• Mehanizacija
  • 14.03.2019. 16:00

Više od 60 odsto traktora u Srbiji ide u rashod?

Stare saobraćajne dozvole i registarske tablice na poljoprivrednim mašinama prestaju da važe 3. aprila. Više od 60 odsto traktora ostaće neregistrovano zbog neispravnosti.

Foto: Bigstockphoto/hanatipplova
  • 5.535
  • 277
  • 0

Početkom aprila prestaće da važe stare saobraćajne dozvole i tablice za traktore, prikolice i radne mašine! A da bi čuvene zelene i bele tablice sa petokrakom zamenili, sva poljoprivredna mehanizacija mora da prođe tehnički pregled.

Problem je u tome što su kako Večernje novosti prenose traktori stari i po nekoliko decenija, pa mnogi od njih "na kanalu" nisu bili od početka devedesetih. Stručnjaci s druge strane procenjuju da će više od 60 odsto traktora ostati neregistrovano zbog neispravnosti.

Zakon stupio na snagu 3. aprila prošle godine 

Zakon o bezbednosti saobraćaja i novi pravilnici o tehničkom pregledu vozila, stupio je na snagu 3. aprila prošle godine.  To se odnosilo ne samo za putnička i teretna vozila, već i za traktore i drugu poljoprivrednu mehanizaciju, a poljoprivrednicima je dat rok od godinu dana da svoje mašine preregistruju i zamene dozvole.

Goran Aničić, stručnjak za tehnički pregled vozila iz Čuruga kaže da će se sva vozila koja ne budu imala nove tablice, od 4. aprila smatrati neregistrovanim. "Samim tim, mogu biti i na udaru saobraćajne policije, koja može da pokrene prekršajni postupak. Da bi promenili tablice, potrebno je da prikupe svu potrebnu dokumentaciju, a među njima je i papir o tehničkoj ispravnosti. Za registraciju traktora treba izdvojiti od sedam do dvanaest hiljada dinara," kaže Aničić, za Večernje novosti.  

Od 2009. godine do sada kako je pojasnio nije postojala kaznena odredba za one koji voze sa trajnom potvrdom, a nemaju papir o tehničkom pregledu. Zbog toga nisu ni vozili traktore na tehnički pregled, odnosno u prevodu ništa nije kontrolisano. 

Kako produžiti vek trajanja traktorskih guma?

Traktore treba pregledati na posebnom poligonu 

Traktore sada treba fotografisati, pregledati na posebnom poligonu koji je propisan pravilnikom. Aničić kaže da to ipak nije ništa novo, i da je reč o višedecenijskoj praksi kakva je bila u bivšoj Jugoslaviji. Početkom devedesetih to je sve prestalo da važi.

Traktori koji su prvi put registrovani posle 1983. godine, sada moraju obavezno da imaju bezbednosni ram ili kabinu. To je važno naročito u brdsko-planinskim predelima, gde su nesreće česte. Obavezno je za sva vozila i žuto rotaciono trepćuće svetlo, koje ima zadatak da obavesti učesnika da je na putu sporije i veće vozilo. 

U Vojvodini su se traktori osamdesetih godina registrovali svake godine i imali saobraćajnu dozvolu. Tek 1989. godine je počela trajna registracija sa obavezom tehničkog pregleda jednom godišnje. Kako nije postojala kazna za one koji nemaju papir o ispravnosti vozila, više to niko nije ni radio.

Dosijei zagubljeni u policijskim upravama 

Stare saobraćajne dozvole, koje ne sadrže sve potrebne podatke, još jedan su od problema sa kojima se suočavaju vlasnici starih traktora. Kako prenose Večernje novosti dosijei tih vozila zagubljeni su negde u policijskim upravama i to su traktori čak iz sedamdesetih godina.

Konkurs za kreditiranje nabavke poljoprivredne mehanizacije

"Biće teško uraditi tehnički pregled bez tih podataka, naročito uz prepravke koje su rađene, skidanje i nameštanje kabina, koje nisu legalizovane", pojašnjava Saša Lakić, urednik Centra za tehnički pregled vozila.


Izvori

Novosti.rs


Tagovi

Traktori Poljoprivrednici Tablice za traktore Registracija Saobraćajna dozvola Poljoprivredna mehanizacija Goran Aničić Saša Lakić


Autorka

Slađana Aničić

Slađana Aničić

Slađana je diplomirani profesor srpske književnosti i jezika s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je Agrokluba.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi