobro uspeva na gazdinstvu našeg sagovornika.

"Ako Vam je važno šta jedete"

Ciljna grupa kojoj se Marko obraća su upravo ljudi koji vode računa o kvalitetu života i ishrani, što je u skladu sa motom njegovog gazdinstva "PG Orlović - ako Vam je važno šta jedete".

Njegove proizvode najčešće kupuju mlade porodice sa decom, koji imaju razvijenu svest o ovakvom načinu proizvodnje i upravo zato što sertifikovana proizvodnja garantuje da su proizvodi proizvedeni bez upotrebe hemijskih sredstava štetnih za zdravlje ljudi.

Komplikovana procedura za promet proizvoda sa malih gazdinstava?

Marko želi da u budućem periodu njegovi proizvodi budu lakše dostupni njegovim sugrađanima. U tome želi da bude inovativan, želi da ponudi nešto čega nema u ovom delu Srbije. Ideja je da otvori prodavnicu svojih proizvoda, gde će kupci moći da ih kupe sveže ili kao gotova jela. Specijalitet će biti upravo jela od gološijana u kombinaciji sa drugim povrćem sa gazdinstva.

Da li zaista mali prerađivači mogu da plaćaju zadati paušalni porez?

"U Kraljevu nemate ništa drugo da ponudite osim roštilja i pekara. Ovo će biti nešto drugačije. Ipak, nije tako jednostavno ponuditi prerađevine sa gazdinstva, potrebno je ispoštovati određene procedure. I pored toga što je pojednostavljena procedura za preradu i promet proizvoda sa malih gazdinstava, te procedure su i dalje komplikovane i neisplative za male proizvođače," objašnjava Marko.


Tagovi

Marko Orlović Kraljevo Organska proizvodnja Prodaja organskih proizvoda Ako Vam je važno šta jedete


Autorka

Julijana Radenković

Julijana je master diplomirani agroekonomista. Autor nekoliko naučnih radova. Moto: "Ko hoće nešto da učini, nađe način, a ko ne želi, nađe izgovor".