Prema jednom od predloženih amandmana u sklopu šire rasprave o ZPP-u, termini - odrezak, kobasica, burger i hamburger bili bi dozvoljeni samo za proizvode koji sadrže meso.
U pripremi je novi zakon kojim bi se zabranila uporaba izraza za proizvode biljnog porekla, a koji su vezani i za one nastale od mesa, kao što su vege burgeri, kobasice i slično.
Ako ove nedelje poljoprivredni proizvođači u Evropskom parlamentu uspeju u svom naumu, restorani i druga prodajna mesta u državama članicama Evropske unije, neće više smeti da prodaju proizvode koji imaju prefiks vege.
Za razliku od Amerike, gde ovakve propise uglavnom pokušavaju da progura mesni lobi, u Evropi je to više pitanje zaštite proizvođača.
Prema jednom od predloženih amandmana u sklopu šire rasprave o ZPP-u, termini odrezak, kobasica, burger i hamburger bili bi dozvoljeni samo kod proizvoda koji sadrže meso, navodi politico.
Zasad se čini kako su evroparlamentarci podeljeni oko teme ograničavanja pojmova hrane, bez jasne većine za ili protiv. Medicinske grupe, aktivisti za zaštitu životne sredine i kompanije koje se bave proizvodnjom takvih proizvoda protive se merama i tvrde kako bi to bio korak unazad u zdravstvenim i ekološkim ciljevima Unije.
"Zabrana naziva koji se koriste već godinama stvoriće zabune tamo gde ih uopšte nema jer će kompanije biti prisiljene da koriste nepoznate izraze kako bi opisale i nazvale taj proizvod. Ova drastična promena postojećeg zakona je nepotrebna. Ljudi ne kupuju vege hamburgere greškom već zato što prepoznaju dobrobiti tih proizvoda", poručila je Elena Valden, ispred Evropskog instituta "Good Food" - lobiija koja predstavlja alternativu sektoru mesa.
S druge pak strane, proizvođači mesne i mlečne industrije tvrde da upotreba takvih naziva obmanjuje potrošače. Prošle nedelje nekoliko poljoprivrednih udruženja pokrenulo je kampanju pod sloganom "Ceci n'est pas un steak", što znači: "Ovo nije odrezak" te su pozvali zakonodavce da usvoje amandman.
Takođe, evropska udruženja poljoprivrednika Copa Cogeca poručila je kako EU treba stati na kraj nadrealnim opisima proizvoda.
"Odobravanje naziva kao što je veganski burger otvara Pandorinu kutiju i potrošače uvlači u konfuziju te šteti proizvođačima. Ako je svrha promocija biljnih proizvoda, zašto to treba da se radi na štetu, tradiciju i rad drugih kategorija proizvoda“, pitaju se.
Osim mesa, mleko i mlečni proizvodi takođe su već dugo na meti proizvođača.
Evropski sud je još pre tri godine zabranio korišćenje naziva mleko od soje (i drugih biljnih sirovina kao što su ovas, pirinač, badem i drugo) i veganski sir presudom po kojoj se termini krem, maslac, sir i jogurt ne mogu koristiti za proizvode koji nisu proizvedeni od mleka. Umesto toga, koriste se nazivi napitak, namaz, ulje...
Borba protiv mega farmi: Mlekari se okrenuli bademu i proizvodnji bademovog mleka
Ako se novi Zakon izglasa, Amandmanom 171 otišlo bi se korak dalje, pa tako zabranilo i korišćenje termina kao što je poput, stil, tip i metoda.
"Zavisno od načina tumačenja Amandmana, njegovo usvajanje moglo bi da najavi zabranu bitnih podataka onima koji pate od alergija i netolerancije na mlečne proizvode. Budući da značajan udeo odrasle populacije u Evropi pati od malapsorpcije laktoze, potencijalna zabrana izraza poput alternativa mlečnim proizvodima, ovim ljudima bespotrebno otežava život“, rekao je za politico Džasmijn de Bu, potpredsednik predizborne grupe ProVeg.
Prema istraživanju koje je 2019. godine sprovela potrošačka organizacija BEUC na ispitanicima iz 11 zemalja EU-a, većina Evropljana nije zabrinuta zbog naziva mesnih proizvoda koji se koriste u onima biljnog porekla. Njih 42,4 odsto smatra da bi ta imena trebalo da budu dopuštena, ali i jasno označena, dok se sa druge strane 20 odsto ispitanika protivi takvom označavanju.
Raste popularnost ishrane na biljnoj bazi, a veganski burgeri sve traženiji
Kada sagledamo situaciju iz svih perspektiva, možemo zaključiti da ovaj poriv za zabranu izraza poput vege burgera, koji postoji decenijama (još u 1982. kada ga je prvi put koristio Džordži Sams u svom restoranu prirodnom hranom u Padingtonu), dolazi kada tržište mesom postaje sve više ugroženo ovim alternativnim proizvodima. Takođe, strategija od "Od njive do trpeze" promoviše zdraviju i održiviju hranu, još jednu potencijalnu pretnju mesnom i mlečnom sektoru.
Tagovi
Autorka