Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Digitalno preduzetništvo
  • 17.03.2020. 10:30

Ženama na selu potreban ravnopravniji pristup digitalnim veštinama

Opštine Knić, Ljubovija, Majdanpek, Kuršumlija, Paraćin i Ivanjica uz pomoć Udruženja "Jednake mogućnosti" iz Beograda okupilo je ukupno 120 žena sa seoskog područja kako bi ih podstaklo i podučilo pokretanju sopstvene proizvodnje i digitalnim veštinama.

Foto: Biljana Nenković
  • 75
  • 3
  • 0

Šest opština u Srbiji odlučilo je da se priključi projektu u kome će žene iz ruralnih područja naučiti kako da pokrenu sopstvenu proizvodnju i da je, što je jedna od važnijih stavki, predstave na virtualnom tržištu. Do pre nekoliko godina je bilo nezamislivo da u istoj rečenici pročitate "žene iz ruralnih sredina" i "digitalne i preduzetničke veštine".

Ženska zadruga u Sevojnu proizvodi zimnicu tradicionalne recepture

"Nakon šest meseci realizacije projekta, održanih obuka u šest ruralnih opština, oko 120 žena je više od 300 sati pohađalo predavanja i praktični rad. Uspeli smo da promenimo stereotipe i pokažemo koliko adekvatna edukacija može da promeni živote žena u seoskim sredinama, na bolje. Žene su najviše bile zainteresovane za pokretanje organske proizvodnje, jer je ona sada u trendu", rekla je Divna Vučković, potpredsednica Udruženja "Jednake mogućnosti" i dodala da je interesovanja bilo i za preradu hrane, proizvodnju kolača i torti, proizvodnju meda, raznih rukotvorina, uglavnom od vune.

Ravnopravniji pristup savremenim znanjima i veštinama

Obuku su pohađale žene koje se već bave tradicionalnom proizvodnjom ili one koje već imaju radnje, pa žele da unaprede poslovanje, ali i one koje su do sada samo imale ideje i snove o tome da iskorače iz svog dvorišta i započnu digitalnu i preduzetničku avanturu.

Nema cene za znanje žene na selu

"Svaka od 120 žena iz Knića, Ljubovije, Majdanpeka, Kuršumlije, Paraćina i Ivanjice je jedna lepa životna priča i pobeda na putu ka ravnopravnijem pristupu savremenim znanjima i veštinama, od kojih zavisi njihov društveni status."

Mionica orijentisana ka organskoj proizvodnji, Osečina najveći izvoznik suve šljive

Svaka od ovih opština izdvaja se po nekoj specifičnoj proizvodnji, te su i interesovanja žena bila različita. Zanimljivo je da je ovaj projekat iznedrio i Udruženje poljoprivrednica Kolubarskog okruga koji je na osnivačkoj skupštini objedinio preko 40 žena.

"Žene su bile zainteresovane za one delatnosti u kojima već imaju resurse. Mionica je orijentisana ka organskom uzgoju. Opština finansira besplatnu sertifikaciju za organsku proizvodnju zainteresovanim gazdinstvima. Lajkovac je recimo kraj u kome se najviše gaje goveda, a Osečina je najveći izvoznik suve šljive u Srbiji, kao i lekovitog bilja, te je najviše interesovanja bilo za te oblasti", kaže Jelena Ružić, predsednica "Ženskog udruženja Kolubarskog okruga".

Kako je sve moguće reklamirati i prodati proizvod? 

Jedna od opština koja je odučila da bude deo projekta je Knić. Kako je izjavila Svetlana Anđelić, načelnica Opštinske uprave, u ovoj opštini sa 32 sela i preko 3.000 registrovanih domaćinstava, veliki je broj žena koje su nosioci poljoprivrednih gazdinstava u opštini. Za njih je bilo značajno da im pomognu da razviju digitalne veštine da bi one znale same da reklamiraju svoje proizvode, ali i da ih plasiraju na tržište.

Prodaja poljoprivrednih proizvoda putem interneta je budućnost

Dijana Jovanović, pomoćnica predsednika opštine Majdanpek, dodaje da je taj kraj karakteristična po različitoj strukturi proizvoda.

"Ima žena koje prave zimnicu, rakiju, torte i kolače. Svima je zajednički problem kako da u savremenom digitalnom svetu njihovi proizvodi budu vidljivi i da ih primeti što veći broj potencijalnih mušterija. Danas je prisutnost na internetu skoro od ključnog značaja, ako se izuzme kvalitet proizvoda", kaže Jovanovićeva.

Iskustva sa dosadašnjih obuka sada se već koriste za naredne. Osim toga, 120 žena iz seoskih sredina koje su prošle obuku sada su bolje povezane sa lokalnom zajednicom i samoupravom. Znaju na koja vrata da pokucaju i koje 'prozore' da otvore kako bi se pridružile eri digitalizacije i informacionom društvu. Jedan od zaključaka je i da sada znaju koji su njihovi potencijali za digitalno preduzetništvo, motivisanije su i spremne da i drugima prenesu ono što su naučile.


Tagovi

Žensko preduzetništvo Žene na selu Tradicionalna proizvodnja Digitalne veštine Dijana Jovanović Divna Vučković Jelena Ružić


Autorka

Biljana Nenković

Više [+]

Biljana Nenković je više od dvadeset godina novinar izveštač iz Kragujevca i Šumadije za nacionalne medije. Preferira afirmativne priče koje podstiču pozitivnu energiju. Moto kojim se rukovodi - Koliko možeš, toliko se usuđuj, i malo više od toga!