• Prerada voća i povrća
  • 15.11.2020. 16:00
  • Južnobački okrug, Vojvodina, Kucura, Vrbas

Proizvodnju pokrenuli pre pet godina - danas izvoze na tri kontinenta

Ne diktiramo mi uslove, već stranci, tržište je surovo i ako nisi spreman da svakodnevno radiš i adaptiraš se, izlaziš u susret, nećeš biti konkurentan van Srbije. Mi se trudimo da se izdvojimo od ostalih, za sada nam uspeva i nastavićemo tako, navodi Branislav Sekulić, jedan od tvoraca bredna "Vrtlari".

Foto: Branislav Sekulić
  • 172
  • 78
  • 0

Spoj moderne tehnologije i tradicionalne recepture omogućio im je da voće i povrće, kroz preradu, sačuva boju, miris, ukus, vitamine i minerale, a da finalni proizvodi budu njihov zaštitni znak na čak tri kontinenta. Pod sloganom "Sa plantaže, na stalaže" Branislav i Vanja Sekulić za pet godina su u selu Kucura, u okolini Vrbasa, uspeli da naprave brend koji se danas kupuje sa polica marketa u 12 država.

Sa etiketom "Vrtlari" 20 različitih proizvoda, među kojima su džemovi i pekmezi od šljive, kajsije, maline, smokve i jagode, ajvar od pečene paprike, sokovi od voća bez dodatog šećera, namazi za sireve i sokovi od paradajza u blagoj i ljutoj formi i sa celerom, pronašli su put do Australije, Kanade, SAD-a, Holandije, Švajcarske, Hrvatske, Austrije, Slovenije, Crne Gore, Iraka, Rusije.

Firma koja namaze od pečuraka izvozi u Ameriku - pregovara i sa Kinom?

"Prekretnica u našem poslovanju bio je najveći sajam delikatesne hrane u Njujorku na kojem smo 2018. godine predstavljali našu zemlju. Sa tog susreta vratili smo se sa potpisanim ugovorom sa ozbiljnim partnerom. Robu u najvećoj meri i plasiramo na američko tržište, a najtraženiji je sok od paradajza sa celerom. U više od 300 prodavnica duž istočne obale SAD-a godišnje pošaljemo 150.000 boca tog soka i veliki uspeh je što smo uspeli da uđemo direktno u njihove markete", navodi Branislav Sekulić.

Procesi mukotrpni, ali mora se biti uporan i strpljiv

Tržišta se, kaže, dosta razlikuju, plasman je u nekim zemljama jednostavniji, dok u pojedinim treba ispuniti više uslova.

"Svako ima drugačiji pristup poslu i mi moramo da se prilagodimo i u deklarisanju i u brendiranju i u obeležavanju. Trudili smo se da sve moguće prilike koje nam se ukažu iskoristimo, da pokažemo šta imamo, da se predstavimo strancima, da upoznamo te ljude. Procesi su izuzetno mukotrpni, mora se biti uporan i strpljiv. Shvatili smo odmah da ne diktiramo mi uslove, već oni, tržište je surovo i ako nisi spreman da svakodnevno radiš i adaptiraš se, izlaziš u susret, nećeš biti konkurentan."

Branisalv Sekulić: "Trudili smo se da iskoristimo sve moguće prilike"

Za zemlje u Evropskoj uniji podjednako šalju sve artikle, dok je, na primer, potražnja u Iraku najveća za džemovima i slatkom. Korona godina, bar "Vrtlarima", nije zaustavila izvoz, ali ga je, navodi Sekulić, znatno usporila.

Potrebno razumevanje za male proizvođače

Iako proizvodnju razvijaju u Srbiji, prodaja najteže ide upravo ovde.

"Situacija je takva zbog toga što su uslovi postavljeni tako da veliki lanci diktiraju sve uslove, a nama malim firmama sa specijalizovanim proizvodima je veoma teško da finansiramo sva ta davanja koja oni traže. Borimo se, nije lako, ali mislim da bi ti lanci trebalo da imaju mnogo više razumevanja za male proizvođače", ukazuje naš sagovornik.

Srpske taljatele: Ručno pravljena testenina od organskih sastojaka

Profita, ipak, za sada ima, ali o tome koliko je cela priča isplativa moći će da govori za desetak godina s obzirom na to da su ulaganja u tehnologiju, marketing i druge segmente konstantna.

"Da bismo opstali u igri moramo da iznova i iznova ulažemo. Ostvarujemo rast za 50 odsto svake godine, ali još uvek je rano da izvodimo zaključke. Trudimo se da se izdvojimo od ostalih, kuvamo bez konzervanasa, veštačkih boja, ja volim da kažem da mi nemamo nijedno 'E' u proizvodnji, tako da stvaramo potpuno biološki vrednu i zdravu hranu, uspevamo i radićemo na tome da tako i ostane."

Za pet proizvoda i žig "Čuvarkuća"

Oko sebe imaju više od 30 malih kooperantskih poljoprivrednih gazdinstava koji na parcelama, površine od pola jutra do pet hektara, uzgajaju visokokvalitetno voće i povrće isključivo za preradu u njihovoj firmi.

"Stekli smo epitet socijalnog preduzeća i ostvarili pozitivan uticaj na više od 300 ljudi u svom okruženju. To su ljudi koji su kod nas zaposleni i sa kojima sarađujemo", dodaje naš Sekulić.

Marko Čadež: Proizvod sa žigom 'čuvarkuće' stvoren od najboljeg što imamo

Inače, pet proizvoda brenda "Vrtlari" dobilo je žig "Čuvarkuća" u okviru projekta Privredne komore Srbije "Stvarano u Srbiji".

Obaraju i Ginisove rekorde

Da su društveno odgovorna kompanija pokazali su više puta. Redovno su deo humanitarnih akcija, a jedan od najvećih doprinosa dali su prošle godine u prikupljanju novčanih sredstava za decu sa invaliditetom. Osim što su još jednom dokazali humanost, oborili su i Ginisov rekord u pečenju palačinki.

"Ispekli smo više od 12.000 palačinki za osam sati i time dostigli novi rekord u toj kategoriji. Mazali smo ih našim džemom i one su podeljene svima prisutnima, a tom prilikom uspeli smo da sakupimo i potrebna sredstva", seća se Branislav.

Iako firmu vodi tek pet godina, iskustvo u poljoprivredi počeo je da stiče pre 15. Povrtarstvo, kojim se bavila njegova porodica, je, kako kaže, njegova prva ljubav, a nakon godina provedenih u administraciji kao diplomirani ekonomista, odlučio je da ta ljubav postane prioritet i tako je ušao u preduzetničke vode.


Tagovi

Vrtlari Perada voće Prerada povrća Domaća proizvodnja Izvoz Branislav Sekulić Pekmezi Sok od paradajza Sa plantaže na stalaže


Autorka

Andrijana Glišić

Više [+]

Strast prema saznavanju odvela ju je u novinarstvo, ljubav prema novim tehnologijama u digitalne medije, a u agrarne nauke ušla je sasvim spontano. Smatra da je poljoprivreda u korenima svakog čoveka na planeti.