Uloga zadruge je po rečima predsednika Udruženja Kamenica Dejana Mitića da edukuje mlade o prozvodnji, da im ustupi pogon za preradu i pakovanje, ali i da im pomogne oko brendiranja i plasmana.
Prva poljoprivredno-socijalna zadruga formirana je u Kamenici kod Niša 2008. godine. Cilj zadruge je da motiviše mlade koji imaju voćnjake i zemljište kraj Niša, ne samo da proizvode voće i povrće, već i da dodatno zarade preradom plodova.
Uloga zadruge je po rečima predsednika Udruženja Kamenica Dejana Mitića da edukuje mlade o prozvodnji, potom da im ustupi pogon za preradu i pakovanje, a zatim i da pomogne oko brendiranja i plasmana.
Kada je projektna ideja zaživela usledila je obuka menadžmenta i kooperanata, izgradnja i opremanja pogona, osmišljavanje proizvoda, sve do izlaganja na sajmovima.
"Projekat prve poljoprivredne-socijalne zadruge podržan je u okviru GIZ-Yep programa posvećenog osnaživanju mladih. Realizaciju projekta podržali su nemačka nevladina organizacija HEPL i domaća Delta fondacija, koji su uložili svoja znanja i resurse u obuku i opremanje prve socijalne zadruge u Kamenici," rekao je Mitić.
Socijalna zadruga i stručni zaposleni ustupili su svoje resurse za potrebe obuke preko osamdeset mladih na selu. Obezbeđena je dodatna finansijska podrška zahvaljujući čemu je jedanaestoro mladih registrovalo sopstveni agrobiznis i dobili su mogućnost da koriste opremu zadruge.
Zadruga je podržala formiranje jednog (d.o.o.) preduzeća, tri zanatske radnje i sedam poljoprivrednih gazdinstava čiji nosioci nisu stariji od 30 godina.
Država će do kraja godine sa 367 miliona podržati do 60 zadruga
Inovativna ideja sa kojom je socijalna zadruga pokrenula brend "Art of flavors" (umetnost ukusa) je pakovanje sočnih džemova u aluminijumskim tubama. Od ukusa upakovanih u tubama za sada imaju džem od jabuke sa cimetom i mermeladu od jagode. Socijalna zadruga pored džemova i marmelada, proizvodi sirupe i sokove, namaze od povrća i deo zimnice.
Proizvodnja džemova u tubi pomogla je prvoj socijalnoj zadruzi da nađe svoje mesto pod suncem i osvoji tržište novim prizvodom. Promociju svojih proizvoda organizovali su u sklopu sajma i tu su ljudi mogli da probaju džem, marmeladu, vide pakovanje i upoznaju se bliže sa proizovodom.
"Danas svoje proizvode zadruga prodaje u lokalu, Niš i bliža okolina. Brojne IT kompanije su naši kupci," ističe Dejan.
Sada socijalna zadruga zajedno sa grupom od pet zadrugara članica Zadružnog saveza Južne Srbije, uz podršku Ministarstva omladine i sporta, radi na konkretnoj obuci petnaestoro mladih za potrebe rada u zadrugama.
"Zapravo su zadruge univerzalni poslodavac koga srećemo u razvijenim i nerazvijenijim sredinama. Ne treba da čudi činjenica da se one prve nalaze na udaru nedostatka radne snage. Dokaz za ovu tvrdnju je veliko interesovanje na temu obuke i zapošljavanja mladih, tako da je na jednoj prezentaciji umesto planiranih pet prisustvovalo čak 24 zadruga, kao i predstavnici akademske zajednice i privredne komore," ponosno priča Dejan.
Inače, zadruga u Kamenici osnovana je kao socijalno odgovorna, što znači da treba da zadovolji socijalne potrebe stanovništva i zajednice u kojoj posluje. Name, socijalne zadruge imaju pravo i obavezu da minimum 50% svoje dobiti usmere i potroše na socijalne ciljeve po izboru svog članstva.
Foto prilog
Tagovi
Autorka