• Evropska komisija
  • 02.09.2020. 13:00

Počela primena novih pravila o čistijim i bezbednijim automobilima - na koga se odnosi?

Novim pravilima poboljšaće se kvalitet i nezavisnost homologacije i ispitivanja vozila, pooštriće se kontrola automobila koji se već nalaze na tržištu EU-a i učvrstiti ceo sistem uvođenjem strožeg evropskog nadzora, poručuju u EK.

Foto: Depositphotos/erix2005
  • 276
  • 14
  • 0

Počela je primena Uredbe EU-a o homologaciji i nadzoru motornih vozila koja je doneta u maju 2018., stoji u saoštenju Evropske komisije. Njen cilj je sveobuhvatna reforma dosadašnjeg sistema i nadzora tržišta.

Novim pravilima poboljšaće se kvalitet i nezavisnost homologacije i ispitivanja vozila, pooštriće se kontrola automobila koji se već nalaze na tržištu EU-a i učvrstiti ceo sistem uvođenjem strožeg evropskog nadzora.

Spomenuta Uredba se primenjuje na motorna vozila kategorija M i N, kao i njihove prikolice kategorije O koje su namenjene za upotrebu na javnim ulicama, uključujući one koji su konstruisane i izrađene u jednom stepenu ili više, na sisteme, sastavne delove i zasebne tehničke jedinice kao i na delove i opremu koji su konstruisani i izrađeni za takva vozila i njihove prikolice. 

Između ostalih, ne primenjuje se na vozilima za poljoprivredu i šumarstvo, a kako su definisana Uredbom (EU) br. 167/2013 Evropskog parlamenta i Veća. 

Za kršenje zakona kazna i do 30.000 evra

"Evropljani sa pravom očekuju da će voziti najčistije i najbezbedinije automobile. Za to su potrebne stroge kontrole onih koji se stavljaju na tržište i prometuju našim ulicama. Drugi je preduslov stvarna primena pravila i nadzor na evropskom nivou", izjavio je Teri Breton, poverenik za unutrašnje tržište.

aCar: Novo električno vozilo namenjeno i poljoprivrednicima

Dodao je da će zbog toga Komisija odsad moći da sprovodi kontrole ili provere pa u slučaju kršenja zakona da pokrene opoziv vozila na nivou EU-a i izrekne novčane kazne u iznosu do 30.000 evra po automobilu.

"To je još jedan korak prema čistoj i bezbednijoj mobilnosti, za šta su u kontekstu krize potrebna još veća ulaganja u infrastrukturu i inovacije usmerena na budućnost. Nastojimo da obnovimo poverenje potrošača i ujedno da ojačamo jedinstveno tržište i pomognemo u izgradnji održivosti i globalne konkurentnosti evropske automobilske industrije", zaključio je.

Među najvažnije elemente novih pravila EU-a ubrajaju se:

  • Nezavisnost i kvalitet ispitivanja pre stavljanja automobila na tržište: Kako bi stekle i zadržale svoje imenovanje u pojedinoj državi članici, tehničke službe zadužene za ispitivanje i pregled novih modela automobila prolaze strogi postupak ocenjivanja koje sprovode nezavisni kontrolori.
  • Kontrola automobila koji su već na tržištu: Od sada se od država članica zahteva da redovno sprovode barem najmanji broj ispitivanja na vozilima godišnje, pa one mogu da preduzmu zaštitne mere protiv nesuklađenih vozila na svom državnom području i pritom ne moraju da čekaju da homologacijsko telo preduzme mere.
  • Evropski nadzor: Komisija sad može da proverava vozila u laboratorijskim i u stvarnim, saobraćajnim uslovima. Ako neki proizvođač prekrši homologacijske propise, na primer, ako ugradi napravu za varanje na ispitivanju ili podnese lažnu izjavu, Komisija može da naloži opoziv vozila u celoj EU-u i nametne sankcije tom proizvođaču. Do danas su samo nacionalna tela koja su homologovala automobil mogla da uvedu takve mere.

Komisija je obezbedila dodatna sredstva za Zajednički istraživački centar (JRC), koji preuzima novu ulogu u nadzoru tržišta i ima dve najsavremenije laboratorije za sprovođenje provera.

Uredbu EU-a o homologaciji i nadzoru motornih vozila možete preuzeti u dokumentu ispod teksta


Dokumenti


Tagovi

Evropska komisija Automobili Nova Uredba Kontrola automobila Homologacija M kategorija N kategorija Prikolica


Autorka

Martina Popić

Više [+]

Martina je magistar agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.