• Falsifikovanje
  • 07.08.2021. 07:30

Kraj falsifikovanju vina? JRC razvio novi alat za proveru autentičnosti

Neretko se vinari suočavaju sa falsifikovanim vinima koja se plasiraju na tržištu kao visokokvalitetni proizvodi. EU to godišnje košta oko 1,3 milijarde evra.

Foto: Bigstock/Julia Lototskaya
  • 95
  • 13
  • 0

Tržište vina često je preplavljeno lažiranim proizvodima, a svaki dan se prave i prodaju nove i još teže uočljivi falsifikati. Prisutne su u svim kanalima distribucije od posrednika, trgovaca na malo, internet prodaje pa čak i na aukcijama.

Kako bi se tome stalo na kraj i saznalo da li je u buteljci, boci ili bačvi zaista ono opisano na etiketi, Zajednički istraživački centar (JRC), osnovan od strane Evropske komisije, objavio je Sertifikovani referentni materijal (CRM) za proveru autentičnost vina. On će zameniti prethodnu seriju koja je, kako kažu, rasprodata zbog velike potražnje.

Reč je o CRM-u nazvanom ERM-AE003. To je hemijska materija sa specifičnim svojstvima koju naučnici mogu da koriste u laboratoriju za kalibriranja i merenja, potrebnih za procenu autentičnosti. Omogućiće kontrolnim laboratorijima da provere da li je opis na etiketi istinit u pogledu berbe grožđa, geografskog porekla ili neprijavljenog dodavanja šećera kao i razređivanja sa vodom.

Od ukupne prodaje tri odsto su krivotvorena vina

Krivotvorenje je svetski problem koji pogađa potrošače, a često se pošteni proizvođači suočavaju sa nelojalnom konkurencijom jer se takvi proizvodi plasiraju na tržištu kao visokokvalitetni.

Zanimljiv je podatak da pronevera vina Evropsku uniju godišnje košta oko 1,3 milijarde evra, što je oko tri odsto ukupne vrednosti prodaje.

Prošle godine širom Evrope zaplenjeno je više od milion litara krivotvorenih alkoholnih pića, a više od 1,7 miliona ove godine od čega najveći udeo čine upravo vina. To je otkriveno ciljanim akcijama koje redovno sprovodi Evropska kancelarija za borbu protiv prevara (OLAF) u sklopu Evropola i Interpola, a cela se operacija naziva OPSON.

Konjetina deklarisana kao teletina, lažni med i alkoholna pića na policama trgovina

Kako bi se otkrili lažni proizvodi, rezultati ispitivanja sumnjivih uzoraka upoređuju se sa podacima dobijenim na autentičnim uzorcima vina koji se nalaze u Banci podataka Evropske unije. Za tačne podatke o merenju, analitičke laboratorije koriste CRM za kalibriranje svojih rezultata.

Inače, JRC pruža alate koji državama članicama omogućuju postizanje pouzdanih i uporednih rezultata merenja za podršku usklađenom sprovođenju strogih pravila postavljenih u zakonodavstvu EU-a o sigurnosti hrane. Ti alati između ostalog uključuju i referentne materijale, a dostupni su i izvan EU.


Tagovi

Vina Autentičnost Krivotvorenje Laboratorijske analize JRC CRM


Autorka

Martina Popić

Više [+]

Martina je magistar agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.