To su strugarski radovi, znači obrada određenih sklopova, mehaničarski radovi kao sklapanje delova, zatim farbanje i vulkanizerski radovi. Kao i električarski radovi, kao što je ugradnja nove instalacije i signalizacije, kaže poljoprivrednik i mehaničar Marko Đorđević iz okoline Jagodine.
Poljoprivrednik i mehaničar Marko Đorđević iz Šuljkovca kod Jagodine kaže da su kod nas uglavnom zastupljeni traktori domaće proizvodnje, IMT i IMR čija je prosečna starost oko 35 godina.
"Ti traktori su uglavnom u lošem stanju i potreban im je generalni remont. To podrazumeva kompletno sređivanje traktora, a ne samo motora kako većina naših poljoprivrednika radi. Generalni remont je kada se svaki sklop rastavlja u delove i menja se sve što je loše, kao na primer motor, menjač, diferencijal, hidraulika, kočnice, upravljački sistem, farbanje, instalacije, pneumatici" kaže Đorđević.
Generalni remont dosta košta i treba oko 150 radnih sati da majstori to urade.
"To su strugarski radovi, znači obrada određenih sklopova, mehaničarski radovi kao sklapanje delova, zatim farbanje i vulkanizerski radovi. Kao i električarski radovi, kao što je ugradnja nove instalacije i signalizacije."
Pošto je mehaničar sa iskustvom od 20 godina sam je uradio remont svog traktora IMT 558 proizvedenog 1971. godine.
"To je jako puno godina za traktor. Produžio sam mu vek za 10 godina ili 5.000 radnih sati. Koštalo je oko 3.000 evra ne računajući majstore jer sam većinu radova uradio sam u svojoj radionici. To sam radio oko dva meseca. Takav remont retko ko radi jer kada se sve izračuna, to prelazi realnu vrednost traktora", objašnjava naš sagovornik.
Polovnim traktorima potreban je remont, a novi su dosta skupi, tako da su domaći poljoprivrednici u problemu.
"Belarus traktor se sklapa kod nas u Novom Sadu i on je jedan od zastupljenijih na našem tržištu. Cena mu je od 19.000 do 40.000 evra. Žalosno je što se nekada domaći IMT više ne proizvodi. Najskuplji je bio oko 20.000 evra. To je bio traktor od 80-90 konja koji je izuzetan za naše terene. Prilagođen je našoj konfiguraciji terena."
Univerzalni srpski traktor iz Bačke Palanke uskoro dostupan na tržištu
Đorđević kaže da su novi traktori jedino rešenje za poljoprivrednike. U Šuljkovcu postoji samo jedan nov traktor, kupljen pre tri godine preko IPARD-a. Pre toga, kaže, poslednji nov traktor je kupljen 1991. godine.
"Mladi ljudi kod nas su zainteresovani za kupovinu traktora ali bi država trebalo da smanji kriterijume jer je bodovanje tako strogo da retko ko ispunjava uslove. Pomoć države je dobra koja plaća 50 odsto traktora a ostalo ide na kredit sa učešćem od 10 odsto. Samo bi trebalo kriterijume da spuste kako bi ljudi mogli da dođu do novih mašina", kaže ovaj mehaničar i dodaje da sa novim mašinama poljoprivrednici bi brže i lakše radili, manje bi se trošio dizel, a samim tim bi i zagađenje životne sredine bilo svedeno na minimum jer su to motori novije generacije.
Pošto je generalni remont skup, naši poljoprivrednici uglavnom pred setvu malo srede traktore i potrebne mašine.
"Oni pred setvu uglavnom, da kažem, 'prikrpe' traktore, samo se nešto minimalno odradi, da, na primer, ne curi ulje. To je samo privremeno rešenje, do naredne setve. Sve te popravke koštaju više nego što traktor vredi. Naši ljudi su snalažljivi, mnogi poljoprivrednici znaju i sami da otklone kvar jer su proveli i po 40 godina sa tim traktorima. Ali to nije rešenje."
Za prolećnu setvu kukuruza, suncokreta i soje, valja pripremiti i sejalice.
"I sejalice su stare. Mnogi ih ne pripremaju za setvu. Apelujem da se odradi priprema i da se svaka setvena sekcija prekontroliše kako radi, kako na mehaničkoj tako i na pneumatskoj sejalici", kaže Đorđević.
Inače, porodica Đorđević, koju pored Marka, čine i njegov otac Miroslav, majka Biljana, supruga Milica i deca Jovana, Jelena i Đorđe, bavi se stočartsvom i ratarstvom. Obrađuju oko 45 hektara zemlje. Uzgajaju kukuruz, pšenicu i lucerku, a na manjim površinama soju i suncokret. Imaju i 45 krava, bikova i teladi.
Foto prilog
Tagovi
Autorka