• Izvozni problemi

Niski vodostaj reke Parane otežava izvoz soje i kukuruza iz Argentine

Utovarimo između 5.500 i 7.000 tona manje po teretnom brodu zbog niskog vodostaja, rekao je Giljermo Vejd, upravnik lučke i pomorske komore CAPyM.

Foto: Bigstock/KoliadzynskaIryna
  • 160
  • 8
  • 0

Argentinska reka Parana, koju još nazivaju i "super autoputom" za prevoz žitarica kojom u svet odlaze velike količine soje i kukuruza iz njihovog poljoprivrednog pojasa Pampas, postala je preplitka. Zbog toga su međunarodne isporuke otežane i to u vreme kada počinje izvozna sezona u toj državi, javlja reuters.

Nivo ove reke u izvoznom čvorištu Rosario, gde su smešteni neki od najvećih globalnih mlinova za soju, bila je samo 92 centimetara. Inače je, između 1996. i 2020. srednja dubina u aprilu bila oko 3,58 metara. Uzrok je suša u Brazilu, a meteorolozi predviđaju da će njen nivo i dalje opadati.

"Utovarimo između 5.500 i 7.000 tona manje po teretnom brodu zbog niskog vodostaja", napominje Giljermo Vejd, upravnik lučke i pomorske komore CAPyM. Ova reka izlazi na južni Atlantik i omogućuje utovar poljoprivrednih proizvoda u Rosariju. Inače, ova država najveći je svetski izvoznik hrane za stoku i treći dobavljač kukuruza, stoga je protok te reke ključan za profitabilnost.

"Logistički troškovi za ovu industriju mogli bi da budu između 250 i 300 miliona dolara, ali to je gruba procena. Sve zavisi od toga kako će se kretati vodostaj, ali, prognoze nisu ohrabrujuće", izjavio je Alfredo Sese, sekretar berze žitarica Rosario. Prema njihovim predviđanjima, očekuje se da će argentinski poljoprivrednici ove godine "ubrati" 45 miliona tona soje i 50 miliona tona kukuruza.

Žele dublju i širu reku?

Čini se da će bageri biti glavni akter u osiguravanju plovnosti ove reke. Ugovor koji je argentinska vlada sklopila sa belgijskom kompanijom "Jan De Nul" zadužene za održavanje njene prohodnosti istekao je prošle nedelje. Ali, vladajući su poručili da će ona nastaviti sa radom još tri meseca, dok ne pregledaju sve ponude.

Reka u Rosariju trenutno je široka oko 10 metara, a čelnici industrije žele da se sledećim ugovorom dogovori da kanal za brodove bude dublji te da ga bagerima prošire, što bi teretnjacima omogućilo prevoz 1.800 do 2.200 tona dodatnog tereta.

Nedavno je problem s pomorskim transportom nastao i u Sueckom kanalu kada je brod "Ever Given" ostao blokiran. Došlo je do kolapsa zbog čega drugi teretni brodovi nisu mogli da prođu kroz jednu od najprometnijih trgovačkih ruta sveta pa je dovelo do poremećaja na tržištu hrane. 


Tagovi

Argentina Parana Vodostaj Izvoz soje Izvoz kukuruza


Autorka

Martina Popić

Više [+]

Martina je magistar agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

#mojepovrće hvala lepo na nagradi. Čestitke ostalim dobitnicima i učesnicima. Svi smo pobedili!