• Kupovne navike
  • 10.04.2020. 15:00

Kakvu hranu Evropljani kupuju tokom pandemije korona virusa?

Podaci o maloprodaji prvih nedelja marta pokazuju kako su kupci u Italiji, Francuskoj i Velikoj Britaniji, ne samo dramatično povećali potrošnju hrane s dugim rokom trajanja, nego su smanjili kupovinu određenih delikatesa uobičajenih za narode ovih evropskih zemalja.

Foto: Depositphotos/MitaStockImages
  • 77
  • 7
  • 0

Toalet papir postao je simbol globalne panike koji je među ljudima širom sveta raširio virus SARS-CoV-2, od milja zvan korona. Tu su i brašno i kvasac, bilo sveži ili suvi, pa čak i pivski. Naravno, nismo stali samo na ovome. Sve nas je zanimao rok trajanja određene hrane, a mnogi su se odrekli luksuza poput delikatesne hrane ili skupog alkohola. 

Stvaranje zaliha: Znate li koliko koja hrana ima rok trajanja?

Kriza uzrokovana pandemijom korona virusa nije promenila samo socijalne i radne navike već i način na koji jedemo i šta kupujemo. U supermarketima se kupovalo mnogo više nego bilo koji mesec pre, a što je podstaklo stvaranje zaliha. 

Pala potražnja za proizvodima veće vrednosti

Podaci o maloprodaji prvih nedelja marta pokazuju kako su kupci u Italiji, Francuskoj i Velikoj Britaniji, ne samo dramatično povećali potrošnju hrane s dugim rokom trajanja, nego su smanjili kupovinu određenih delikatesa uobičajenih za narode ovih evropskih zemalja. 

Grupa podataka kompanija za istraživanje tržišta IRI i BCG za prvu nedelju marta pokazuje da se prodaja u kategorijama proizvoda od papira, zdravstvenih proizvoda i pakovane hrane znatno povećala u sve tri zemlje.

Ova promena u navikama kupovine napravila je ogroman pritisak na lance snabdevanja hranom i nije prošla nezapaženo od strane političara. Ministri poljoprivrede EU-a razgovarali su o tome, prošle nedelje, treba li prilagoditi politike onome što nazivaju "velikim promenama u obrascima potrošnje", navodi se u dokumentu na portalu Politico.

"Potražnja za proizvodima veće vrednosti, kao što su vino, riba, cveće - znatno je oslabila; u slučaju cveća, potpuno je pala. Suprotno tome, potražnja za proizvodima poput pirinča, testenine, jaja, konzervirane robe, trajnijeg voća i povrća naglo je porasla", piše u dokumentu.

Traži se piletina i zečetina

U prvih osam dana marta je u tri spomenute zemlje prodaja alkoholnih pića porasla, osim u Francuskoj gde je pala za oko četiri odsto, u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ovaj pad navodno je podstaknut padom prodaje skupljih šampanjaca. I u Italiji se kupovalo manje šampanjca, ali za 14 odsto više piva. Pored toga, Italijani su se u odabiru vina vodili krilaticom "kupujmo domaće" pa su kupili 13 odsto više domaćeg vina, odnosno za 14 odsto manje stranog. 

Korona: Trgovinski lanci u Srbiji snabdeveni, a pokrenut i info servis za privrednike

Kada je reč o hrani, pala je prodaja grickalica i gotovih obroka, ali i jela od ribe, aromatizovane vode, onda veganskih zamena za sir. 

Kupovina jeftinijeg mesa poput piletine je porasla, za 33 odsto, a pala skuplje teletine i to za 64 odsto, pa i konjskog mesa za 62 odsto. Italijani su tu nedelju kupili četiri puta više mesa kunića u odnosu na prošlu godinu. 

Prodaja brašna i kvasca u toj zemlji utrostručila se u nedelji od 9. do 15. marta. 

Naravno, i prodaja testenine i pirinča je porasla, u Francuskoj u prvoj nedelji marta čak za 70 odsto. Istu tu nedelju stanovnici Apeninskog poluostrva su za 61 odsto više kupovali suve mahunarke poput pasulja, graška, sočiva i drugih. Britanci, čini se, nisu skloni kuvanju. Tamo je u istom periodu porasla prodaja konzervisanog mesa za 73 odsto, pa i gotovih supa za 60 odsto. 

Rezultati koji su najviše iznenadili je udvostručena kupovina mandarina i kobasica od piletine u Italiji i Francuskoj. 


Tagovi

Navike kupovine Istraživanje Pandemija Jeftino meso Potražnja Tržište Korona virus


Autorka

Maja Celing Celić

Maja je hobi baštovanka s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Izvol'te na suve sljive :)