• Mesne alternative
  • 20.09.2020. 18:00

Raste popularnost ishrane na biljnoj bazi, a veganski burgeri sve traženiji

Neprestano se povećava broj vegetarijanaca i vegana, a biljne namirnice u što izvornijem obliku postaju prioritet i onima čija ishrana nije isključivo bez mesa.

Foto: Facebook/Veggie Grill
  • 131
  • 17
  • 0

Sve više ljudi okreće se zelenijem načinu ishrane radi zdravlja, ali i održivog življenja. Neprestano se povećava broj vegetarijanaca i vegana, a biljne namirnice u što izvornijem obliku postaju prioritet i onima čija ishrana nije isključivo bez mesa.

Poznato je kako prekomeran unos crvenog mesa poput govedine i jagnjetine povećava rizik od raka debelog creva, a Svetska zdravstvena organizacija dodala je mesne prerađevine na listu kancerogenih proizvoda.

Pandemija virusa korona samo je dodatno podstakla ljude na razmišljanje pogotovo nakon brojnih skandala oko širenja virusa u klanicama i pogonima za preradu mesa. Posebnu pažnju privukle su glasine kako brojni radnici rade za mizernu platu i u lošim uslovima. Još je gora činjenica da su za vreme zatvaranja i kada je bilo najopasnije, morali da rade, a nije im pružena nikakva zaštita i bezbednost. 

Premala kazna za prerađivača koji nije zaštitio preko 1.000 radnika, od kojih je četvoro umrlo?

U Nemačkoj se okreću alternativama

U Nemačkoj, inače najvećem evropskom proizvođaču svinjetine i u kom se pravi čak 1.500 vrsta kobasica, zabeležen je pad potrošnje mesa jer se sve više ljudi okreće zdravom načinu života i misle na dobrobit životinja.

Prema podacima kompanije za tržišne podatke Euromonitor, u zemlji u poslednjih pet godina prodaja prerađenog mesa kontinuirano opada, dok prodaja zamenskih proizvoda raste. U 2019. takva potrošnja porasla je za 12 odsto i iznosila 234 miliona dolara.

Nemačka zabranjuje ugovor o ustupanju zaposlenih u klanicama

"Vidimo trend smanjenja kupovine jeftinog mesa, a povećava se potrošnja skupljeg", rekao je Robert Keškes, analitičar iz kompanije za istraživanje tržišta "GfK".

Ruegenvalder Muele, firma koja se inače bavila proizvodnjom narezaka, transformirala se u proizvodnju vegetarijanskih i veganskih proizvoda. U 2019. godini prodaja je porasla za 44 odsto u odnosu na godinu pre, a ove godine zabeležili su rast od 50 odsto. 

Broj vegetarijanaca u Nemačkoj udvostručio se u poslednjih pet godina na oko sedam odsto stanovništva, a vegani čine dva odsto, dok gotovo trećina domaćinstava pokušava da smanji konzumaciju mesa, navodi Reuters.

I Kina se odlučuje na vegansko "meso"

Iako su i dalje jako mali u poređenju sa divovskim proizvođačima mesa u zemlji, alternative sve više dobijaju na snazi pogotovo nakon izbijanja virusa korona i afričke svinjske kuge. 

Američka kompanija "Beyond Meat Inc BYND.O" potpisala je ugovor o otvaranju proizvodnog pogona u blizini Šangaja, a početkom ove godine pokrenula je partnerstvo sa "Starbucks Corp SBUX.O" kako bi u kafićima prodavala svoje biljne napitke

Da li će biljni burgeri uskoro zameniti one od mesa?

Startup pod nazivom "Zhenmeata" iz Pekinga počeo je proizvodnju biljnih kuglica, a njegove pljeskavice već se mogu naći u trgovinskim lancima "Hope Tree". Mnogi znatiželjni kupci u restoranu rekli su da su pljeskavice napravljene od graška i sojinih proteina imale ukus kao tofuu, proizvod od soje. Direktor kompanije priznao je da na tržištu postoji velika konkurencija, ali pravi je konkurent sama mesna industrija.

"Najvažnije je da naši istinski konkurenti nisu oni svetski divovi koji su već postigli velik uspeh kao što su Beyond Meat ili Impossible Foods", rekao je za Reuters.

Treba napomenuti i kako je IKEA, poznata po mesnim kuglicama u svojim restoranima, uvela i vegetarijansku verziju. 

Kreativni vege burgeri sve popularniji

Veganski burger kao zdravija, ali i ukusnija alternativa postaje ozbiljna konkurencija klasičnoj brzoj hrani. 

Za ljubitelje takozvanog fast fuda već niz godina postoje razne zdravije, veganske alternative gotovo svuda u svetu. Jedna od njih je i američki lanac brze hrane pod imenom "Veggie Grill" koji je počeo brzo da se širi, a čiji direktor Stiv Hili tvrdi kako je njihov burger jednako dobar, a možda čak i ukusniji od mekdonaldsovog "Big Mac"-a.

Prehrambeni trendovi: Šta ćemo najviše jesti u 2020.?

Osim što je, kako tvrde, boljeg ukusa, još je jedna velika razlika između ova dva burgera. Vegi gril priprema se od soje, graška i proteina pšenice te je 100 odsto biljni.

"Potrošači danas više razmišljaju o onome šta jedu te su svesniji toga kako je ishrana koja se sastoji od povrća, voća, mahunarki i orašastih plodova naprosto bolja za njih", ističe Hili.


Tagovi

Vegeterijanstvo Mesna industrija Alternative Nemačka Kina


Autorka

Lucija Bencaric

Više [+]

Lucija je magistar agroekonomije. Voli da istražuje novosti u poljoprivredi.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Kad ti Agroklub pomogne u determinaciji :)