• Intervju
  • 11.05.2020. 12:00
  • Sremski okrug, Vojvodina, Novi Sad

Dejan Miškov: Proizvodnja kraft piva nije unosan posao, ali može da bude

Mnogi faktori utiču na to, a osnovni je jer je to još uvek mlada grana privrede, koja se razvija i traži svoje mesto na tržištu. Sigurno je da ukoliko se nastavi ovaj trend razvoja kraft industrije, za kratko vreme će ovo biti isplativ posao, kaže Dejan Miškov, glavni i odgovorni urednik portala "Beer Style".

Foto: JumpStory
  • 147
  • 30
  • 0

Proizvodnja zanatskog piva u Srbiji samo u poslednjih godinu dana porasla je oko 150 odsto, a podatak da je u poslednjoj kalendarskoj godini u našoj zemlji otvoreno 12 novih mini pivara, govori da je ova grana industrije u ubrzanom razvoju.

Glavni i odgovornu urednik "Beer Style" magazina Dejan Miškov otišao je korak dalje i po ugledu na zemlje sveta zajedno sa kraft pivarom "Princ" želi da stavi konzumiranje i proizvodnju krafta na jedan viši nivo. Sa Miškovim smo razgovarali o pivskoj kraft sceni u Srbiji.   

Ulaganjem u mini pivare novac se izvesno i brzo vraća?

Zbog čega je kraft stekao popularnost kod nas i kada je otvorena prva kraft pivara u Srbiji?

Krugher & Brent je prva srpska kraft pivara, a otvorena je davne 1991. godine u Vršcu. Ipak, ono što se naziva 'ekspanzija srpskog kraft pivarstva' dešava se u proteklih dve-tri godine. Generalno, kraft pivrastvo je globalni svetski trend, koji je našao 'plodno' tlo i kod nas, a razlozi za ovo su mnogi; kvalitet piva, želja za nečim novim i iskakanje iz tradicionalnih normi.

Koliko u Srbiji trenutno ima registrovanih kraft pivara?

Trenutno se barata sa cifrom od oko 90 kraft pivara, ali ovaj podatak treba uzeti sa rezervom. Prema podacima Udruženja zanatskih pivara Srbije u našoj zemlji postoje 54 registrovane kraft pivare. Međutim, ta brojka je mnogo veća, jer ima dosta onih koji u kućnim uslovima proizvode pivo i prodaju ga u lokalu.

"Za kratko vreme - ovo će biti isplativ posao"

Koliko je proizvodnja kraft piva unosan posao?

Proizvodnja kraft piva u Srbiji nije unosan posao, ali bi mogao da bude. Mnogi faktori utiču na to, a osnovni je jer je to još uvek mlada grana privrede, koja se razvija i traži svoje mesto na tržištu. Sigurno je da ukoliko se nastavi ovaj trend razvoja kraft industrije, za kratko vreme će ovo biti isplativ posao, koji će zapošljavati veliki broj ljudi, ali i povlačiti usluge iz drugih grana privrede.

Proizvodnja kraft piva je još uvek mlada grana privrede, mišljenja je Dejan Miškov (foto Ljiljana Milovanović)

Godinama se trudite da ljude na neki način naučite sve o kulturi konzumiranja i proizvodnje kraft piva. Kako ste zadovoljni za dosadašnjim rezultatima?

Činjenica je da se kraft pivarstvo razvija u Srbiji, a samo podatak, da je sredinom 2017. godine bilo registrovano 17 pivara, a da početkom 2020. postoji 54 registrovane kraft pivare, govori sam za sebe. To znači da se kraft pivarstvo u našoj zemlji razvija i raste, ali ne dovoljno i koliko bi moglo.

Kraljevsko kraft pivo za vreme pandemije i na kućnu adresu

Postoji tu veliki broj 'dečijih bolesti', koje moraju da se preleže, no sigurno je da ova grana privrede ima šansu u Srbiji.

Poslovni aranžmani između kraft pivara i ugostiteljskih objekata

Pokrenuli ste i akciju, a ona se odnosi na proizvodnju sopstvenog kraft piva za restorane i kafiće, a sve po želji vlasnika. Nudite im se što se odavno primenjuje u svetu. Kako je to prihvaćeno u Srbiji?

Upravo takva akcija može da pomogne razvoju i napretku srpskog kraft pivarstva, zato je i pokrenuta. Veliki problem srpskih kraft pivara je nemogućnost komunikacije sa potencijalnim konzumentima. Naša ideja je da predstavimo velikom broju kafića i restorana kraft pivo, te da ih animiramo da 'ubace' točena kraft piva u ponudu. Na ovaj način kraft piva dolaze do široke publike, više se prodaju, zapošljavaju se kapaciteti kraft pivara i samim tim se spušta proizvodna, ali i prodajna cena kraft piva, te ono postaje dostupno.

Na ovaj način se spajaju kraft pivare i ugostiteljski objekti, a što dovodi do poslovnih aranžmana, koji u budućnosti mogu da rezultiraju proizvodnjom posebnih, odnosno brendiranih piva za kafiće i restorane.

Koliko je to isplativa investicija?

Na ovaj način kraft pivara i restoran ostvaruju niz benefita, bili oni materijalni ili nematerijalni. Počev od pouzdanog kvaliteta, lojalnosti mušterija i konzumenata, dugoročnog stvaranja objedinjenog brenda. Trenutno je takva ideja u početnoj realizaciji, odnosno jedan broj beogradskih i novosadskih restorana i kafića prepoznaje ovaj sinergijski efekat na relaciji kraft pivara - ugostiteljski objekat - krajnji konzument.

Zašto je zanatsko pivo bolje od industrijskog?

Ohrabruje podatak da smo imali interesovanja za ovakav koncept i od velikih hotelskih lanaca, koji objedinjuju nekoliko hotela, restorana i kafića, ali i od malih, lokalnih, ugostiteljskih objekata.

Dobit i za pivare i restorane

Sarađujete sa pivarom "Princ" koja je na tržiše izbacila potpuno nov engleski ukus kraft piva. Koja je njihova uloga u ovoj priči?

Pivara Princ je jedna od retkih srpskih pivara, koja je prepoznala značaj, ali i kapacitet kraft industrije. Oni na našem tržištu nude engleske stilove piva, a koji su dobro prihvaćeni među konzumentima.

Šta povezuje Banat, princa i Englesku? Pa naravno pivo!

Prepoznali su i odlično pozicioniranje kraft piva u ugostiteljskim objekatima, a u svoju ponudu su ubacili i brendirana piva za ugostitelje i na ovaj način pokazali mogući smer saradnje kafića, restorana i kraft pivara.

Kolika su potrebna ulaganja u ovu vrstu biznisa, a kolika je dobit za kafiće i restorane?

Ukoliko ugostitelj želi da kupi mini kraft pivaru i da proizvodi dve do tri vrste piva, potrebno je početno ulaganje od oko 15.000 evra. Ako se zna da je proizvodna cena piva, proizvedena u ovakvoj pivari oko 100 dinara po litri, a da se litra piva u ugostiteljskom objektu prodaje za oko 500 dinara, lako je izračunati dobit koju ostvaruje vlasnik ugostiteljskog objekta.

Cena kraft piva je viša od industrijskog skupo, da li će ugostitelji moći da naprave nižu cenu?

To i jeste ideja. Kupovinom mini kraft pivare, restorani ili kafići potencijalno dobijaju jeftino, ali visoko-kvalitetno pivo, koje mogu da prodaju u cenovnom rangu industrijskih piva. Nižom cenom, ona postaju dostupna svim pivopijama, čime restoran ili kafić dolazi na 'glas' kao neko ko prodaje kvalitetna, a cenovno pristupačna piva. Na ovaj način ugostitelji vezuju lojalne goste, ali i privlače svojim kvalitetom i cenom nove, te ostvaruje dobit.


Tagovi

Kraft pivo Dejan Miškov Industrijsko pivo Domaće pivare Male pivare Ugostiteljski objekti Točeno pivo Proizvodnja kraft piva


Autorka

Ljiljana Milovanović

Poljoprivredna tehničarka voćarsko - vinogradarskog smera sa bogatim novinarskim iskustvom u različitim medijima. Dobtinica nagrade za najbolju novinarku Dnevnika 2010. godine. Ljubitelj pasa.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Slatki mali bodljikavi :D