• Zaštita poljoprivrede
  • 29.03.2018. 10:30

Protesti urodili plodom, Francuska stoji iza svojih poljoprivrednika

Francuski poljoprivrednici su poznati po protestima. Nama najpoznatiji su oni iz 2015. godine, kada se vodila žestoka borba za svaki cent litre mleka. U to vreme francuski mlekari su primenili radikalne mere kako bi zaštitili svoju proizvodnju.

Foto: Bigstockphoto/Olga Besnard
  • 190
  • 9
  • 0

Nakon što su francuski poljoprivrednici još 2015. pokazali na šta su sve spremni, svaka nova administracija vodi politiku koja razume probleme svojih proizvođača hrane.

Danas, poljoprivreda i prehrambena industrija zajedno čine vodeći sektor francuske ekonomije. U poslednjih nekoliko godina političari ulažu velike napore u razvoj poljoprivrede. Temeljni pokretači rasta francuske poljoprivrede su jačanje francuske pozicije na međunarodnom tržištu, uklanjanje prepreka u trgovini, te pojednostavljenje procedure organizovanja agrobiznisa (dobijanje sertifikata, brendiranja i sl.). Takođe, ulažu se veliki napori u promovisanje konzumiranja domaće hrane.

Kreativni agrobiznis

Značajniji projekt francuske administracije koji je obeležio prošlu godinu je "kreativni agrobiznis". Tim projektom francuski poljoprivrednici imaju kreativnu moć razvijanja inovativnih proizvoda i inovativnih lanaca snabdevanja. Cilj je pružiti rešenja za podsticanje raznolike ponude, koja ide dalje od ustajale slike otežanog života na selu i neisplativosti bavljenja poljoprivredom. 

Francuski farmeri protiv trgovačkih lanaca!

Projekat "ružnog voća i povrća" se pokazao kao pun pogodak kod francuskih kupaca. Ukratko, radi se o projektu koji promoviše oku manje privlačno voce i povrće. Prodajom tih proizvoda proizvođači neće izgubiti znatan profit i kad se dogodi loša godina. Uglavnom, nestandardizovani, deformisani proizvodi iz poljoprivrede su završavali kao stočna hrana, odnosno najčešće kao otpad.

Život u ruralnom prostoru i tradicija se vrlo cene. U Francuskoj prosečno gazdinstvo je mešovitog tipa, sa prosečnom veličinom od 60 hektara. U mlekarskom sektoru radi se o stadima od 30 do 120 krava. Radi se uglavnom o porodičnim poljoprivrednim gazdinstvima sa dva do tri stalna radnika. Većina gazdinstava je povezana u zadruge. Zadrugarstvo igra važnu ulogu u zaštiti i razvoju francuskog poljoprivrednog sektora. Nosioci su mnogih projekata zaštite i brendiranja proizvoda. Najviše zaštićenih, brendiranih, prehrambenih proizvoda ima upravo Francuska - više od 15 odsto.

Krajem februara predsednik Emanuel Makron (Emmanuel Macron) predstavio je investicioni plan francuskog poljoprivrednog sektora u iznosu od pet milijardi evra, pozivajući poljoprivrednike da prigrle "kulturnu revoluciju" i odstupaju od subvencija EU- a i intenzivnih metoda proizvodnje. Prilikom svog govora 22. febriara je izjavio: "Nisam ovde da bih samo obećavao, ovde sam da bih radio", kritikujući bivše predsednike koji će samo pomaziti krave za potrebe sopstvene  promocije. "Danas, ja gradim lice francuske poljoprivrede za naredne godine".

Kampanja pravednih cena

U budućnosti će poljoprivrednici formirati cenu umesto trgovačkih lanaca. Francuska Vlada razmišlja o novim zakonima namenjenim uravnoteženju potreba poljoprivrednika. Aktealni ministar poljoprivrede Stefan (Stéphane) Travert postavio je cilj kojim želi da oboniv kampanju "pravednih cena" koje su prethodno bile izgubljene zbog velikog uticaja  trgovačkih lanaca u formiranju vrednosti proizvoda. 

Ulaganja u sektor će pomoći poljoprivrednicima da se prebace na metode koje su prihvatljive za životnu sredinu, pronađu naslednike za svoja gazdinstva i da podstiču nove generacije poljoprivrednih preduzetnika. Proizvodnja postaje sve više ekološka. Cilj je da se podstiču ekološke metode proizvodnje, kako bi se povećao sadašnji udeo od 6,5 odsto na 22 odsto do 2022. godine.


Tagovi

Francuska Poljoprivreda Razvoj Zaštita Brendiranje Budućnost Ružno voće i povrće Emmanuel Macron Stéphane Travert


Autor

Vladimir Miloš

Vladimir Miloš

Vladimir Miloš je magistar ekonomije sa specijalizacijom u poljoprivredi. Studirao i radio u Kraljevini Holandiji, radio na mnogim međunarodnim projektima, dobitnik dve dekanske nagrade, svojevremeno urednik studentskog časopisa "Plug". Poruka: Rizikuj! - Ako pobediš bićeš srećan, a ako ne pobediš bićeš mudriji.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi