• Bulgur
  • 31.05.2020. 14:00

Bulgur pšenica za zdraviji život i gastronomske kreativce

Bulgur je bogat vlaknima, vitaminima i mineralima. Lako se kuva i može se dodati u mnoga jela. Konzumacijom ove namirnice može se smanjiti rizik od hroničnih bolesti, pospešiti mršavljenje i poboljšati varenje i zdravlje creva.

Foto: JumpStory
  • 86
  • 11
  • 0

Tradicionalno, bulgur se priprema kuvanjem pšenice, njenim sušenjem i mlevenjem ili lomljenjem. Nekada se ona sušila na suncu i mlela u kamenom mlinu. Danas, industrijski pripremljeni bulgur je prokuvan, zatim sušen u rerni i mehanički lomljen. Najpre se pšenici ukloni ljuska, delimično se skuva, zatim suši i na kraju usitini. Najčešće se u te svrhe koristi durum pšenica. Prema veličini usitnjenosti bulgur može biti fino, srednje, krupno mleveni i od celog zrna.

Poznato je da se bulgur koristio u drevnoj Grčkoj i na Bliskom Istoku, a spominje se u starozavetnoj literaturi. U Bibliji se spominje da se kuvana pšenica sušila kako bi se sačuvala za upotrebu u svakodnevnoj ishrani. Do danas je glavni sastojak mnogih jela sa Bliskog Istoka, Mediterana, ali i u Indiji. Bulgur ima orašasti ukus i može se poslužiti kao prilog, slične je teksture kao kus-kus ili kinoa, a često se koristi u jelima sa povrćem, pilavima i supi.

Hleb - simbol života i nas samih

"Bulgur sam otkrio dok sam bio na letovanju u Turskoj. Dopalo mi se što je sita namirnica, a nije teška za stomak. U proseku bulgur jedem jednom u dve sedmice, nekad i češće. Jeo sam ga na razne načine, nekada 'klot' samo uz mešavinu suvih začina, a nekada uz povrće ili samo uz sir. Zaista je izdašan i dopada mi se što se brzo kuva. Vrlo često umesto pirinča skuvamo bulgur i mogu vam reći da je ukusniji", objašnjava Vukašin Ljubojev iz Bečeja.

Sve blagodeti bulgur pšenice

Ako živite brzim tempom, onda je bulgur pravi izbor za vas. Ova namirnica sadrži duplo više vlakana, četiri puta više folata i duplo manje kalorija u odnosu na smeđi pirinač. Dobar je izvor dijetalnih vlakana, proteina, gvožđa i vitamina B6, sadrži visok nivo cinka, otprilike 20 odsto preporučene dnevne vrednosti.

Bogat je karbohidratima, ima najvišu proteinsku vrednost od svih žitarica, obiluje vlaknima i sadrži gvožđe, magnezijum, selen. Posebno se preporučuje dijabetičarima, kao i onima koji boluju od kardiovaskularnih bolesti. Dobar je kako za decu, tako i za starije osobe. Blagodetno deluje na bubrege, srce, poboljšava cirkulaciju, sprečava nastanak hroničnih bolesti i jača imunitet.

Belo pšenično brašno je zdravo - pokazalo novo istraživanje

Zbog visokog sadržaja vlakana, poboljšava probavu, sprečava zatvor, nadutost, grčeve i neprobavljanje hrane. Konzumiranjem bulgura i ostalih celovitih žitarica doprinosi se smanjenju ukupnog holesterola, LDL holesterola, triglicerida i nivo insulina čime se smanjuje rizik od srčanih oboljenja.

Ženama u menopauzi sa visokim holesterolom i visokim krvnim pritiskom, kao i drugim simptomima kardiovaskularnih bolesti, preporučuje se šest obroka žitarica nedeljno jer se ovakvom ishranom usporava razvoj ateroskleroze i stenoze. Osim toga, preporučuje se i za održavanje vitke linije. Ipak, pošto sadrži i gluten, nije preporučljiv osobama koje pate od celijakije.

Kako se priprema?

Bulgur se kuva veoma lako i brzo. Nije neophodno oprati ga pre kuvanja. Da bi bio spreman za jelo potrebno je svega sedam do 10 minuta.

Obično se kuva u vodi i to u razmeri 1:2, odnosno jedna čaša bulgura sa dve čaše vode. Kada ga stavite na ringlu potrebno je da proključa i zatim ga treba skinuti sa vatre. Iako možda ima viška vode, ne brinite, bulgur će je upiti bez problema. Savet je da se nakon otvaranja, bulgur koji niste termički obradili čuvate u dobro zatvorenoj posudi.

Koje zaboravljene specijalitete možete da napravite za vreme pandemije?

Možete ga koristiti kao prilog raznim jelima, na primer, dodati u salate, u gulaš, pa čak i u hleb. Sadrži zavidnu količinu proteina i vlakana što ga čini odličnim izborom hrane posle intenzivne rekreacije.

Bulgur recept za letnje dane

Bulgur zaista možete kombinovati uz mnoštvo namirnica. Ukoliko ste kreativni i volite da eksperimentišete u kuhinji, pronaći ćete više ukusa i recepta uz pomoć kojih ćete zadovoljiti vaša kulinarska čula. Ipak, za početak, preporučujemo vam jedan recept za predstojeće letnje dane.

Sastojci:

•    1 šolja bulgura (dve šolje vode)
•    2 sveža paradajza
•    200 g kukuruza šećerca
•    1 zelena paprika
•    1 crveni luk
•    malo origana ili bosiljka, svežeg ili suvog
•    1 konzerva pasulja po izboru
•    maslinovo ulje
•    So, biber

Muškarci u doba pandemije, mesto našli u kuhinji?

Bulgur sipajte u dve čaše vode, malo posolite i kuvajte od sedam do 10 minuta. Kada proključa, brzo će upiti vodu. Kada ste ga skuvali, sipajte ga u veliku posudu za salatu pa dodajte sve ostale sastojke, dobro promešate i začinite po ukusu.

Ukoliko želite, možete ga koristiti kao zamenu za pirinač u punjenju za sarmice od lišća vinove loze, paprike, kao i za sarmu od kiselog kupusa.


Tagovi

Bulgur Bulgur pšenica Priprema Zdrava hrana Namirnice Jela od žitarica Vukašin Ljubojev


Autorka

Zorana Bogdanović

Diplomirana novinarka. Sarađivala kao novinarka, dopisnica i reporterka za nekoliko različitih medija. Najviše voli teme o životu, radu i problemima, "običnog" čoveka.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Besplatno, za sve članove, do kraja oktobra.