Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • IMT 577
  • 18.04.2023. 16:30

IMT 577: Najveći problem su menjač i kočnice?

Traktor IMT 577 poseduje mnogo vrlina, ali čak i on ima svoje "slabe tačke".

Foto: Slavoljub Kolarski
  • 2.949
  • 469
  • 1

Jedan od zanimljivijih IMT traktora je 577, prvenstveno jer ima i prednju vuču, pa je samim tim i malo komplikovanija izvedba i remont od nekih drugih IMT modela. Zbog svog kvaliteta i dan danas se koristi, ali traktor, kao i svaka mašina na svetu, ima i svojih mana, "dečijih bolesti". U ordinaciju kod masjtora iz Crepaje kod Pančeva Slavoljuba Kolarskog, stigao je jedan iz 1992. godine.

Zamajac i menjač

Vozači, prema rečima ovog majstora, promene lamelu koja strada, ali zamajac se ukopa i napravi riseve, pa mora da se obradi, a takođe strada i potisna ploča od kvačila. Na zamajcu se jasno vide linije kako se ukopao i da bi se on izravnao, metalostrugar mora da ga poravna, da se uklope i naležuća površina i površina gde naleže kvačilo.

Kod ovog modela je bio oštećen i menjač, na kome se jasno vidi stanje u kom su zupčanici četvrte i pete brzine. Okrunjeni i oštećeni zubi, a i na spojnički se takođe vide oštećenja, jer se desilo da se razleteo neki ležaj ili slično, nakon čega je zub naišao na odlomke.

Okrunjeni zubi menjača

"Od silnih opiljaka, bilo da je od ležajeva ili nekog drugog elementa iz menjača i bez obzira što hidraulična pumpa ima filter, ona povuče te opiljke koji mogu da naprave havariju na poklopcu od cilindra hidraulike", kaže naš sagovornik i dodaje da zbog toga mora da se menja.

Pumpu je isto rastavio u paramparčad i oprao je, a nafta u kojoj pere elemente je takozvana D2, koje još ima u malim zalihama i koja je bolja, jer je, kako kaže, masnija.

Bela pumpa

IMT 577 pored klasične ima i pomoćnu, takozvanu "belu pumpu" koja služi za kipovanje. Na ovom primerku se rupa, koja treba da je kružnog oblika, izdeformisala, pa je sada ovalnog. Tu je opet na red došao metalostrugar koji je morao da popravi, da napravi opet kružnu. Ako se pogreši kod takvih stvari, pumpa se iskosi i može da dođe do jako velikih oštećenja. 

Kanal stvoren struganjem kućišta pumpe i zavareni planetarni zupčanik od strane nestručnog lica

"Usled dugogodišnje eksploatacije dolazi do popuštanja klinova koji drže pumpu u kućištu diferencijala, dolazi do klimanja koji stvaraju deformaciju na toj rupi i tako se stvara rupa ovalnog oblika. To zna da se čuje, jer pumpa svo vreme skače, ali verovatno niko nije reagovao na vreme", kaže naš sagovornik i dodaje da je "igranjem" pumpe gore-dole došlo i do naslanjanja njenog nosača na reduktor, gde ga je zaparala i gde se stvorio kanal, lepo vidljiv, bele boje. Kućište je bilo konstatno naslonjeno i strugalo ga je poput struga.

Bočni reduktor i podizna ramena

Kod rastavljanja bočnog reduktora, prilikom vađenja osovine, rasuli su se ležajevi. Takođe su se i na diferencijalu primetili oštećeni zubi. Kao takav, može da se vrati, traktor bi išao, ali ih je bolje zameniti zbog mogućnosti veće havarije. 

Stavljao je i novu osovinu podiznih ramena od podiznih hidraulika. Šta se desilo na staroj?

"Ona radi godinama gore-dole, kada radi hidraulika. Ima dve čaure sa svake strane i gumice između, pa se vremenom mesingane čaure oštete i krene da curi ulje."

Zupčanik rikverca i igličasti ležajevi

Zupčanik rikverca obično izvadi nakon što opere kućište. Zbog čega? Unutra ima preko 50 igličastih ležajeva, a da bi se zupčanik zamenio, potrebno je prvo izvući osovinu. Na njemu su iglice poređane u krug, a ne drži ih ništa - nema kaveza. Igličasti ležajevi su malih gabarita, sitni i postavljeni su tu jer nose vrlo velika promenljiva udarna radijalna opterećenja. Pored kardanovog vratila, ima primenu i na drugim pokretnim delovima mašina.

"Kada se kupe novi, namažu se tovatnom mašinskom mašću i onda se prstima slažu. Kada se gura osovina, treba paziti da ne ispadne neka iglica napolje", kaže Kolarski i dodaje da je to jako komplikovan posao i da ga kao takav, uvek ostavi za kraj. 

Remont IMT-a 542: Koje greške poljoprivrednici prave i kako ih ispraviti?

"Koristim američke ležajeve Timken, jer su jako kvalitetni. U zlatna vremena IMT je samo kvalitetne ležajeve ugrađivao, nekada se nađe ruski, ali većinom su bili Timkenovi", kaže ovaj majstor.

Najslabije tačke

Kao najslabije tačke, Kolarski je pored menjača izdvojio i kočnice.

Kod menjača uglavnom strada glavno vratilo, a kočnice jednostavno blokiraju. Između kočionih diskova postoji pet kuglica, koje imaju svoje kanale. Oni se namažu mašinskom mašću i dok god klize - oni koče. Čim se sa uljem od kočnica "ispere", procuri pomoćni cilindar, kuglice zarđaju i krene da blokira.

Sklapanje menjača

"Za sve modele, od 558, 560, 567 i drugih, od 1994. godine su izbacivali rešenja sa mokrim kočnicama, kojim su neutralisali navedeni problem", kaže Kolarski i dodaje da su se do tada proizvodili samo oni sa klasičnim kočnicama i da po želji mušterija, on ugrađuje i mehaničke.

Originalni delovi - veliki problem

Kolarski sve što može da se popravi - popravi, a svi stari delovi koji su zamenjeni se odlažu u jednu kutiju i vraćaju vlasniku. Na ovom primerku je menjao nosače kabine, stavljao je nove cevi za kočnice, a zamenjen je i glavni kočioni cilindar. Takođe je zamenjena i desna poluosovina, zbog puknutog zuba. Zapravo, sve je na ovom modelu radio sem prednje vuče i motora.

Kolarski navodi da je nabavka originalnih delova veliki problem

Ali, navodi i da je nabavka delova veliki problem, jer se teško nalaze oni origanlni iz IMT-a. Konkretno je naveo primer da segmenti volana kod nas ne postoje i da ih niko ne pravi. On sav remont radi sam i nada se da će se u budućnosti nešto promeniti po tom pitanju.


Foto prilog


Tagovi

IMT 577 Remont traktora Remont IMT-a Zamajac Menjač D2Bela pumpa Remont pumpe Bočni reduktor Igličasti ležajevi Mokre kočnice Rezervni delovi


Autor

Đorđe Lalić

Više [+]

Zaljubljenik u poljoprivrednu mehanizaciju i pionir agrarnog novinarstva