Oni koji poseduju imanje, ne bi trebalo da ga posmatraju kao celinu, nego kao niz sredstava koji im mogu omogućiti dodatnu zaradu.
Oni koji poseduju imanje, ne bi trebalo da ga posmatraju kao celinu, nego kao niz sredstava koji im mogu omogućiti dodatnu zaradu. Kako piše Farmers Guardian, na svakom imanju postoji prostor koji se može iskoristiti u dodatne svrhe, iako se proizvođači često koncentrišu samo na osnovnu delatnost. Predstavili su nekoliko ideja koje poljoprivrednicima mogu da donesu više novca.
Tradicionalni turizam fokusiran je na vikendice za odmor, kao i mesta na kojima se prodaju domaći proizvodi. Međutim, oni koji su se opredelili i za ovaj vid delatnosti, trude se da istaknu karakteristike svog imanja ili kraja u kome žive, kako bi svoju ponudu učinili jedinstvenom. U Velikoj Britaniji se za ovo finansijska sredstva obezbeđuju kroz Program ruralnog razvoja, a grantovi se dodeljuju na lokalnom nivou. U Srbiji je pre dve godine raspisan Konkurs o uslovima i načinu korišćenja podsticaja za unapređenje ekonomskih aktivnosti na selu kroz podršku nepoljoprivrednim aktivnostima, a ove godine aktuelan je Konkurs za dodelu subvencija i dotacija namenjenih za projekte razvoja turizma.
Kakva je ponuda seoskog turizma u Srbiji, čitajte na Agroklubu ovde.
Kraft pivare sve više jačaju u Britaniji, pa tako se njihov broj od 1.218 iz 2012. godine popeo na više od 2.000 u ovoj godini. Porasle su i površine pod hmeljom, za 8% u 2016. godini i 4% u 2017. godini. Ovaj trend je prisutan i u SAD u Nemačkoj, sa 6% rasta. Međutim, iako na domaćem pivu piše da je napravljeno i napunjeno u Britaniji, šanse da je korišćen domaći hmelj su male. Kada je reč o našoj zemlji, prof. dr Radovan Pejanović smatra da ovu proizvodnju treba afirmisati, dati povoljne subvencije i kredite i na taj način podstaći male i srednje, pa čak i velike poljoprivredne proizvođače da uđu u sirovinsku bazu:
"Kvalitetna sirovina za pivarsku industriju može da se proizvodi, što smo dokazali u vremenima bivše Jugoslavije, kada je Srbija bila značajan izvoznik hmelja. Ova proizvodnja je rentabilna i profitabilna. To znači da proizvođače hmelja moramo uključiti u sistem subvencija i podrške, zaštite i udruživanja kako bismo postali ozbiljan proizvođač za pivarsku industriju. Istovremeno, potrebno je da država podrži preduzetništvo u pivarstvu. Sve je više malih i srednjih, takozvanih porodičnih pivara koje polako niču".
Svečana proslava i neveste idu ruku pod ruku, ali ko bi ikada pomislio da štale i neveste mogu da budu dobitna kombinacija! Međutim, statistike su pokazale da oko 27% parova bira atraktivne i alternativne prostore za svoj najlepši dan. Tako su ona na selu postala veoma popularna. Namenjena su parovima koji vole prirodu i tradiciju, koji teže opuštenom, porodičnom ambijentu, kao i onima koji preferiraju domaće specijalitete, kao i domaće vino i rakiju.
Mnogi u svom vlasništvu imaju šume, koje su zaboravljene. Međutim, sistemi za grejanje na biomasu, kao i peći u domaćinstvima, uticali su na tržišnu potražnju. Na ovaj način se koriste šumski proizvodi niže vrednosti, iskorištava se drvena građa i smanjuje otpad nakon seče. Proizvodnja domaće drvne industrije u Velikoj Britaniji porasla je za 1,19 miliona kubnih metara u poslednjih 10 godina, a izgradnja je ostala najveće tržište.
Mala farma mleka iz britanskog grada Šefild bila je poznata po tome što je stanovnike snabdevala svojim svežim proizvodom. Omogućavala im je da četiri dana u toku nedelje posete njihovo imanje na 81 hektar. Kada su raspusti, bili su otvoreni svaki dan, a zapošljavali su i dodatne radnike Razlog je bila - proizvodnja sladoleda, koju su započeli 2007. godine. Kada su sunčani dani, dolazi im stotinu ljudi, koji čekaju po pola sata u redovima. A da bi na ovaj način unapredili svoju proizvodnju mleka, morali su da ulože 80.000 funti (oko 92.000 evra) u prostor i opremu. Tokom 10 godina, nadogradili su prostor, kupili veliki zamrzivač, i otvorili pravu poslastičarnicu.
Porodična imanja često imaju različitu stoku, koja, osim kao osnovna delatnost, može da postane i "mamac" za turiste kojima je potreban dodir sa selom. Jedna britanska porodica je svoj prostor prilagodila tako da bude pravo mesto za uživanje malih i velikih. Naime, osim prostora u kome posetioci mogu da se druže sa životinjama (domaćim i egzotičnim) i da ih hrane, omogućili su im i mesto gde mogu da popiju piće ili da pojedu sladoled i neki od domaćih specijaliteta, ali i gde deca mogu da se igraju, učestvuju u edukativnim radionicama i tematskim dešavanjima.
Izvori
Tagovi
Autorka