• Domaća hrana
  • 11.06.2020. 17:00

Zdrava hrana nije skupa, ako je sezonska i domaća?

Nije samo egzotično voće zdravo, i nisu samo najskuplja mesa jedini kvalitetni izvor proteina. Ako nemamo novca za organsko i prekookeansko voće i povrće, nutricionisti napominju da je pijaca oviih dana puna sezonskih proizvoda.

Foto: Mirjana Stepić
  • 106
  • 26
  • 0

Činjenica je da dobar deo mesečnih prihoda odlazi na hranu ukoliko je na jelovniku voće ili povrće koje nije sa ovih prostora, iznos koji izdavjamo za namirnice mogao bi da bude i višestruko veći zato je jedno od najčešćih pitanja da li je zdrava ishrana skupa?

"Parola kojom se vodim u radu je da ne postoji loša hrana, postoji samo loša ishrana. Tako da pravilna ishrana ne mora nužno biti skupa, ono što je problem u poslednje vreme je to što je, takoreći, ta pravilna, odnosno zdrava ishrana, postala trend i što smatramo da, samo ukoliko jedemo namirnice sa egzotičnih područja možemo se hraniti pravilno", kaže nutricionista Jelena Janjić.

Uvek jedite sezonsko 

Voće i povrće koje nije sa naših prostora uvek ima alternativu. Međutim, nije samo egzotično voće zdravo, i nisu samo najskuplja mesa jedini kvalitetni izvor proteina. Ako nemamo novca za organsko i prekookeansko voće i povrće, nutricionisti napominju da je pijaca oviih dana puna sezonskih proizvoda.

Svetski trend - odlazak u kupovinu sa nutricionistom

"Avokado, generalno gledano, jeste jako dobra namirnica sa nutritivne strane, ali nije neophodan u našoj ishrani, čija semenke su u poslednje vreme jako popularne, one jesu zdrave, ali nisu nezamenljive, mleveni lan bi recimo bio jednako nutritivno jak kao i one. Što se tiče voća često se pominje papaja koja je jednako nutritivno kvalitetna kao jabuke, jagode ili bilo koje voće koje raste na našem podnevlju. Voće i povrće bi trebalo da jedemo onda kada mu i jeste sezona."

Pazite šta kupujete!

Meso i riba su definitivno najskuplje namirnice kada je reč o zdravoj hrani. Međutim, ne sadrže proteine samo namirnice životinjskog porekla, već se nalaze i u nekim biljnim namirnicama kao što su sočivo, pasulj, grašak, boranija, leblebije, soja.

"Kada jedemo jagode u januaru ili februaru, što je nama svima primamljivo one su daleko više hemijski tretirane da bi uspele da sazreju u tom periodu. Kada voće ili povrće jedemo u periodu kada jeste njihovo zrenje, em koštaju mnogo manje, em su nutritivno kvalitetniji i manje hemijski tretirani", kaže Jelena. 

Šta je svesno jedenje i kako utiče na klimu?

Nekad i sam izgled voća i povrća ume da zavara iako je cena primamljiva.

"Nije dobro ni kada voće na policama izgled kao sa slike jer i to govori da je hemijski tretirano da bi bilo privlačno na oko, čak i veoma krupne jagode, na primer, hemijski se tretiraju da bi porasle što veće, a sve što je hemijski tretirano nije zdrvo za nas."

Obrok za 500 dinara

Često viđamo ljude koji kupuju pojedino voće ili povrće van sezone po nerealno visokoj ceni, a ukoliko želite da smanjite vaše troškove za hranu, idealno rešenje je da kupujete samo sezonske namirnice. Čak možete da kupujete i smrznute proizvode, jer su smrznute namirnice kvalitetne, pošto se smrzavaju odmah posle berbe, tako da nema gubitaka kada je reč o vitaminima i mineralima. Nekada zdrav obrok i ne mora koštati više od 500 dinara.

Ručak za 200 dinara od namirnica malih proizvođača

"Za 500 dinara, na primer, za doručak mogu da se jedu jaja, integralni hleb, a flaša jogurta je dovoljna za celu porodicu. Za ručak može da se skuva grašak sa mesom ili bilo koje povrće dok za večeru može da se konzumira palenta", kaže nutricionista.


Tagovi

Zdrava hrana Zdrav obrok Sezonsko voće Sezonsko povrće Izvor proteina Domaća hrana Jelena Janjić


Autorka

Mirjana Stepic

Više [+]

Mirjana je diplomirani novinar, dete sa sela i entuzijasta u duši. Novinarstvom se bavi od 2008.godine.